de Laura Zmaranda
Când vine vorba despre artă, nimic nu pare a îngrădi forma pe care aceasta şi-o însuşeşte. Pictura, muzica, sculptura, dansul reprezintă chintesenţa frumuseţii profunde a spiritului uman. De la lucrările artiştilor consacraţi până la cele ale anonimilor, toate au darul de a îmbogăţi patrimoniul cultural şi spiritual al lumii. Florina Tănase este unul dintre artiştii în sufletul cărora arta a pătruns iremediabil. Pictura a atras-o dintotdeauna şi de-a lungul timpului a şlefuit prin forţe proprii talentul nativ pe care l-a primit de la divinitate. Mai mult decât atât, a vrut să iasă din uniformitate, după cum ne-a mărturisit, şi să-şi transpună picturile pe alt suport. Hainele au devenit pânza pe care a încercat să-şi expună harul, iar pictura a început astfel să se bucure de un alt gen de promovare. Spre deosebire de tablourile ce rămân agăţate pe pereţii sălilor de expoziţie, picturile sale pot fi admirate în plină stradă de oricine şi au menirea de a crea un nou trend în lumea modei.
„Prima oară am pictat un tricou şi am avut ceva emoţii”
Asemeni altor pictori, Florina Tănase a simţit încă din copilărie că pictura este o chemare aparte. Animată de dorinţa de a-şi descoperi limitele imaginaţiei, a folosit pensula şi culorile pe toate suporturile „la îndemână”: pereţi, hârtie, pânză, piatră, metal: „Întotdeauna am avut ca hobby pictura, căreia în acest moment îi dedic tot timpul meu”. Şi iată că astăzi toată perioada petrecută pictând, aproape 17 ani, se reflectă într-o cunoaştere temeinică a mai multor stiluri de pictură. Cubismul, un stil ce avea să revoluţioneze istoria picturii la începutul secolului al XX-lea, pictura abstractă care câştigă teren începând cu cel de-al doilea deceniu al secolului al XX-lea, dar şi pictura decorativă sunt doar câteva dintre stilurile pe care le-a practicat de-a lungul vremii.
Astăzi, atenţia sa este îndreptată spre suprarealism şi pictura 3D, iar ineditul vine din faptul că acestea prind viaţă pe un suport care la prima vedere nu are nimic în comun cu pictatul. Pionieratul Florinei Tănase în pictura pe haine a debutat cu un tricou, iar experienţa, deşi a fost una plină de emoţii, a marcat începutul unei afaceri în care pasiunea şi managementul merg mână-n mână: „În ultimii patru ani, ideea de a picta haine şi materiale textile m-a atras din ce în ce mai mult. În general, îmi place să fac încercări noi şi orice material sau suport neconvenţional reprezintă o provocare pentru mine. Ideea de a picta haine şi apoi poşete a venit şi din dorinţa de a ieşi din uniformitate. Îmi place să personalizez lucruri, să le fac unice. Orice persoană şi-ar dori să poarte lucruri care să o reprezinte.”
Este un crez care i-a dat convingerea că pictura poate crea noi trenduri şi în domeniul modei. Chiar dacă până în prezent s-a limitat doar la a crea pentru sine şi la cererea celor care vor să-şi personalizeze hainele, ia în calcul şi oportunitatea de a colabora cu cineva din domeniul fashion.
Desenele rezistă până când cedează materialul
Pictura pe material textil este diferită doar prin efectul pe care îl are asupra celor care văd hainele personalizate într-un mod atât de special. În rest, totul depinde de imaginaţia celui care stăpâneşte pensula. Cu ajutorul vopselurilor speciale pentru pânză şi al culorilor pentru textile, pictorul poate transforma o rochie banală într-o operă de artă. Succesul este asigurat de aprecierea celor dispuşi să îmbrace astfel de haine, iar doamna Tănase susţine că oamenii, în special femeile, sunt impresionaţi de acest gen de artă şi îşi doresc să poarte lucruri special create pentru ei. În cei aproape patru ani de când pictează haine, Florina Tănase a testat mai multe tipuri de materiale, iar concluzia a fost că aproape orice material, bumbacul tricourilor, rochiile subţiri de vară, pânza poşetelor, se pretează pentru pictură. În general, materialele mai dure, pânza tare sau denimul, se pictează mai uşor.
Cât de lungă este viaţa acestor picturi reprezintă una dintre întrebările frecvente legate de acest subiect: „Din experienţă, picturile mele rezistă foarte bine la spălări, deoarece sunt fixate pe pânză cu fierul de călcat. Nu aş putea să spun exact care este numărul de spălări la care rezistă, pentru că rezistă până când cedează materialul”.
Realizează teme abstracte sau inspirate din natură, dar şi din opere ale marilor artişti
Sub atingerea delicată a pensulei mânuite de Florina Tănase, tricourile, rochiile - chiar şi cele de mireasă! -, pantofii şi genţile se transformă în obiecte unice prin picturile imprimate pe ele. Pictor şi manager în egală măsură, ea îşi conduce micul business pe principiul că dorinţa clientului este primordială. Astfel, modelele pe care le pictează sunt bazate în primul rând pe ceea ce doreşte clientul. Cu toate acestea, pentru cei care nu au o idee despre cum să-şi personalizeze hainele, pictoriţa realizează picturi abstracte sau inspirate din natură, dar şi din opere ale marilor artişti. Deşi în esenţă munca unui artist nu poate fi niciodată pe deplin recompensată pecuniar, Florina Tănase susţine că banii pe care îi cere pentru picturile sale sunt în primul rând stabiliţi de calitatea picturii şi de faptul că orice model trebuie gândit şi adaptat. Preţurile pornesc de la 100 de lei pentru modele de complexitate mică şi pe o suprafaţă mică, precum elementele decorative singulare sau diferitele tipuri de scris, se încadrează între 250 şi 500 de lei pentru modele de complexitate medie, cum sunt reproducerile, portretele şi picturile de dimensiuni medii, şi pot ajunge la 1.000-1.500 de lei pentru modele complexe de dimensiuni mari şi rochii de mireasă. Deşi pictura pe haine nu pare să fie un domeniu foarte promovat, Florina Tănase afirmă că interesul oamenilor pentru neconvenţional şi inedit menţine sustenabilă o astfel de îndeletnicire. Numărul comenzilor variază de la o perioadă la alta, dar, în funcţie de complexitatea fiecărei picturi, poate realiza între 20 şi 30 de comenzi pe lună.
• Două dintre cele mai complexe lucrări de până acum ale Florinei Tănase reprezintă reproduceri ale pictorului rus Vladimir Kusch. Picturile au fost realizate pe rochii din garderoba personală şi amândouă redau un element comun al lucrărilor pictorului rus şi anume fluturii