de Georgiana Mihalcea
Vreți să trăiți mai mult? Educați-vă! Acest principiu s-ar putea să vă surprindă, dar reprezintă observația stabilită de cercetătorii care sunt interesați de impactul educației asupra speranței de viață. Munca lor dezvăluie că fiecare an suplimentar petrecut la școală ar putea reduce cu 2% mortalitatea. Multe studii au încercat să demonstreze că nivelurile mai înalte de educație sunt asociate cu o speranță de viață mai lungă, dar niciunul nu a reușit, până acum, să determine măsura în care educația poate scădea riscul de deces.
Școala ne întăreşte mintea, dar și trupul
O echipă de cercetători de la Universitatea Norvegiană de Știință și Tehnologie a analizat ideea, sugerând, la sfârșitul lucrării, că fiecare an petrecut la școală are o influență asupra speranței de viață, și acest lucru într-un fel semnificativ. „Educația este importantă în sine, chiar dacă numai pentru beneficiile sale pentru evoluția în carieră și pentru dezvoltarea capacităților cognitive ale unei persoane, dar acum posibilitatea de a cuantifica amploarea acestor beneficii este un pas semnificativ înainte”, spune doctorul Terje Andreas Eikemo și directorul Centrului de Cercetare a Inegalităților în Sănătate Globală la Universitatea Norvegiană de Știință și Tehnologie.
Cei cu Bacalaureat trăiesc cu 24,5% mai mult
Cercetătorii s-au bazat pe date din 59 de țări, inclusiv Statele Unite, Franța, India, Australia și Regatul Unit, cu peste 10.000 de observații colectate pe baza a peste 600 de articole publicate. Deși această lucrare se bazează pe un panou vast de date, oamenii de știință subliniază că cea mai mare parte provine din țări cu venituri mari - ceea ce constituie o limitare și încurajează autorii să-și continue cercetările în țările cu venituri mici sau medii. Publicate în The Lancet Public Health, descoperirile lor subliniază faptul că fiecare an suplimentar de educație este asociat cu un risc de mortalitate cu 2% mai mic. Cercetătorii precizează că aceasta corespunde unei reduceri a riscului de deces cu 13% în medie pentru cei care termină școala primară (în jur de șase ani de școală în funcție de regiune) față de cei care nu au mers la școală. Obținerea diplomei de studii medii (aproximativ 12 ani) a fost asociată cu o diminuare a mortalității cu 24,5% și obținerea unei diplome de studii superioare (nivel de master) cu o reducere a riscului de deces cu aproximativ 34%. „Trebuie să creștem investițiile sociale pentru a permite accesul la o educație de mai bună calitate în întreaga lume pentru a pune capăt inegalităților persistente care costă vieți. Mai multă educație duce la locuri de muncă mai bune și la venituri mai mari, la un acces mai bun la asistență medicală și ne ajută să avem grijă de propria noastră sănătate. Persoanele cu niveluri mai înalte de educație tind și ele să dezvolte un set mai larg de resurse sociale și psihologice care contribuie la sănătatea și bunăstarea lor și, implicit, la longevitate”, subliniază Mirza Balaj, coautor al acestei lucrări.
Studiile superioare încheiate cu diploma de master (15-18 ani de studiu în total) sunt asociate cu o reducere a riscului de deces cu aproximativ 34%
Lipsa educaţiei dăunează grav sănătăţii
Și mai surprinzător, cercetătorii sugerează că beneficiile asupra speranței de viață a 18 ani de educație ar fi similare cu cele legate de consumul ideal de legume. Studiul a mai constatat că a nu merge la școală ar fi la fel de rău ca un consum zilnic de cinci sau multe pahare cu alcool pe zi sau fumatul a zece țigări zilnic, timp de zece ani. „Reducerea decalajului de educație înseamnă reducerea decalajului de mortalitate și trebuie să întrerupem ciclul sărăciei și al deceselor care pot fi prevenite cu ajutorul angajamentului internațional. De aceea este important să investim în domenii care promovează oportunități de acces la educație. Acest lucru poate avea un efect pozitiv asupra sănătății populației din toate țările”, conchide Claire Henson, cercetător la Institutul de metrică și evaluare a sănătății din cadrul Universității din Washington, care a participat și ea la această cercetare.