de Roxana Istudor şi Daniel Şuta
Coreea de Sud este un lider în produse de îngrijire și chirurgie plastică și locul în care societatea patriarhală le cere femeilor să adere la standarde rigide de frumusețe, pentru a atrage parteneri bărbați. În același timp, este și țara în care de câțiva ani se extinde o mișcare de frondă, numită 4B, a femeilor care întorc spatele lumii masculine.
Fără machiaj și împrospătarea garderobei
În Coreea de Sud, cazurile de feminicid și violență în cuplu sunt larg răspândite. Un sondaj realizat de Ministerul Egalității de Gen și Familiei confirmă faptul că incidența violenței în cuplu depășește 40%, fiind semnificativ mai mare decât media globală, de 30%. În acest context social a apărut mișcarea 4B (patru concepte care în limba coreeană încep cu litera bi-nu: fără activitate sexuală cu un bărbat, fără creștere de copii, fără mariaj cu un domn, fără întâlniri romantice cu bărbați). Mișcarea se extinde vertiginos prin intermediul rețelelor de socializare, multe dintre femeile care fac parte din acest nou val tăindu-și părul în fața camerei. Femeile coreene care au aderat la această mișcare poartă tunsori foarte scurte, reununță la machiaj și la a-și împrospăta garderoba în fiecare sezon și extind boicotul asupra tuturor bărbaților din viața lor, inclusiv prieteni.
Reacție în fața „patriarhatului” și inechităților
Prin intermediul grupurilor de chat deschise pe KakaoTalk, aceste persoane se recunosc ușor între ele. În opinia acestora, majoritatea tinere și foarte tinere, cultura actuală este „patriarhală fără speranță”. Pe de altă parte, în ultimul deceniu, rata de înscriere la facultate în rândul femeilor sud-coreene a depășit-o pe cea a bărbaților. Femeile au devenit concurenți pentru locuri de muncă, dar în continuare câștigă cu 31% mai puțin decât colegii lor - cea mai mare diferență dintre statele dezvoltate. În paralel, rata fertilității din Coreea de Sud este una dintre cele mai scăzute din lume.
Reticență din motive de treburi casnice
Potrivit rezultatelor unui sondaj recent, aproape un sfert dintre tinerele femei coreene și-au redus semnificativ cheltuielile pe produse de înfrumusețare. În același timp, adeptele acestei mișcări susțin că nu doresc să-i schimbe pe bărbați și nici cutumele, doar renunță complet la lumea acestora. Demn de menționat este faptul că inclusiv în rândul tinerelor care nu sunt fățiș membre ale mișcării 4B, reacția de respingere față de cerințele societale din Coreea de Sud se manifestă pregnant. Un sondaj derulat de o companie de dating a relevat faptul că femeile sunt reticente să se căsătorească din cauza poverii treburilor casnice, iar bărbații ezită din cauza… „feminismului”.
„Folosiți banii cheltuiți pe autofabricare pentru a vă construi o viață independentă, ca să nu ajungeți bunicuțe fără bani, dar cu dulapurile pline de haine“ (slogan al mișcării 4B)
Mai multe joburi, reţele de suport, educaţie financiară
Adeptele mișcării 4B plătesc prețul independenței de lumea masculină muncind de dimineața până seara, uneori la două sau chiar trei joburi. Cele care dețin afaceri s-au reunit într-o rețea prin care le sprijină pe alte adepte să pornească cu dreptul pe acest drum greu. Alte grupuri 4B organizează evenimente cu experți în finanțe personale, pentru a ajuta femeile să învețe cum să economisească și să investească. Un subgrup al unei comunități online, numit WITH, se concentrează în mod special pe economie - membrii postează liste de locuri de muncă, sfaturi despre băncile care oferă cele mai bune rate ale dobânzii și alte recomandări financiare.