de Călin Popa şi Sorin Dumitrescu
Unul dintre paradoxurile uluitoare ale lumii moderne este asaltul ocultismului pe rețelele de socializare. În plină eră tehnologică, numai în SUA, în ultimii cinci ani, „industria” de „servicii” paranormale a rulat peste două miliarde de dolari.
Blesteme transmise prin emoji
Noua generație de „mistici” beneficiază din plin de avantajele trecerii lumii la viața online, care era semnificativă și înainte de pandemie și pe care criza sanitară mondială a exacerbat-o. Cu ajutorul internetului, totul pare posibil, inclusiv trimiterea de blesteme prin intermediul unor emoji mai speciale. Pornind de la importanța tradiției simbolurilor pe care le-au folosit vrăjitorii și clarvăzătorii prin secole, „specialiștii” în ocultism au adaptat rapid semnele vechilor rune la secolul al XXI-lea și au imaginat anumite emoji care permit vrăjitoarelor să încarce aceste semne cu incantații, având în față doar telefonul mobil. Secretul stă în concentrarea pe imagine - practicanții se concentrează pe respectivul semn, transmit incantația direct, apoi aruncă fluxul respectiv în spațiul cibernetic. De la ruina dușmanilor la găsirea sufletului-pereche, totul este promis de ocultiștii mileniului trei, prin circulația acestor desene.
Ritual online, la lumina Lunii, pentru victoria lui Joe Biden
Clarvăzătorii au intrat din plin și în viața politică, unul dintre cele mai relevante exemple fiind acerba competiție pentru fotoliul de la Casa Albă. De Halloween, așadar cu câteva zile înainte de alegerile de peste Ocean, „activistul magiei” Michael M. Hughes a încurajat mii de vrăjitoare să se adune online, într-un ritual menit să asigure victoria lui Joe Biden. Participanții au aprins lumânări dedicate, au incantat blesteme și au desfășurat tot felul de ritualuri oculte în lumina Lunii. „Am reușit să invocăm spiritele ancestrale și să ridicăm un val albastru care l-a propulsat pe Joe Biden”, pretinde Hughes.
„Vindecătorii” cu magie neagră de pe Instagram
Magia neagră înregistrează un adevărat reviriment în ultimii ani, nemaifiind contrânsă de spații dedicate. Mulți dintre practicații unor obiceiuri oculte străvechi fac bani frumoși cu ajutorul sutelor de mii de urmăritori pe Instagram. Modificarea de abordare esențială este trecerea de la statutul de „vrăjitori” la cea de „vindecători”. Mai precis, cei care oferă astfel de servicii supranaturale permit celor ce se conectează cu ei prin intermediul internetului să aibă acces la tot felul de artefacte care se presupune că le-ar reda sănătatea, la formule „secrete” de combina- ții de ierburi care atrag pretendenți bogați sau la obiecte cu puteri extraordinare, inclusiv aceea de de a aduce înapoi acasă soții infideli. Cu toate scandalurile generate de unele dintre aceste practici, care au devenit în bună măsură publice, cu detalii cu tot, legătura dintre acești „vindecători” și nenumărați utilizatori de servicii oculte nu face decât să crească.
Școală de ritualuri… în fața computerului
Chiar dacă ocultismul este o tradiție care vine din negura timpurilor, doar până în epoca tehnologiei a necesitat accesul selectiv, în spații special destinate, al celor care au dorit, în timp, să se „specializeze” în domeniu. Astăzi, școala de magie este o simplă chestiune de învățare online. Totul i se datorează, paradoxal, unui specialist în inteligență artificială, care a lucrat pentru Google și la proiectele de colonizare a planetei Marte, așadar un specialist de top: Jason Louv. Acum, fostul expert conduce o școală online de magie, pe care a și fondat-o, de altfel, și în care doritorii pot afla tot ce doresc despre încărcătura magică a obiectelor, programarea neuro-lingvistică sau protecție paranormală. Elevii care doresc să strălucească sunt învățați chiar să mediteze precum „legenda” Aleister Crowley, considerat „cel mai rău ocultist din lume”.
Vrăjitoare în mediul virtual
Dansurile și incantațiile vrăjitoarelor sunt atât de înrădăcinate în simbolistica umanității, încât nu puteau să lipsească din mediul online, unde s-au reinventat cu mare repeziciune. Rețelele de socializare și aplicațiile de pe telefoanele mobile abundă de tot felul de filme cu astfel de practici. În măsura în care multe atrag, stârnesc curiozitatea sau un zâmbet, alte secvențe au potențialul de a înfuria multă lume, mai ales dacă se depășește măsura. În vara anului 2020, un grup de vrăjitoare s-a reunit pentru a blestema… Luna, astru încărcat de simbolistică pentru cei care cred în ocultism. Cu toate incantațiile „împricinatelor”, corpul ceresc a rămas la locul său și în starea dintotdeauna, dar respectivele vrăjitoare nu se vor mai reuni curând în fața publicului revoltat de încercarea de a se comite un asemenea sacrilegiu.
Obiecte „bântuite”, la un click distanță
Dacă în vremurile trecute, a vinde un obiect cu încărcătură magică era o chestiune de întâlnire la miezul nopții, în deplin secret și în colțuri pline de primejdii, ascunse de ochii lumii, astăzi, rețelele de socializare și invazia internetului permit ca astfel de piese „bântuite” să poată fi achiziționate inclusiv de pe eBay, cu doar un click. De la marionete „posedate” la clovni din lână care „urlă” atunci când în ei intră un spirit, tot felul de obiecte stranii stau la dispoziția clienților care își doresc așa ceva. Deși sunt vândute cu prețuri între 10 și 7.000 de dolari, proprietarii acestor obiecte pretind invariabil că nu doresc să obțină profit, ci doar „să ajute fantomele să-și găsească pacea”…
Sesiuni de ghicit, cu participarea publicului
Din momentul în care pandemia a restrâns aria externă a ritualurilor magiei, practicanții au dat năvală în mediul online, care le permite o audiență mult sporită. Pe de o parte, vechile clarvăzătoare și ghicitoare le predau tinerelor tainele Tarotului, scrierile vechi cu încărcătură magică și alte ritualuri magice, cu ajutorul conferințelor pe internet. Pe lângă acest sistem de „învățare online”, unele dintre sesiuni, în special de ghicit, sunt deschise și publicului larg, așa cum s-a întâmplat când o astfel de „instituție” de magie din Michigan a decis să celebreze Echinocţiul de primăvară cu un eveniment de ghicit transmis live pe Facebook, la care au participat mii de oameni.