Main menu

header

de Claudia Stan

Romtelecom a lansat campania „Copil, caut timp. De petrecut cu părinţii mei”, ce se desfăşoară până la 15 iunie. Conform unui studiu elaborat recent s-a constatat că unul din doi copii petrece, zilnic, cel mult o oră cu părinţii. Fundaţia „Romtelecom pentru români”, cu sprijinul Asociaţiei „Telefonul Copilului” trage un semnal de alarmă privind lipsa de timp şi de comunicare dintre adulţi şi cei mici. Mai multe despre aceste lucruri ne-a spus psihoterapeut Anda Păcurar, colaborator în cadrul campaniei.

Ei simt nevoia de comunicare!
Şcoală, planuri de viitor, probleme, sentimente sau dorinţe, acestea sunt doar câteva dintre lucrurile pe care copiii şi-ar dori să le împărtăşească părinţilor. Din păcate, doar jumătate dintre micuţii din România beneficiază de atenţie din partea celor care le-au dat viaţă şi ar trebui să aibă grijă de ei. „Studiul a fost iniţiat în urma rapoartelor «Telefonului Copilului» (116.111), ce au evidenţiat în anul 2009 o creştere a numărului de apeluri realizate de copii doar pentru a comunica astfel cu cineva. Prin această campanie ne propunem nu numai să atragem atenţia asupra unei probleme ce, deşi nu pare evidentă, afectează o întreagă generaţie de viitori adulţi, dar şi să găsim împreună soluţii simple pentru crearea unor relaţii «vii» între părinţi şi copii”, ne-a mărturisit psihoterapeutul.

Trebuie să li se aloce mai mult timp
„Mulţi dintre adulţii de astăzi sunt prea preocupaţi să fie părinţi buni, responsabili şi uită să fie atenţi la ce şi-ar dori copilul să primească. Şi nu pot afla ce vrea acesta dacă nu stau, în mod activ şi real, cu el, dacă nu au răbdare ca el să pună întrebări. Micuţul are nevoie să petreacă timp separat cu fiecare părinte şi cu ei împreună. De la naştere, el caută în permanenţă să intre în contact cu ceilalţi, pentru că aşa şi-a început viaţa, nouă luni a fost conectat cu mama lui. Când nu reuşeşte să se conecteze cu părinţii lui, caută în altă parte şi, dacă este în continuare descurajat, ajunge să fie convins că nu-i destul de bun ca să fie luat în seamă”, ne-a mai spus specialista.

„O voce mică poate semnala o problemă mare”
Unii dintre copiii care se simt singuri aleg să apeleze la Asociaţia „Telefonul Copilului”, ce le oferă consiliere. Iniţiatorii acestui proiect speră totuşi ca pe viitor să nu mai fie nevoie de intervenţii externe pentru a dezvolta comunicarea în familii: „Problemele pe care le au copiii care apelează la numărul de telefon 116.111 sunt legate în cea mai mare parte de nevoia de comunicare, a cărei lipsă poate ascunde diverse forme de abuz asupra lor. Încurajăm părinţii să îşi asculte odraslele, pentru că o voce mică poate semnala o problemă mare. Ceea ce au de spus trebuie să fie auzit de toată lumea, dar mai ales de cei care au grijă de ei, pentru a evita, pe cât posibil, situaţiile în care cei mici se simt singuri”, a încheiat psihoterapeutul.

- Asociaţia „Telefonul Copilului” acordă sprijin real şi imediat copiilor, oferind asistenţă gratuită prin intermediul liniei telefonice 116.111
- Pe parcursul campaniei, psihoterapeutul va oferi sfaturi pe site-ul de internet www.timpimpreuna.ro, pe forumul www.copilul.ro, dar şi în cadrul altor activităţi
- O analiză comparativă arată că în Muntenia copiii au cel mai ridicat interes să discute cu părinţii despre şcoală, în comparaţie cu cei din Moldova sau Transilvania