Main menu

header

927 12 1de Monica Beleneş şi Claudia Mîţoi

Dacă sunteţi asistent medical debutant sau cu experienţă, elev sau student la asistenţă medicală, student medicinist sau tânăr rezident şi vreţi să vă perfecţionaţi, puteţi opta pentru cursurile Academiei Europene pentru Asistenţi Medicali. Dan Cârciumaru (medalion), manager de programe educaţionale, vă explică în ce constă acest proiect unic în România prin care veţi avea ocazia să vă instruiţi  practicând şi experimentând pe manechine umanoide de ultimă generaţie într-un centru care arată ca un spital în miniatură. Pentru ca totul să pară cât mai real, acestea clipesc, vorbesc, plâng şi pot stimula diverse stări sau îşi pot modifica şi culoarea pentru a simula cianoza sau hiperoxia.

„Reiau fundamentele teoretice şi practice ale profesiei de asistent”

- Ce ne puteţi spune despre aceste cursuri pentru perfecționarea cadrelor medicale?

- Pentru situaţiile în care ni se solicită formarea de asistenţi debutanţi, abia „iesiţi de pe băncile şcolii”, punem la dispoziţia angajatorilor un program de internship riguros şi practic şi extrem de condensat. Vreme de trei săptămâni, cursanţii reiau fundamentele teoretice şi practice ale profesiei de asistent, de la ţintele internaţionale de siguranţă ale pacientului, la efectuarea manevrelor specifice şi utilizarea corectă a aparaturii de monitorizare cu care vor lucra apoi în spital. De multe ori, însă, pentru a obţine un efect de „refresh” pentru anumite abilităţi specifice, o singură sesiune de curs, de o zi, este suficientă. Discutarea celor mai recente protocoale şi exersarea lor în cadrul trainingului aduce valoare adăugată şi participantului, şi colectivului din care face parte şi mai ales pacientului.

- Ce învaţă cursanţii la aceste traininguri şi ateliere?

- Iată ce puteţi învăţa în cadrul Academiei Europene pentru Asistenţi Medicali:

Pas cu pas în tehnicile medicale

927 12 2La acest training, cursanţii deprind tehnicile de recoltare pentru analizele de sânge. Primul pas pune accentul pe siguranţa şi încrederea în execuţie care contribuie la obţinerea unei satisfacţii sporite din partea pacienţilor. Etapele următoare constau în identificarea situaţiilor medicale care necesită montarea branulei, igiena corectă a mâinilor, efectuarea unei testări alergologice, învăţarea anatomiei venelor şi locurilor potrivite pentru efectuarea puncţionării, pregătirea şi utilizarea materialelor necesare montării branulei şi gestionarea corectă a probelor după recoltare. 

Electrocardiograma

927 12 3Această investigaţie se învaţă tot cu ajutorul manechinului versatil Apollo. Studenţilor li se arată cum să poziționeze corect electrozii, cum să utilizeze corect aparatul EKG, cum să recunoască diferitele patologii cardiace şi să interpreteze corect o electrocardiogramă.

Iniţiere şi susţinere a alăptării

927 12 4Cei care aleg să urmeze acest curs deprind tehnicile de alăptare, beneficiile acesteia şi cum să le ajute pe proaspetele mămici pentru a-şi hrăni bebeluşii într-un mod susţinut. După această primă iniţiere, practicanţii sunt informaţi şi despre recunoaşterea semnelor pentru o alăptare eficientă sau ineficientă, despre ritmul meselor, compoziţia laptelui sau angorjarea sânilor (umplerea excesivă cu lapte).   

Situaţii speciale în îngrijirea pediatrică

927 12 5Când vine vorba despre îngrijirea pacienţilor pediatrici, viitorii asistenţi trebuie să ştie că asta presupune monitorizarea, administrarea tratamentului în situaţii speciale (crize epileptice) sau a terapiei inhalatorii în caz de insuficienţă respiratorie şi cronică. De asemenea, trainingul abordează şi tehnicile de comunicare cu copiii cu nevoi speciale şi cu aparţinătorii acestora, cântărirea unui copil imobilizat în scaun cu rotile şi alte proceduri.

Manechinele pe care sunt instruiţi viitorii asistenţi clipesc, vorbesc, plâng, îşi modifică şi culoarea pentru a simula diferite afecţiuni

Suport de viaţă cardiac avansat

927 12 6În cadrul acestui curs, viitorii asistenţi învaţă cum trebuie să reacţioneze când un pacient intră în stop cardiorespirator, cum să aplice corect manevrele impuse de protocolul medical şi cum să utilizeze defibrilatorul. Cu ajutorul manechinului Apollo şi a aparaturii de ultimă generaţie, aceştia pot simula o resuscitare cardiorespiratorie sau transferul către o unitate de îngrijire specializată. Apollo este perfect pentru practică deoarece configuraţiile din dotare îl fac aproape uman: clipeşte, vorbeşte, plânge şi poate mima diferite stări, de la convulsii până la diferite dureri.

Reanimare neonatală

927 12 7Asistenţii medicali care se specializează pe neonatologie poartă o mare responsabilitate pe umeri iar vigilenţa, viteza de reacţie şi capacitatea de a lua decizii cât mai rapide, într-un timp scurt, trebuie să primeze în secţia de Terapie Intensivă pentru nou-născuţi. Mai ales că aceşti micuţi pacienţi nu comunică la fel ca adulţii, iar modul de îngrijire din primele clipe îşi poate pune amprenta pe dezvoltarea psiho-neuromotorie ulterioară. Aşa că şi practica se face pe un manechin în miniatură care reproduce cu exactitate un bebeluş născut prematur în a 27-a săptămână de gestaţie. Paul are 35 de cm şi 1.000 de grame, pe care cursanţii exersează pregătirea corectă a resuscitării, efectuarea pensării corecte a cordonului ombilical, ventilaţia noninvazivă şi mecanică, intubaţia orotraheală sau masajul cardiac, monitorizarea funcţiillor vitale sau recoltarea analizelor.