Main menu

header

991 12 1de Georgiana Mihalcea

Chirurgul general al Statelor Unite a cerut Congresului să solicite existența etichetelor de avertizare pe platformele de socializare - inscripționate cu efectele acestora asupra vieții tinerilor, similare cu cele care sunt acum obligatorii pe pachetele de țigări. Într-un articol publicat pe 24 iunie în prestigioasa publicație The New York Times, doctor Vivek Murthy a spus că rețelele sociale sunt un factor care contribuie la criza de sănătate mintală în rândul tinerilor, relatează Associated Press.

Se urmărește creșterea gradului de conștientizare

Murthy a spus că utilizarea doar a unei etichete de avertizare nu va face imediat rețelele sociale sigure pentru tineri, dar va crește gradul de conștientizare a pericolului existent. „Este timpul să solicităm prezența unei etichete de avertizare pe platformele de socializare, care să sublinieze faptul că acestea sunt asociate cu vătămări semnificative asupra sănătății mintale pentru adolescenți. Acestea le-ar aminti în mod regulat părinților și adolescenților că rețelele sociale nu s-au dovedit sigure”, a spus Murthy. „Dovezile din studiile despre tutun arată că etichetele de avertizare pot crește gradul de conștientizare și pot schimba comportamentul de utilizare”.

Succesul acestor platforme este susținut de dependența tinerilor

991 12 2Utilizarea rețelelor sociale este predominantă în rândul tinerilor, astfel că, până la 95% dintre cei cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani afirmă că folosesc o platformă de social media și mai mult de o treime spun că folosesc rețelele sociale „aproape constant”, conform datelor din 2022 de la Centrul de Cercetare Pew. „Rețelele sociale de astăzi sunt ca tutunul cu zeci de ani în urmă: sunt un produs al cărui succes în afaceri depinde de dependența copiilor. Și, ca și în cazul țigărilor, eticheta de avertizare cerută de chirurgul general al SUA este un pas esențial pentru atenuarea amenințării la adresa copiilor”, a declarat, într-un comunicat, Josh Golin, director executiv la Fairplay, o organizație care este dedicată punerii capăt marketingului pentru copii.

Pentru a respecta reglementările federale, companiile care dețin rețele sociale le interzic deja copiilor sub 13 ani să se înscrie pe platformele lor, dar s-a demonstrat că pot fi ocolite cu ușurință interdicțiile, atât cu, cât și fără acordul părinților lor

Liderii marilor companii nu sunt de acord cu propunerea

Parlamentarii americani au organizat mai multe audieri în Congres privind siguranța online a copiilor și există o legislație în lucru. Cu toate acestea, ultima lege federală care vizează protejarea copiilor în mediul online a fost adoptată în 1998, cu șase ani înainte de înființarea Facebook. „Sper că acest lucru va fi combinat cu multe alte activități pe care Congresul a încercat să le facă pentru a îmbunătăți siguranța, designul și confidențialitatea produselor din rețelele sociale”, a spus doctor Jenny Radesky, medic pediatru specialist în dezvoltare comportamentală la Universitatea din Michigan și lider al Academiei Americană de Pediatrie. Chiar și cu aprobarea Congresului, etichetele de avertizare ar fi probabil contestate în instanțe de companiile de tehnologie. „Punerea unei etichete de avertizare pe mediul online nu este doar nefondată din punct de vedere științific, ci este în contradicție cu dreptul constituțional la libertatea de exprimare”, a declarat Adam Kovacevich, CEO al grupului de politici din industria tehnologiei Chamber of Progress. „Este surprinzător să-l vezi pe chirurgul general al SUA atacând rețelele de socializare atunci când adolescenții înșiși spun că oferă o oportunitate pentru conexiunea socială”.