Main menu

header

1006 20 1de Roxana Istudor şi Daniel Alexandrescu

După un deceniu de promisiuni legate de vehiculele fără șofer, Tesla a prezentat, prin CEO-ul Elon Musk, modelul Cybercab al companiei - un vehicul jos, argintiu, cu două locuri, fără volan sau pedale. Urmează duba Robovan…

Sistem premium de asistență pentru șofer

În 2015, Musk le spunea acționarilor că mașinile Tesla vor atinge „autonomie deplină” în trei ani… A fost nevoie de aproape un deceniu în care estimările s-au tot succedat pentru ca un astfel de vehicul să fie dat „sigur” pentru intrarea în producție. În Studioul Warner Bros, din Burbank, California, Tesla a prezentat mașina complet autonomă pe care opinia publică o așteaptă de ani buni și care are înglobată tehnologia Full Self-Driving, sistemul premium de asistență pentru șofer al companiei, disponibil astăzi într-o versiune „supravegheată” pentru vehiculele electrice ale Tesla. În prezent, sistemul necesită un șofer uman la volan, gata să vireze sau să frâneze în orice moment. Dar cu Cybercab este altă poveste - după ce în 2025 Tesla va avea „FSD nesupravegheat” în funcțiune în Texas și California în vehiculele electrice Model 3 și Model Y, prototipul prezentat este preconizat pentru producție în 2026. „Avem 50 de mașini complet autonome, aici, în această seară, modele Y și Cybercab. Toate fără șofer. Va fi un viitor glorios”, a spus Musk.

Doar viziune computerizată și învățare automată

1006 20 2În timp ce concurența operează deja servicii robotaxi în diferite orașe, Tesla abordează problema diferit - în loc de o combinație de senzori, va folosi doar viziunea computerizată și învățarea automată de la un capăt la altul. Această metodă aplică utilizarea camerelor pentru a simula modul în care oamenii privesc și răspund la situații în timpul șofatului. Datele camerelor sunt agregate de inteligența artificială a autopilotului, care conduce mașina - fără șofer, volan sau pedale. Cu ocazia lansării Cybercab, Musk a dezvăluit, de asemenea, planurile de a produce un Robovan autonom, electric, care poate transporta până la 20 de persoane sau poate fi folosit pentru transportul de mărfuri. „Va fi un model pentru densitate mare, pentru o echipă sportivă, de exemplu”, a detaliat CEO-ul Tesla.

Cybercab și Robovan vor folosi încărcare inductivă, fără cabluri care ar trebui introduse în prize, și se vor curăța singure

Pentru mai puţin de 30.000 de dolari…

Tesla nu a oferit detalii despre locul exact în care intenționează să producă mașinile, dar Musk a spus că s-ar putea cumpăra un Cybercab Tesla pentru mai puțin de 30.000 de dolari. Și, deși există numeroși critici care susțin că abordarea Tesla este riscantă, iar unii experți din industrie consideră că există o problemă cu opacitatea sistemelor de conducere autonomă, Tesla nu doar că este nevoită să intre pe această piață, deoarece vânzările sale s-au redus din cauza concurenței, dar ar putea da chiar lovitura dacă ar reuși să păstreze prețul anunțat de Musk la lansarea Cybercab. Vehiculele fac parte din planul lui Elon Musk de a opera mai multe taxiuri Tesla care se conduc singure, prin intermediul unei aplicații, iar deținătorii de mașini Tesla vor putea să își listeze vehiculul drept robotaxi și să câștige bani prin oferirea serviciilor în aplicație atunci când mașinile nu sunt utilizate de proprietarii lor.