de Elena Şerban
- Pe 18 martie se împlinesc 104 ani de când Traian Vuia a zburat pentru prima oară!
La 18 martie 2010, omenirea sărbătoreşte 104 ani de zbor cu un aparat mai greu decât aerul. Acest eveniment a fost posibil graţie ideilor geniale ale unui român, Traian Vuia.
Prima cursă a măsurat 50 de metri
Faţă de alte zboruri realizate până atunci, avionul lui Vuia a fost primul aparat mai greu decât aerul din istoria aviaţiei ce a reuşit să se ridice de la sol prin forţa motorului propriu. Evenimentul s-a petrecut pe câmpul de la Monteson - Franţa, la 18 martie 1906. Aparatul Vuia I a zburat după o acceleraţie pe o distanţă de 50 de metri. Avionul s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, pe o distanţă de 12 m, după care elicele s-au oprit şi avionul a aterizat. Evenimentul despre care nu se ştia atunci că va revoluţiona lumea şi va modifica distanţele planetei a fost descris cu lux de amănunte în presa mondială. Încet, aviaţia a început să se dezvolte la un nivel pe care nu şi l-ar fi imaginat nici genialul Leonardo da Vinci. De la aparatele folosite în război la avioanele de marfă şi apoi de transport călători.
Înfiinţarea companiilor aeriene
Sfârşitul primei conflagraţii mondiale a adus sporirea performanţelor aviatice. Oamenii de ştiinţă se concentrează pe dezvoltarea aviaţiei şi reuşesc să creeze aparate de zbor capabile să parcurgă distanţe foarte lungi pentru a duce scrisori şi colete poştale, fapt ce a înlesnit comunicaţiile. S-au înfiinţat companii aeriene ce făceau curse regulate şi au apărut avioanele de pasageri.
Avionul familiei imperiale ruse, doborât de nemţi
Primul aparat pentru transportul de călători din lume a fost Sikorsky Ilya Muromets. Acesta se afla în posesia familiei imperiale ruse şi era dotat cu un salon luxos, fotolii confortabile, dormitor şi chiar o toaletă. Primul zbor cu 16 pasageri la bord a avut loc la 25 februarie 1914. Aparatul a fost doborât de nemţi în timpul primului război mondial. Al doilea avion de pasageri din lume a fost construit în 1919, se numea Farman F60 şi avea o capacitate de 14 pasageri. Tot în gama de aeronave se încadrează seria Douglas, acestea transportând mai rapid şi mai în siguranţă un număr din ce în ce mai mare de pasageri. După al doilea război mondial a început era jet-urilor, aparate ce foloseau puterea motoarelor cu turbină în locul elicelor. Acestea aveau şi au avantajul că pot fi construite la dimensiuni din ce în ce mai mari. În acest fel, la un singur zbor se puteau transporta sute de tone de marfă şi zeci şi mai târziu sute de călători. An de an, industria aviatică a venit cu noi îmbunătăţiri, fapt ce a făcut ca avioanele să devină din ce în ce mai sigure şi mai rapide. Acest lucru a contat foarte mult în secolul al XX-lea, considerat secolul vitezei. Printre cele mai cunoscute firme producătoare de avioane din lume se numără: Boeing, Douglas Aircraft Company, Lockheed Martin, Bombardier, Tupolev, Ilyushin, Antonov, Airbus etc.
„Ajungi înainte să pleci”
Dorinţa de a spori viteza de zbor, micşorând astfel timpul petrecut în aer a dus la construcţia supersonicelor, avioane ce zburau cu o viteză mai mare decât cea a sunetului (1.225 km/h). Doar două astfel de aparate de zbor au reuşit această performanţă: sovieticul Tupolev 144 şi Concorde (rezultat dintr-o cooperare britanico-franceză). Al doilea putea să atingă o viteză medie de croazieră de circa 2.140 km/h, cu o altitudine maximă de zbor de 18.300 de metri. Din păcate, din cauza costurilor ridicate şi a faptului că tot mai multe guverne refuzau survolul asupra statelor lor, din cauza zgomotului uriaş, s-a renunţat la zborurile supersonice, cel puţin în aviaţia civilă. Concorde avea o viteză ce putea să egaleze sau să depăşească viteza de rotaţie a Pământului. La zborurile spre vest era posibilă sosirea la o oră locală mai devreme decât cea de plecare. Pe anumite zboruri transatlantice, cu plecare din Anglia sau Franţa, avionul decola după apusul soarelui şi îl ajungea din urmă, aterizând ziua. Din acest motiv, sloganul folosit era: „Ajungi înainte să pleci.” Concret, în timp ce avioanelor comerciale le trebuiau şapte ore pentru a zbura de la New York la Paris, media de timp a zborului supersonic era sub 3 ore şi jumătate.
Luxul dintre nori
Şi dacă problema vitezei a fost în parte rezolvată, constructorii s-au gândit că e cazul să „umble” şi la confort. Astfel, s-a ajuns ca avioanele actuale să nu fie doar nişte cutii de transport, iar călătorii să beneficieze de cele mai bune condiţii. Multe companii aeriene şi-au dotat avioanele cu cabine luxoase, ce pot fi spaţiu de lucru, zonă pentru relaxare sau pentru somn. Alte aparate au la bord cabine private cu uşi, cu sală de duş şi zonă pentru îmbrăcat. Nu lipsesc fotoliile ajustabile, pernele de spate şi nici opţiunile de masaj integrate în scaun.
Gigantul cerurilor
În prezent, cel mai mare avion din lume este Airbus A380 şi este obţinut de compania Singapore Airlines. Aeronava are trei clase. Clasa I cuprinde 12 apartamente de lux cu paturi duble, televizoare si ecrane de cinema. Clasa business are 60 de locuri, iar clasa a III-a, aproape 400 de scaune, toate având ecrane pe spate.
Deşi multă lume îl creditează pe Vuia ca fiind autorul primului zbor cu un aparat mai greu decât aerul, sunt şi persoane care acordă paternitatea aviaţiei moderne fraţilor americani Orville şi Wilbur Wright. La 17 decembrie 1903, primul reuşeşte să zboare timp de 12 secunde, pe o distanţă de 37 de metri, cu o viteză de 10,8 km/h. Wilbur, la rândul său, reuşeşte să zboare în aceeaşi zi, de data aceasta timp de 59 de secunde, 260 de metri, cu o viteză de 19 km/h. Avionul lor, Kitty Hawk, era construit exclusiv din lemn, având aripile din pânză întinsă pe o ramă.
...Louis Bleriot a fost primul pilot care a traversat Canalul Mânecii în 1909? ...Charles Lindbergh a realizat în 1927 prima traversare a Atlanticului, singur şi fără escală?
...În 1933, Wiley Post a fost primul pilot de avion care a făcut singur turul lumii. A parcurs 25.000 km în şapte zile, 18 ore şi 49 de minute? ...În 1911 are loc primul zbor de noapte, iar un an mai târziu se sare pentru prima oară cu paraşuta din avion?