de Roxana Istudor şi Daniel Şuta
Un nou design, prezentat pe scară largă la recenta Săptămână a modei de la Paris, vorbește o dată în plus, potrivit specialiștilor, despre trendul personalizării, al ieșirii „din rând” și al originalității: încălțămintea supradimen- sionată. Coborâte parcă din desenele animate, aceste accesorii au făcut senzație pe podiumurile de fashion și s-au dovedit o inspirație pentru mari branduri din domeniu.
Modele nostalgice și futuriste
Pe de o parte, anul 2023 a anunțat revenirea în prim-plan a multor modele mai vechi de încălțăminte, dar, pe de altă parte, a consemnat și trendul care va fi în mare vogă în 2024: încălțămintea supradimensionată. Anunțate de „puddle boot” BV, de la Bottega Veneta (o cizmă de ploaie din cauciuc, cu talpă groasă, cu un vârf bulbos) și de Adidas Superstars marca Kerwin Frost, acest trend maximalist a explodat când MSCHF și-a lansat „cizma roșie mare”, care atrage imediat atenția. Părând venite direct din desenele animate japoneze ale anilor 1990, cizmele gigantice, foarte vizibile, sunt în același timp nostalgice și futuriste şi au fost de curând etalate de vedete ca Doja Cat, Iggy Azalea și Janelle Monáe. „Această tendință subminează idealurile tradiționale de frumusețe, preferând o estetică nouă, neconvențională”, explică specialistul Carolyn Mair, psiholog cognitiv și consultant în modă, autoarea cărții „The Psychology of Fashion” („Psihologia modei”).
Marile branduri, pe „picior mare”
Marile branduri de fashion au prins tendința din zbor și în ultima perioadă au expus pe larg astfel de încălțări. Lansarea colecțiilor de primăvară/vară 2024 a oferit o interpretare mai rafinată a pantofului din desene animate, de la mocasinii Prada până la pantofii cu spumă ai lui Loewe, inspirați de… Minnie Mouse și piesele cu platformă Arc, lansate Proenza Schouler. Chiar dacă la început au părut doar un „moft”, aceste încălțări nu au dat semne de ieșire rapidă din trend, așa că MSCHF și-a dat mâna cu Crocs pentru a prezenta „ghetele mari galbene”, iar Marni urmează să lanseze seria numită „picior mare”. Practic, spectacolele de modă de la Paris au făcut o mulțime de referiri la clovni și arlechini, totul făcând parte din mișcarea „clowncore”, o estetică inspirată de circ, care a câștigat notorietate constantă pe rețelele de socializare și care și-a făcut loc în cele mai înalte cercuri ale modei, cu Dior, Armani Privé sau Chanel în fruntea trendului care include și încălțămintea supradimensionată uneori până la absurd.
„Această încălțăminte comunică o dorință de nonconformitate și de exprimare personală, care se aliniază cu valorile contemporane ale individualității și încrederii în sine“ (Carolyn Mair, psiholog cognitiv)
Delia este definiţia nonconformismului în peisajul muzical românesc şi nu e de mirare că a fost printre primele vedete de la noi care a adoptat moda pantofilor exagerat de mari
„Mişcare de opoziţie şi creşterea puterii femeilor“
În ceea ce privește funcționalitatea, specialistul Caroline Stevenson, director de program de studii culturale și istorice la London College of Fashion, vede corelații similare în unele dintre celelalte precedente istorice ale pantofului de desene animate, cu talpa înaltă: „Acest tip de încălțăminte a fost lansat inițial pentru caracterul practic, acela de a proteja picioarele purtătorului pe străzile neasfaltate, pline de apă și noroi, dar apoi a devenit un articol la modă în sine, luând un sens simbolic despre poziția socială, deoarece înălțimea acestor pantofi transmite statutul purtătorului. Ulterior, încălțările mari, în stil Spice Girls, cu platformă, reprezentau mișcarea culturală de opoziție și creșterea puterii femeilor”. De asemenea, în ecuația popularității crescânde a pantofilor supradimensionați intră elementul de strălucire care vine din anii 1990, de care lumea modei pare că nu se va sătura curând - și asta nu doar la capitolul pantofi.