Main menu

header

921 12 3de Roxana Istudor şi Daniel Şuta

Penuria tot mai accentuată de medici care se înregistrează în toată lumea sau viața în locuri mai izolate sunt probleme acute pentru asistența medicală din toată lumea. O inovație recentă vine în ajutorul pacienților, facilitând consultații de la distanță.

Soluție pentru lipsa doctorilor

Franța instalează cabine de telemedicină de înaltă tehnologie, unde pacienții își pot efectua propriile controale, în timpul unui apel video cu un medic dintr-o altă parte a țării. Deși poate părea ușor suprarealistă, experiența este o soluție concretă la o problemă care se agravează constant: lipsa medicilor. Potrivit datelor guvernamentale, aproape șapte milioane de francezi - unu din 10 - nu au un medic generalist de referință, iar 30% din populația țării locuiește în așa-numite „deșerturi medicale”, zone în care asistența pentru sănătate lipsește în măsură foarte mare. În Montréal-la-Cluse, un sat la est de orașul Lyon, aproape de granița cu Elveția, autoritățile speră că tehnologia care vine odată cu cabina „Consult Station” poate ajuta la umplerea acestor goluri. „Medicii noștri îmbătrânesc, iar când se pensionează, din păcate, nu sunt înlocuiți”, punctează Murielle Derderian, managerul unei farmacii locale.

Examen fizic pe propria piele

921 12 4„Consult Station” este un stand de înaltă tehnologie realizat de start-up-ul H4D, ale cărui instrumente medicale conectate permit pacienților să-și efectueze propriul examen fizic în timp ce vorbesc cu un medic, pe un ecran, care le arată cum să folosească instrumentele din cabină. După îndrumările medicului, oricine își poate lua temperatura, măsura tensiunea arterială, nivelul de oxigen din sânge și ritmul cardiac. Alte ustensile permit verificarea interiorului urechilor și al gurii, toate aceste informații și imagini fiind partajate cu medicul de la distanță, în timp real. Folosind un dermatoscop conectat, pacienții pot, de asemenea, să focalizeze pe anumite alunițe și pistrui. Acestea vor apărea pe ecran ca la microscop și vor ajuta medicul să evalueze de la distanță dacă vreunul dintre ei pare suspect și necesită verificări suplimentare. O astfel de teleconsultație costă între 25 și 30 de euro, la fel ca o vizită normală la medic.

„Ceea ce este important este ca pacienții care vin aici să primească un răspuns medical și să știe că se pot întoarce, ceea ce fac adesea. Unii dintre aceștia revin pentru că, din păcate, nu reușesc să-și găsească un medic“ (doctor Caroline Millet)

„Nu există nicio diferenţă în ceea ce priveşte calitatea examinării fizice“

Specialistul sfătuiește pacientul cum să folosească totul în așa fel încât consultația de la distanță să aibă efectul scontat. „Cabina s-a dovedit deosebit de utilă atunci când vine vorba despre patologii ale urechilor, nasului și gâtului, cum ar fi rinofaringita, o durere în gât sau o infecție a sinusurilor, precum și patologii pulmonare, precum astmul și bronșita. Pentru toate acestea, nu există nicio diferență în ceea ce privește calitatea examinării fizice”, detaliază medicul generalist Arnaud Mehats, care este implicat în proiect. Desigur, există limitări ale inovației. Pacienții sunt examinați aici atunci când își fac programarea online și nu se pot prezenta pentru simptome gastrointestinale, neurologice sau hemoragice. Pe de altă parte, dacă în timpul teleconsultației apare ceva alarmant, medicul poate alerta direct serviciile de urgență, care vor veni să ridice pacientul direct de la cabină. În prezent, cabina înregistrează o medie de 30 de pacienți pe săptămână.