de Călin Popa şi Florica Pintea
Presiunea rețelelor sociale și a publicității, ca și ascensiunea femeilor, pare să fi ajuns din urmă mentalitatea bărbaților, care se simt tot mai complexați de modelele masculine care apar în reclame, spoturi și filme, arată studii de ultimă oră.
Invidierea corpului altcuiva
Bărbații au început să se simtă tot mai nemulțumiți de imaginea lor în momentul în care reclamele și filmele prezintă modele masculine în formă, reiese din datele unui studiu derulat la University of the Sunshine Coast, din Queennsland, Australia. După ce ani la rând spoturile publicitare și rețelele de social media au fost blamate pentru generarea de nesiguranță legată de propria imagine în rândul femeilor, reiese că această mentalitate a început să „sape” și în atitudinea bărbaților față de ei înșiși, tot mai mulți suferind de ceea ce se numește invidierea corpului altcuiva. Potrivit experților, acest fenomen a apărut în paralel cu o altă abordare masculină vizavi de aspect și sănătate.
Mulțumirea de sine, prăbușită în trei minute
Bărbatul modern este mult mai atent la felul în care arată, mănâncă și se îmbracă, duse fiind timpurile în care domnii considerau că numai femeile sunt datoare să arate bine și să fie în formă. Astăzi, presiunile sociale de tot felul i-au împins pe bărbați în saloanele de înfrumusețare și în cabinetele de chirurgie plastică, iar mai nou au început să le creeze complexele „competiției”. „În cadrul cercetării, am constatat faptul că dintre toate spoturile pe care le-au văzut, participanții la test au manifestat nemulțumire la felul în care arată doar când le-au fost prezentate filme sau reclame cu bărbați cu corpuri lucrate. După trei minute de vizionare, mulțumirea voluntarilor față de propriul corp a scăzut cu mai mult de jumătate”, explică specialista Kate Mulgrew.
Publicitatea, mai intensă decât rețelele sociale
Specialiștii notează faptul că dezamăgirea bărbaților are multe fațete, de la dorința de a fi mai înalți la cea de a avea mai mult păr pe cap sau de a deține o mai mare masă musculară. Și dacă în cazul femeilor presiunea se exercită într-o mai mare măsură prin intermediul rețelelor sociale, pentru bărbații care uită ușor o imagine de pe Instagram, lucrurile stau altfel. Participanții la teste au manifestat o nemulțumire de trei ori mai mare față de propria imagine în fața spoturilor și a reclamelor decât atunci când au văzut orice altă formă media. „Din perspectivă psihologică, avem de-a face cu ceea ce numim ipoteza contactului, care arată că efectul este cu atât mai mare cu cât expunerea este mai mare. Așadar, publicitatea își construiește povestea în timp și are efecte mult mai intense”, punctează psihologul Dimitrios Tsivrikos, de la University College, din Londra.
Ținte nerealiste
Potrivit specialiștilor, tânăra generație de bărbați a inițiat, odată cu preocuparea sporită pentru sănătate, și legătura dintre aceasta, un anumit număr de kilograme și un anume aspect exterior, iar aceste ținte sunt în multe cazuri nerealiste. „Firește că este bine să ne hrănim sănătos și să mergem la sala de gimnastică, dar vedem foarte mulți bărbați încercând să ajungă acolo prin metode drastice sau pe scurtături periculoase. Ei încearcă să ajungă la un scop care nu poate fi atins cu cât le permite ritmul modern de viață - două sau trei sesiuni de fitness pe săptămână și o dietă normală”, afirmă Tsivrikos.
„Formele variate de nemulțumire legate de propriul corp pot genera, în cazul bărbaților, probleme de alimentație, reducere sau, dimpotrivă, exces de activitate fizică, folosirea steroizilor, depresii” (doctor Dimitrios Tsivrikos, University College, Londra)