de Iulian D. Moleianu
La 21 ianuarie 1905 vedea lumina zilei la Granville - Manche, în Franţa, celebrul designer Christian Dior. Deşi a trăit doar puţin peste o jumătate de secol, buticurile care poartă logo-ul cu numele său au împânzit lumea, cucerind pieţele din Paris, Tokyo, Londra, Milano, Roma, New York, Boston, Honolulu, Bombay şi chiar Shanghai.
Galerie de artă pentru Picasso, Dali şi Jacob
Personajul care a devenit în 50 de ani un nume de reper în industria mondială a modei a avut o viaţă tumultuoasă încă din copilărie. Al doilea copil din cei cinci ai familiei Dior, Christian a venit pe lume la Granville, un sătuc din Normandia. Pe când avea numai 5 ani, familia sa s-a mutat la Paris, acolo unde Christian a fost admis prin examen la liceul Gerson. Deşi nutrea pasiuni artistice, s-a înscris, în anul 1923, la Şcoala de Ştiinţe Politice (denumită şi „Science Po”), pentru a-i satisface ambiţiile tatălui său, care îl vedea drept un viitor demnitar. Totuşi, peste cinci ani, ajutat de acelaşi părinte care-l voia politician, Christian a deschis o galerie de artă unde numeroşi pictori celebri, precum Salvador Dali, Max Jacob şi Pablo Picasso şi-au expus lucrările şi au vândut multe dintre ele, fapt care a adus şi familiei Dior un profit consistent. În acea perioadă, Christian Dior a luat contact cu lumea modei şi a început să deseneze primele schiţe.
„Băiatul lui tata” şi-a vândut schiţele pentru 10 cenţi
În anul 1931, firma tatălui său a intrat în faliment, astfel că Dior a fost nevoit să-şi vândă proiectele pentru numai 10 cenţi per bucată. Odată cu debutul celui de-Al Doilea Război Mondial, în 1939, Christian s-a înrolat în armata franceză, pentru care a luptat doi ani. Graţie influenţei de care încă se mai bucura tatăl său, a fost lăsat la vatră în anul 1941 şi s-a alăturat familiei, care se stabilise în Provence. Apoi, a revenit la Paris, unde a lucrat ca asistent designer la Lucien Lelong. În 1946, la finalul războiului, a început să creeze pentru Marcell Boussac, un industriaş considerat la vremea respectivă „regele bumbacului” în Franţa.
De la obiecte vestimentare la rame de ochelari şi bijuterii
Data de 12 februarie 1947 este importantă în biografia lui Christian Dior şi în istoria modei. În acea zi, creatorul şi-a prezentat prima colecţie, intitulată „New Look”, un adevărat succes internaţional. Imediat, a devenit unul dintre cei mai cunoscuţi „dictatori în arta modei din Paris”, după cum nota presa de specialitate. Expresia „New Look” este marca înregistrată oferită de Carmel Snow, cel mai cunoscut critic de modă al epocii. În anii ’40 a fost lansat şi primul parfum, denumit „Miss Dior”. Era momentul în care Christian îşi extindea afacerea pe piaţa modei, devenind un creator complex, care va produce o gamă variată de produse, de la haine şi accesorii vestimentare la parfumuri, rame de ochelari şi chiar bijuterii, toate de foarte bună calitate şi apreciate de consumatori de toate vârstele, în primul rând datorită rafinamentului deja proverbial. Referitor la articolele de încălţăminte, Christian Dior este celebru pentru afirmaţia „prea multe femei consideră că pantofii nu sunt importanţi, dar adevărata eleganţă se măsoară după ce poartă în picioare”.
Marlene Dietrich şi Ava Gardner, răsfăţatele Hollywoodului care au punctat istoria brandului
Un an mai târziu, împreună cu Rouet, Casa Dior a deschis primul butic la New York, unde peste câţiva ani avea să capete licenţele pe parfumerie şi, mai ales, pe ceea ce era denumit în epoca respectivă, cravata pe fustă scurtă, numită şi „fustă scurtă de 40 de centimetri de la genunchi în jos”. Dior şi-a construit rapid celebritatea, şi în anul 1950 a fost solicitat să creeze o colecţie specială pentru Marlene Dietrich, considerată chiar şi în zilele noastre drept una dintre cele mai mari actriţe din istoria cinematografiei mondiale.
Patru ani mai târziu, Dior a devenit noul director al liniei de creaţie French Bean Line or Flat Look, şi nu peste multă vreme avea să-l coopteze în echipa sa, ca asistent, pe Yves Mathieu Saint-Laurent. În anul 1955 a avut loc grandioasa deschidere a buticului din strada Mountaine, unde Christian Dior a lansat şi linia de make-up.
După experienţa de succes trăită cu Marlene Dietrich, în anul 1956 Dior a realizat o nouă colecţie specială, de data aceasta pentru o altă răsfăţată a Hollywoodului, Ava Gardner. Intitulată „The Little Hut”, colecţia a făcut furori şi a confirmat statutul lui Dior ca lider în industria modei.
Designerul a mai avut patru fraţi, iar parfumul Miss Dior a fost inspirat de mezina familiei, Catherine, de care era foarte ataşat.
Neoficial, Christian Dior a fost homosexual, nu a fost căsătorit şi n-a avut copii. Din păcate, la 23 octombrie 1957, creatorul a murit din pricina unui atac de inimă, la vârsta de numai 52 de ani, când mai avea multe de oferit. Afacerea a fost preluată de apropiaţii săi, care au continuat să revoluţioneze lumea modei, iar acest lucru s-a „văzut” şi în conturile firmei. Potrivit estimărilor oficiale, Casa Dior realizase până în anul 2010 un profit brut de 4,172 miliarde de euro, profitul net fiind de 1,261 miliarde de euro.
• Casa Dior a realizat până în anul 2010 un profit net estimat la 1,261 miliarde de euro
Linia de parfumuri şi de produse cosmetice a fost deschisă în anul 1940 cu gama „Miss Dior”, după care au urmat „Diorissimo” (1950), „Eau Sauvage” (1960), „Dorella” (1970), „Poison” (1980), „Dune” (1991), „Dolce vita” (1995, sticla fiind creată de marele artist Serge Massau), „J’Adore” (1995, cu sticla din cristal Baccart creată manual), „Hypnotic Poison” (1998), „Higher” (2001), „Addict” (2002), „Higher Energy” (2003), „Pure Poison” (2004), „Dior Home” (2005, când a fost folosit, în premieră, un tub de oţel introdus în sticla de parfum), „Capture Totale” (2006, o gamă despre care s-a spus că a „şters” ridurile de pe feţele femeilor, iar Dior a câştigat Premiul pentru Excelenţă pentru complexul Alpha - Longoza şi Cetulin), „Fahrenheit 32” (2007), „Midnight Poison” (2007), „Dior Home Sport” (2008, un parfum intens care a făcut din Dior a treia casă din lume, după Boucheron şi Yves Saint-Laurent, care a realizat o fragrantă prezentată în apa de parfum pentru bărbaţi) şi „Escale a Portofino” (2008).
În zilele noastre, firma Christian Dior dispune de mai puţin de 210 locaţii în toată lumea, iar „oamenii-cheie” ai companiei sunt preşedintele Bernard Arnault şi directorul de creaţie Kriss Van Assche. Născut la 5 martie 1949, Arnault este cunoscut drept una dintre cele mai influente personalităţi ale lumii moderne. Francmason, membru de marcă al Grupului Bilderberg şi clasat pe locul 4 în clasamentul celor mai bogaţi oameni din lume, cu o avere estimată la 41 de miliarde de dolari, boss-ul companiei Dior este de profesie inginer, deţine 51% din acţiunile Moet Hennessy Louis Vuitton şi este căsătorit cu celebra pianistă Helene Mercier.
„Prea multe femei consideră că pantofii nu sunt importanţi, dar adevărata eleganţă se măsoară după ce poartă în picioare” - Christian Dior