Main menu

header

940 3 2de Georgiana Mihalcea

Conform rezultatelor unui studiu realizat de cercetătorii danezi, a privi de 30 de ori fotografia aceluiași aliment ajută la controlul apetitului, ceea ce ne poate ajuta să slăbim mult mai repede. Altfel spus: ne uităm la poze cu alimente nesănătoase (dar delicioase) și dispare interesul pentru a le consuma. Iată care sunt expli- cațiile științifice ale medicului nutriționost Arnaud Cocaul legate de acest subiect.

Pofta trece... privind!

Cine nu salivează când vede imaginea unui aliment extrem de gustos, chiar dacă știe cât de multe calorii conține? Pofta de mâncare este strâns legată de stimulii vizuali și pe aceasta se și bazează reclamele de profil. Totuşi, privind această imagine nu o dată, ci de 30 de ori se produce efectul exact opus, conform concluziilor unui studiu efectuat pe un grup de cercetători din Danemarca. Pentru a verifica această teorie, profesorii Tjark Andersen și Derek V. Byrne de la Universitatea din Aarhus și Qian Janice Wang de la Universitatea din Copenhaga, Danemarca, au reunit peste 1.000 de voluntari. Întrebarea de la care au pornit a fost următoarea: „Dacă un subiect privește în mod repetat o fotografie cu mâncare, este indusă senzația de sațietate? Dacă răspunsul este „da”, de câte ori trebuie să facă acest lucru?”. Prin urmare au fost efectuate trei teste. Grupul de voluntari a fost împărțit în două: prima echipă a trebuit să privească imaginea cu o pungă cu bomboane M&M portocalii de trei ori, iar cea de-a doua - de 30 de ori. După acest experiment, membrii echipei expuse de mai multe ori a avut o dorință de consum mult mai scăzută decât ceilalți. Cum au probat cercetătorii asta? Simplu! După ce au privit imaginea cu celebrele bomboane, „participanții trebuiau să spună câte M&M doresc, între 1 și 10. Grupul care a privit imaginea de 30 de ori a cerut un număr mai mic de bomboane, comparativ cu membrii din cealaltă echipă”, a observat doctorandul Tjark Andersen.

Cum poate fi creierul înșelat?

Testul a fost repetat cu aceleași bomboane - care toate au același gust indiferent de culoare - dar folosind toate variantele, ceea ce nu a schimbat rezultatele. În cele din urmă, în al treilea test, cercetătorii au înlocuit M&M-urile cu Skitles, care aveau gust diferit în funcție de culoare. Surprinzător sau nu, rezultatele au fost neschimbate! Cum poate fi creierul înșelat de o dietă bazată pe imagini? Potrivit oamenilor de știință, aceleași zone ale creierului sunt stimulate fie că vă imaginați că mâncați ceva, fie prin consumul efectiv al unui aliment și de aceea vă puteți simți pe deplin mulțumiți fără să fi mâncat nimic”, precizează Tjark Andersen.

Orice sfat care ne ajută să ne controlăm pofta de mâncare și să câștigăm lupta cu kilogramele în plus merită să fie luat în seamă

„Explicaţia constă într-o senzaţie de oboseală“

Întrebat despre concluziile acestui studiu, nutriționistul francez Arnaud Cocaul consideră că mecanismul care intră în joc în acest proces se referă mai mult la oboseală. „Rezultatele acestui studiu arată că o senzație de oboseală se poate instala odată cu vederea repetată a unui produs, chiar dacă acesta este foarte popular. Imaginați-vă că treceți în fiecare dimineață prin fața unei vitrine în care sunt expuse cele mai fabuloase prăjituri și produse de patiserie, la un moment dat veți ajunge să vă plictisiți. Acesta este mecanismul care intră în joc aici. Ca să fim stimulați să consumăm un produs, acesta trebuie reînnoit și nu același de fiecare dată!”.