de Georgiana Mihalcea
Anul școlar 2024-2025 se anunță a fi unul plin de provocări și de oportunități pentru elevii din România. Cu o structură modulară bine definită, vacanțe intercalate strategic și programe educative complementare, este gândit pentru a susține dezvoltarea holistică a elevilor. Părinții joacă un rol crucial în acest proces, prin sprijinirea activă a copiilor în parcursul lor educațional și prin colaborarea strânsă cu școala. Informarea și pregătirea din timp pentru toate etapele anului școlar reprezintă cheia pentru a asigura succesul și bunăstarea elevilor pe parcursul acestui an academic.
Începe la 9 septembrie 2024 şi se încheie la 20 iunie 2025
Anul școlar 2024-2025 va începe în 9 septembrie 2024 și se va încheia pe 20 iunie 2025. Acesta este structurat pe module de învățare și vacanțe, conform noii organizări adoptate în ultimii ani. Structura modulară este menită să asigure o distribuție echilibrată a perioadelor de învățare și de repaus, permițându-le elevilor să-și recupereze forțele în mod regulat și să mențină un ritm de studiu constant. Anul școlar 2024-2025 este structurat în cinci module de învățare, intercalate cu perioade de vacanță, după cum urmează: modulul 1 începe la 9 septembrie și durează până la 25 octombrie 2024. Vacanța de toamnă va fi între 28 octombrie şi 3 noiembrie. Al doilea modul debutează la 4 noiembrie și se încheie la 20 decembrie anul curent. Prima zi a vacanței de iarnă va fi 23 decembrie 2024, iar ultima 7 ianuarie 2025. Pe 8 ianuarie 2025 ia startul modulul 3, care se întinde până la 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ. Urmează o vacanță de schi/mobilă: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie - 2 martie 2025. Modulul 4 este de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025, după care vine vacanța de primăvară în perioada 18-27 aprilie. Urmează al cincilea și ultimul modul între 28 aprilie și 20 iunie când va suna ultimul clopoțel. Structura modulară este destinată să reducă stresul asociat perioadelor lungi de studiu continuu și să permită o gestionare mai eficientă a timpului de învățare și de odihnă. „Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 6 iunie 2025. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 13 iunie 2025. Pentru clasele din învățământul liceal - filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a) și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 iunie 2025. Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare”, se arată într-un comunicat oficial al Ministerului Educației.
Vacanțe și zile libere suplimentare
Pe lângă vacanțele standard, elevii vor beneficia și de zile libere de sărbători legale, cum ar fi: 1 decembrie 2024 (Ziua Națională a României), 25-26 decembrie 2024 (Crăciunul), 1-2 ianuarie 2025 (Anul Nou), 24 ianuarie 2025 (Ziua Unirii Principatelor Române), 1 mai 2025 (Ziua Muncii), 17-20 aprilie 2025 (Paștele Ortodox). Aceste zile libere suplimentare vor fi integrate în structura anului școlar, astfel încât să nu afecteze în mod semnificativ fluxul de învățare, dar să permită elevilor și familiilor să se bucure de aceste sărbători.
Evaluările naționale și examenele importante
Un aspect crucial al anului școlar este reprezentat de evaluările naționale și de examenele care determină parcursul educațional al elevilor. Evaluarea Națională, care este un examen important pentru elevii care termină clasa a VIII-a, se va desfășura în luna iunie 2025. Datele exacte vor fi comunicate ulterior de Ministerul Educației, dar este important ca părinții să fie conștienți de necesitatea pregătirii temeinice a elevilor pentru aceste examene, care influențează admiterea la liceu. Pentru elevii din clasa a XII-a, examenul de Bacalaureat reprezintă o piatră de hotar în cariera lor educațională. Acest test se va desfășura în două sesiuni, una în lunile iunie-iulie 2025 și o a doua sesiune în august-septembrie 2025. „Examenul maturității” include atât probe scrise, cât și probe de competențe, iar pregătirea pentru acest examen începe mult înainte de perioada propriu-zisă de examinare.
Programul „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”
În cadrul anului școlar 2024-2025, continuă programele „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”. Aceste programe sunt concepute pentru a le oferi elevilor oportunități de a învăța într-un mod diferit, prin activități nonformale și experiențe educaționale directe. „Școala Altfel” se va desfășura pe parcursul unei săptămâni din intervalul 10 februarie - 14 iunie 2025. Fiecare unitate de învățământ va decide perioada exactă de desfășurare. Săptămâna Verde vizează educația ecologică și dezvoltarea durabilă, fiind programat în intervalul 6 aprilie - 10 mai 2025. Aceste inițiative sunt importante pentru dezvoltarea competențelor sociale și civice ale elevilor, oferindu-le, totodată, o pauză de la curriculumul tradițional. Un alt aspect esențial pentru părinți în anul școlar 2024-2025 este menținerea unui parteneriat activ cu școala. Comunicarea constantă cu profesorii și implicarea în activitățile școlare contribuie semnificativ la succesul educațional al copilului. Participarea la ședințele cu părinții, colaborarea pentru proiectele educative și susținerea copilului în pregătirea pentru evaluări sunt doar câteva dintre modalitățile prin care părinții pot sprijini parcursul școlar al copiilor.
Telefoanele mobile vor fi interzise
Din anul școlar 2024-2025, telefoanele mobile vor fi interzise în timpul orelor „cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic”, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024. În Statut se arată că, pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ, iar în lipsa acestora cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală. „Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învăță- mânt în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească”, conform sursei citate. Elevilor le este interzis să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare și să manifeste violență în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ.