de Simona Soare Ghișea şi Silviu Ghering
Conceptul de job toxic nu se referă la situațiile în care angajaţii sunt nevoiţi să mânuiască substanţe periculoase, ci la efectele nocive pe care le poate avea un loc de muncă nesatisfăcător asupra sănătății fizice, emoționale și mentale. Cert este că unele persoane se confruntă cu această problemă și nu îndrăznesc să ia măsuri din diverse motive. Totuși, dacă în trecut stabilitatea era cea mai importantă caracteristică profesională, în ultimii ani, în special pentru tineri, a devenit tot mai mare nevoia de împlinire privind munca depusă.
Scăpați de pretextele corelate cu lipsa de încredere în forțele proprii
Poate că jobul perfect nu există, dar pentru unele persoane, locul de muncă reprezintă un adevărat calvar. Cu toții am avut la un moment dat colegi nu tocmai pe placul nostru, sarcini care ne-au dat bătăi de cap, insatisfacții profesionale sau probleme la birou care păreau de nerezolvat. Totuși, unii oameni s-au confruntat sau se confruntă cu ceea ce psihologii numesc un job toxic. Acesta reprezintă un factor de stres constant, care transmite un sentiment cumplit de neîmplinire profesională. Majoritatea celor afectaţi nu au forța necesară să renunțe la un astfel de serviciu şi continuă chinul ani la rând, cu gânduri de tipul: „e criză, mare criză”, „poate lucrurile vor evolua altfel”, „nu pot să-mi schimb jobul în acest moment”, „nicăieri nu e mai bine”, „salariul e decent, asta este important”. Toate aceste pretexte sunt corelate cu lipsa de încredere în forțele proprii, aspect care nu le permite să-și caute un alt loc de muncă. Dacă vă regăsiți într-o astfel de situaţie, specialiștii în managementul carierei vă recomandă să faceți o listă cu avantajele și dezavantajele jobului actual. În cazul în care veți observa cum coloana dezavantajelor nu va mai încăpea în pagină, este timpul să luați măsuri.
Stabilitatea nu mai este pe primul loc
Vremurile când un angajat rămânea la același loc de muncă chiar și zeci de ani au apus. Noile generații simt mai profund nevoia de dezvoltare a potențialului, de autoîmplinire. Indiferent de contextul economic actual, o persoană cu experiență profesională își va găsi un loc de muncă. Diversitatea joburilor vine să răspundă la nevoia nou-exprimată a oamenilor referitoare la dezvoltarea propriului potențial și a competențelor. De asemenea, oportunitățile de învățare sunt foarte apreciate. Încă din anii ’40, celebrul psiholog Abraham Maslow a reprezentat ierarhizarea nevoilor umane sub forma unei piramide. Aceasta poartă numele de Piramida lui Maslow și face referire implicit la nevoile de autorealizare/autoîmplinire, mai exact la înțelegerea unicității, la evoluția personală. Există și angajați aflați în tranziție, care au ales un loc de muncă doar din considerente de stabilitate. Cu toate acestea, nevoia de evoluție personală a devenit o prioritate, astfel că ei suferă în prezent.
Semnalele de alarmă ce pot determina schimbări
Tocmai pe fondul acestui conflict interior dintre nevoia de stabilitate și cea de autorealizare, sunt evidente acele situații care pot determina anumite schimbări. De pildă, unul dintre aceste semnale de alarmă se referă la faptul că urâți să vă treziți dimineața. Poate ați fost prea agitați și nu v-ați odihnit din cauza gândurilor referitoare la disensiunile pe care le aveți cu șefii sau cu ceilalți colegi de muncă. Imediat după trezire, simțiți o stare de moleșeală, de apăsare și nu aveți nicio motivație pentru a începe activitatea. Cu o astfel de atitudine, nu puteți evolua, nu vă dezvoltați calitățile, potențialul. Un alt semnal de alarmă se referă la faptul că vă păstrați concentrarea cu dificultate și sunteți distrași ușor. Chiar dacă știți că trebuie să predați un raport important, depuneți eforturi majore pentru a rămâne interesați, în condițiile în care există multe alte subiecte asupra cărora ați fi mai bucuroși să vă concentrați: sportul pe care îl iubiţi, oamenii importanți din viața dumneavoastră ori învățarea unei limbi străine. Numărați minutele până când se termină programul de lucru? Ei bine, timpul petrecut la job făcând o activitate care nu vă place va fi întotdeauna resimțit ca o povară. Acesta reprezintă unul dintre semnele că acele responsabilități nu vă împlinesc și nu vă creează un mediu propice de acumulare a informațiilor. Toate acestea conduc la sentimentul de plafonare.
Problemele se reflectă în rata ridicată a fluctuației de personal
Când vă gândiți la job, simțiți nesiguranță, teamă, furie sau nedreptate. De asemenea, puteți experimenta orice alte emoții care vă epuizează mental, fizic și emoțional. De cele mai multe ori, aceste emoții negative vă afectează și celelalte sectoare ale vieții. Este foarte posibil să fiți irascibili cu persoanele dragi, să nu mai aveți răbdare cu cei mici, să nu vă mai întâlniți cu prietenii, deoarece oricum veți discuta tot despre frustrările de la job. Totodată, stresul creează simptome fiziologice care se pot manifesta sub formă de durere. Studiile arată că, pe fondul stresului de la locul de muncă, stomacul vă poate crea probleme (balonare, constipație, hiperaciditate gastrică). În plus, durerile de cap și insomniile sunt la ordinea zilei. Când atmosfera de lucru oferă doar disfuncționalități, stimă de sine scăzută sau chiar îmbolnăviri, oamenii vor începe să plece pentru a găsi un job mai bun. În momentul în care observați o rată ridicată a fluctuației de personal în cadrul companiei unde vă desfășurați activitatea, luați în calcul că acest lucru este semnul unui job toxic.
Este important să aveți o viață privată împlinită
Bârfele și zvonurile sunt nelipsite dintr-un mediu de lucru toxic. Șefii narcisiști așteaptă ca toți subalternii să fie perfecți, în timp ce ei pot îndeplini standarde mai joase. Până vă găsiți un alt job este important să faceți față acestor disfuncționalități. Dezvoltați prietenii cu persoane care se simt la fel ca și dumneavoastră. Astfel, vă veți susține reciproc și vă veți putea împărtăși orice veste. După ce plecați de la serviciu, frecventați o sală de sport, implicați-vă în treburile casnice sau dezvoltați o nouă abilitate. Important este să vă asigurați că aveți o viață împlinită în afara muncii. Creați-vă liste cu sarcinile pe care vreți să le îndepliniți, pentru a vă menține timpul ocupat. O astfel de listă vă poate determina să rămâneți concentrați asupra sarcinilor, nu asupra mediului toxic, și vă oferă în fiecare zi un motiv de a continua.
Strategia pentru căutarea de oportunităţi profesionale
Analizând caracteristicile unui mediu de lucru toxic și cunoscând cum să îi faceți față, veți putea să mergeți mai departe din punct de vedere profesional, în termenii dumneavoastră. Astfel, următorul job va fi cât mai aproape de ceea ce vă doriți. Pe de altă parte, lucrurile s-ar putea să se îmbunătățească la locul de muncă, cel puțin pentru moment. În acest caz, este posibil să vă gândiți la păstrarea jobului. Totuși, în timp ce așteptați, începeți să vă căutați un nou loc de muncă. Acest lucru vă va ajuta să gândiți pozitiv atunci când lucrurile devin dure. Este indicat să vă înscrieți la cursuri și traininguri prin care să deprindeți noi abilități. Pentru început, realizați o listă cu abilitățile pe care le aveți, cu tipurile de joburi care vi se potrivesc și cu potențialii angajatori. Apoi, actualizați-vă informațiile din CV, în raport cu cerințele postului respectiv. Puteți găsi anunțuri de angajare în mai multe surse: platforme de cariere, la secțiunea carieră de pe site-urile oficiale al angajatorilor, în grupurile de Facebook ce postează locuri de muncă, la târgurile online de joburi, pe site-ul Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă. De asemenea, recomandările primite de la cunoștințe se pot dovedi foarte valoroase în găsirea unui job.