de Elena Şerban
- La 28 mai 1937 a fost inaugurată „Poarta de Aur” din San Francisco, SUA
Podurile nu au doar utilitate, ci unele dintre ele sunt adevărate capodopere arhitecturale. Construite iniţial pentru a uşura accesul oamenilor peste ape sau văi adânci, au devenit în timp opere de artă. Mai mult, priveliştea oferită de astfel de punţi e atât de încântătoare, încât taie respiraţia iubitorilor de frumos, iar multe astfel de punţi au devenit puncte de reper reprezentative pentru anumite zone. Vă prezentăm o listă a câtorva dintre cele mai impresionante poduri din lume, atât din punct de vedere al lungimii şi înălţimii lor, cât şi al locului în care au fost construite sau al notorietăţii lor.
Golden Gate - San Francisco, SUA
Pentru multă lume, Podul Golden Gate, situat la 150 de metri deasupra strâmtorii cu acelaşi nume, este un adevărat simbol al Americii, nu doar al oraşului San Francisco. Terminat în 1937, podul are lungimea de peste 2,7 kilometri şi face legătura între San Francisco şi Marin County. De-a lungul celor peste 70 de ani de când a fost dat în folosinţă, a fost închis de doar cinci ori din cauza vântului puternic, ultima oară în 2005. Viteza maximă admisă pe cele şase benzi de circulaţie rutieră este de 73 km/h.
Ponte Vecchio - Florenţa, Italia
Podul a fost construit de Neri di Fioravante (1345) şi are o structură solidă cu trei arcade. Se caracterizează prin căsuţele mici, aliniate pe ambele părţi. Se spune că, atunci când a fost construită puntea, căsuţele aveau tot ce le trebuie pentru a fi adevărate gospodării. Ulterior, multe dintre acareturi s-au dărâmat, rămânând în prezent la stadiul actual. Acum, în căsuţele de odinioară sunt doar magazine de bijuterii.
Viaductul Millau - Franţa
Cel mai înalt pod rutier din lume este construit în Europa. Mai precis în Franţa, şi poartă numele de Millau. Este construit pe cabluri şi traversează valea Râului Tarn şi este atât de înalt, încât Turnul Eiffel se poate strecura fără probleme pe sub el. Podul face legătura între Paris şi Béziers, a fost inaugurat oficial pe 14 decembrie 2004, după doar trei ani de construcţie. Are o lungime de 2.460 de metri şi traversează Râul Tarn la peste 270 de metri înălţime. Din acest motiv, turiştii care aleg să meargă pe acest pod au senzaţia că merg prin nori.
Tower Bridge - Londra, Anglia
Există puţine vederi din Londra care să nu conţină măcar o imagine cu Tower Bridge. Construit în epoca victoriană, în 1894, peste Tamisa, are o lungime de doar 250 m şi are o deschidere de peste 40 m, fapt ce permite ambarcaţiunilor să traverseze Tamisa. Cu toate că, atunci când a fost construit, podul avea culoarea cafenie, în 1977, cu ocazia celei de-a 25 aniversări a urcării pe tron a Reginei Elisabeta, a fost vopsit în roşu, alb şi albastru. Construcţia podului a durat opt ani şi a fost realizată de doar 432 de muncitori. Limita maximă de viteză este de 32 km/h, iar limita de greutate este de 18 tone. De-a lungul unui an, părţile mobile ale podului sunt ridicate de aproximativ 1.000 de ori.
Podul Rialto - Veneţia, Italia
Cel mai vechi pod din Veneţia este Podul Rialto. Terminat în 1592, podul traversează Grand Canale şi a fost construit în doar trei ani. Cu toate că are doar 7,5 metri înălţime şi o lungime de aproape 30 de metri este celebru în lume deoarece toţi îndrăgostiţii care ajung în Veneţia trec pe sub el, la bordul gondolelor.
Podul Khaju - Isfahan, Iran
Finisat în 1650, Podul Khaju este construit peste Râul Zayandeh, fiind o ilustrare a arhitecturii sofisticate islamice. Pasajul central, de pe nivelul superior al podului, este culoarul principal, iar căile boltite de pe laterale sunt folosite de pietoni. Nivelul inferior este accesibil numai la pas şi oferă un loc răcoros şi umbrit, pentru relaxare.
Podul Banpo - Seul, Coreea de Sud
Unul dintre cele mai interesante poduri din Asia, şi chiar din lume, Banpo, iese în evidenţă nu prin dimensiunile sale, ci prin faptul că este un pod-fântână. Şi-a căpătat acest nume datorită celor 10.000 de duze ce aruncă nu mai puţin de 190 de tone de apă pe minut. Datorită acestui lucru, podul care traversează Râul Han din capitala sud-coreeană şi care are o lungime de 1.140 de metri a intrat în Cartea Recordurilor.
Puente Nuevo - Ronda, Spania
Construit în oraşul andaluz Ronda, are o lungime de 97 m şi se întinde peste prăpastia din Cheile Tajo, cu o adâncime de 100 m. Puente Nuevo a fost finalizat în 1793, după mai bine de 42 de ani de la începerea construcţiei.
Sub arcul central al podului este o încăpere folosită pe vremuri drept închisoare, în care astăzi se află un mic muzeu al istoriei podului.
Podul Chengyang - Sanjiang, China
Podul Chengyang datează din 1916 şi este uimitor mai ales datorită faptului că la toată construcţia, din lemn şi piatră, nu a fost folosit niciun cui. Chengyang are o lungime de peste 67 m şi are cinci pavilioane-turn, cu patru etaje.
Uriaşul pod suspendat Aizhai - Hunan, China
La sfârşitul lunii martie 2012, China a inaugurat un pod situat la 355 de metri înălţime, care se întinde pe 1.176 de metri şi uneşte două tuneluri. Podul traversează canionul Dehang din provincia chineză Hunan. Construcţia podului Aizhai a început în octombrie 2007 şi a fost încheiată la finalul lui 2011.
• Podul Golden Gate din San Francisco este cunoscut şi pentru minunata sa culoare roşu-portocalie, cauzată de faptul că metalul din care este confecţionat... a ruginit.