Main menu

header

948 25 1de Roxana Istudor şi Silviu Ghering

Ca multe alte embleme ale culturii și spiritualității societății omenești, trenul Orient Express a fost la început doar un vis... Cu 140 de ani în urmă pornea spre lume simbolul călătoriei cu trenuri de lux. Acest tren devenit legendar era o nouă artă de a trăi și de a călători, al cărei farmec se păstrează neștirbit până astăzi.

Revine pentru Jocurile Olimpice din 2024

948 25 2Trenul Orient Express va fi repus în funcțiune pe ruta Paris - Istanbul pentru Jocurile Olimpice din 2024 și va include 17 vagoane ale trenului original, recent restaurate, care păstrează decorul autentic Art Deco. Orient Express a fost creat în 1883, de compania belgiană Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL). Trenul a călătorit în mai toată Europa continentală, cu principalele stații terminale la Paris și Istanbul și ramuri care au extins serviciul către Atena, Bruxelles și Londra. În paralel cu lansarea Orient Express-ului imaginat de Maxime d’Angeac, trenul Orient Express „La Dolce Vita” își va întâmpina primii pasageri la bordul garniturilor sale de lux la începutul anului 2024, alcătuind un univers unic, care le va oferi călătorilor o experiență de călătorie care depășește multe frontiere.

Design original, inspirat din anii 1920

Orient Express este povestea unui tren născut dintr-un vis, iar realitatea în care s-a transformat sfidează timpul. Astăzi, trenul creat cu 140 de ani în urmă a fost reimaginat de arhitectul Maxime d’Angeac, care și-a pus semnătura pe mai multe proiecte prestigioase de restaurare și decorare în ultimii 20 de ani. Cu ocazia Săptămânii Artei Contemporane de la Paris, de la sfârșitul anului 2022, D’Angeac a dezvăluit designul viitorului tren, inspirat din anii 1920. Fascinat de marile mișcări artistice revoluționare, de Renașterea italiană precum și de Art Deco, iubitor de romane de călătorie, adept al poveștilor lui Jules Verne, arhitectul și-a asumat provocarea de a reinventa legendarul Orient Express. „Povestea contemporană a izvorât din legenda Orient Express - este o proiecție într-o eră, anii 1920, și în cultura luxului. Totul a început cu desene, schițe și modele realizate manual. Lucrarea este meticuloasă, așa cum a fost în trecut. Am încercat să reinterpretez istoria acestui tren legendar, nu doar cu nostalgie, ci și cu dorința de a-i extinde istoria”, detaliază D’Angeac.

„O operă de artă”

948 25 4Noul Orient Express a constituit în primul rând o provocare tehnică. Trenul este un obiect în mișcare, complex, definit de frumusețea ritmului și de legile gravitației, străbătut de revoluțiile tehnologice, de istoria invențiilor și a designului. Din aceste principii s-a construit un proiect nou și contemporan, inspirat de respectarea strictă a proporțiilor la sursa designului și de căutarea permanentă a confortului la bord. „Creat ca o operă de artă, noul Orient Express s-a născut din Nostalgie-Istanbul-Orient-Express, complet reinventat și cu dotări remarcabile. Din acest cadru a apărut un decor fără o epocă definită, inspirat din Art Deco, Empire și stiluri contemporane. Istoria trenului a fost rescrisă. Nimic nu este de prisos și fiecare detaliu are sens. Este parțial ispravă inginerească, parțial operă de artă, simbolul luxului francez, completat cu decor rafinat, sublimat de talentul celor mai buni artizani francezi”, afirmă D’Angeac.

Bar cu lemn de trandafir, candelabre și marmură

La 140 de ani de la lansarea primelor trenuri de lux Orient Express, Maxime d’Angeac aduce un omagiu unei legende, Nostalgie-Istanbul-Orient-Express, reluând codurile decorative din secolul al XIX-lea până la prima jumătate a secolului al XX-lea. Sub cupole mari de lumină în stil Second Empire, fiecare susținută de patru coloane, saloanele intime emană nuanțe verzi spectaculoase. De la lemn de trandafir la marmura care acoperă mesele și la bronzul capitelurilor coloanei, atmosfera este de „călătorie șic”. Dispunerea pieselor din vagonul-bar este precisă, optimizând circulația la bord, deschizând spații de convivialitate, rotunjime și libertate în spațiu limitat. Barul este piesa centrală, cu un blat din sticlă, o operă de artă modernă care redă simbolurile celebrului brand de sticlă Lalique. La fiecare masă, un ceas sună ora pentru cocteiluri și cină. Un buton de apel este rezervat pentru serviciul de șampanie, un alt buton convoacă personalul.

Vagon restaurant cu bucătăria „la vedere”

948 25 3Spectaculos și neașteptat, conceput atât pentru confort, cât și pentru lux, vagonul restaurant al viitorului Orient Express reinterpretează simbolurile trenului legendar. Inspirat de motivele de tapiserie ale Suzannei Lalique, care au făcut parte din compoziția primelor trenuri Orient Express, d’Angeac a reinterpretat motivul „șină”, etalat pe pereții despărțitori. Tehnica a luat naștere în secolul al XIX-lea și este folosită pentru a realiza ornamente și decorațiuni de tavan, în cazul noului Orient Express, acesta fiind din sticlă. Mesele și fotoliile sunt luminate de lămpi cu abajururi care replică în mare măsură stilul și atmosfera modelelor originale. În spatele unui perete de sticlă se deschide bucătăria, care relevă astfel „coregrafia culinară”.

Coridoare pentru întâlniri-surpriză

Coridoarele viitorului tren Orient Express sunt locuri de potențiale întâlniri și surprize și, ca urmare, oferă un decor teatral. Sub un tavan boltit, punctat de lămpi semnate Lalique și piese originale recuperate din Nostalgie-Istanbul-Orient-Express, ferestrele mari sunt ecrane perfecte, care reflectă peisajele pe care le traversează trenul și sunt împodobite cu perdele brodate și dotate cu bare de susținere, care întregesc acea atmosferă de conversație lejeră, în mișcare, care a stat la baza atâtor scene memorabile din cărțile, piesele de teatru și filmele care au avut în centru celebrul tren.

Trenul Orient Express este atât de faimos, încât a apărut în literatură, teatru, film, muzică și… jocuri video, de la „Dracula“ lui Bram Stocker până la romanul celebru al Agathei Christie, de la „101 Dalmațieni“ până la „Misiune imposibilă“ și de la piesele lui Jean Michel Jarre la serialul tv „Doctor Who“

Lemn „brodat“ cu mărgele de sidef şi bronz în cuşete

În „apartamentele” trenului, d’Angeac a dorit să contracareze liniile și modelele stricte ale trenului, introducând forma circulară. Unghiurile sunt rotunjite în tot trenul, ferestrele sunt ca niște tablouri care înfățișează natura, oglinzile „joacă” perspectivele. Pereții despărțitori sunt acoperiți cu lemn prețios și un strat de piele. Tăbliile paturilor de mari dimensiuni sunt decorate cu lemn „brodat” cu mărgele de sidef și bronz și există în toate cușetele elemente recuperate din trenul original. Discretă și surprinzător de confortabilă pentru un tren, baia cu uși glisante este împodobită cu marmură.