Main menu

header

524 19 1de Cătălina Tăgârță

Unul dintre cei mai reputați profesori de limba engleză din lume, Helen Doron (foto), crede că, deși mulți copii învață limba engleză, puțini reușesc să o vorbească fluent. Motivele principale identificate de lingvistul britanic sunt că, în școală, copiii nu au ocazia să exerseze limba engleză vorbită, ci doar învață să scrie și să citească, iar grupurile sunt mult prea mari pentru ca actul de predare-învățare să fie unul operațional.

E nevoie de grupuri mici, de patru-opt cursanți

Ca să depășească aceste carențe ale actului de educație, profesorul Helen Doron, cu o experiență de 30 de ani în cercetarea acestui domeniu, a implementat o metodologie care include patru principii de bază menite să consolideze abilitățile copilului de a vorbi limba engleză. „Experiența ne-a demonstrat că, atunci când limba străină este învățată într-un grup mic, cu ascultare în fundal, încurajare și jocuri inovative, copilul învață fără efort”, crede Helen Doron. Mai mult decât atât, profesorul afirmă că micuții au nevoie de un context social și lingvistic în care să vorbească o limbă, iar acesta se poate construi numai în grupuri mici, de patru, maximum opt cursanți, număr optim pentru implicare și distracție. „Anii de experiență în predare mi-au demonstrat că ascultarea repetată în fundal, acasă, este o unealtă care îl ajută pe copil să învețe engleza. Noțiuni de gramatică, vocabular, cântece, toate sunt predate prin ascultarea repetată în fundal. Materialele Helen Doron English cuprind peste 450 de cântece în limba engleză. Majoritatea sunt originale și create special pentru programele noastre”, este de părere profesorul Helen Doron, care a implementat metoda sa de predare și în centrele educaționale Helen Doron English din România.

Creierul e stimulat în mod repetat

524 19 2Potrivit specialistei, ascultarea repetată în fundal nu necesită înțelegere. La început, copilul nu înțelege ceea ce aude în cântece, dar acesta le va asculta în timp ce mănâncă, se joacă, se spală sau se pregătește de culcare. În acest fel, creierul este stimulat în mod repetat, afirmă profesorul. După mai multe studii, Helen Doron a descoperit că până la vârsta de 7 ani căile neuronale se creează, iar până atunci creierul are un nivel ridicat de plasticitate, ceea ce le conferă micuților posiblitatea de a învăța limbile străine la fel de ușor ca limba maternă.

Urmăriți știrile în limba studiată

524 19 3Pe lângă sfatul oferit de Helen Doron, pentru a învăța rapid o limbă străină puteți ține cont și de următoarele sugestii: ascultați nu doar muzică în limba respectivă, ci și ştirile unui post de radio sau tv internaţional (BBC, RFI, CNN, TV5). Citiți presa (online, dacă altfel nu aveți ocazia) în limba pe care doriți să o deprindeți, configuraţi-vă e-mail-ul personal în limba respectivă, scrieți lista de activităţi pentru ziua în curs în limba studiată, savuraţi-vă cafeaua sau ceaiul de dimineaţă recapitulând mental sau în scris ce ați făcut săptămâna trecută la curs. Încercați să traduceți mici pasaje din rapoartele la care lucrați sau din ziarul pe care tocmai l-ați pus pe birou, și așa mai departe.

Citiți despre cultura țării

Pentru a învăţa o limbă străină este nevoie de mult exerciţiu, de antrenament mental şi fonetic, de aceea este important să existe ritmicitate şi consecvenţă atât în programarea lecţiilor, cât şi în studiul individual. Absenţa de la curs mai mult de o săptămână sau două, precum şi întreruperile sau pauzele pot prelungi perioada stabilită iniţial ca obiectiv.

Este foarte important ca, în tot acest proces de „împrietenire” cu limba străină, să citiţi despre cultura ţării respective, despre obiceiurile nativilor (de afaceri, gastronomice, sociale, politice, culturale etc.). Înţelegând cum funcţionează limba, adică logica din spatele cuvintelor, veți învăţa mai uşor şi cu mai multă plăcere şi curiozitate. Orice limbă este un sistem de norme, însă aceste norme reprezintă evoluţia poporului respectiv.

Pentru a face o glumă sau pentru a vorbi cu partenerii de afaceri în limba străină studiată este nevoie să înţelegeţi mentalităţile acestora. Doar așa succesul va fi garantat!

Helen Doron English este o instituţie cu un succes de 30 de ani în predarea limbii engleze pentru copiii de la 0 la 18 ani. Două milioane de copii din lume vorbesc engleza datorită lui Helen Doron English

Benny Lewis: „Renunţaţi la obsesia de a atinge perfecţiunea în pronunţie“

Benny Lewis, autorul cărţii intitulate „Fluent în 3 luni: Cum poate învăţa oricine, indiferent de vârstă, să vorbească orice limbă, din orice colţ al lumii”, susține că primul pas este să se renunțe din start la ideea de perfecțiune. „Există această percepţie, aproape epidemică, în rândul oamenilor de pretutindeni, conform căreia unii nu sunt pur şi simplu făcuţi să înveţe o altă limbă decât cea nativă. Drept dovadă, foarte mulţi învaţă limbi străine la şcoală, dar nu reuşesc să se şi folosească de ele”, a explicat Lewis pentru Business Insider. Globe-trotterul de origine irlandeză a experimentat pe propria piele care sunt cele mai eficiente tehnici de învăţare a unei limbi străine, iar acum a ajuns să le dea şi altora lecţii în acest sens. Un parcurs interesant, cu atât mai mult cu cât, până la 21 de ani, Lewis a făcut parte dintre acele persoane sigure că nu sunt în stare să vorbească decât engleza. Primul pas pe care l-a făcut către debarasarea de vechile metode de asimilare a unei limbi străine a fost să renunţe la obsesia de a atinge perfecţiunea în ceea ce priveşte pronunţia. Lewis crede că atitudinea extrem de critică specifică metodei clasice de învăţare este profund greşită. „Încercăm să obţinem competenţe într-o manieră specifică, metodică, ce presupune lecţii întregi de gramatică şi nenumărate sesiuni de dezvoltare a vocabularului, în dorinţa de a atinge mult râvnita fluenţă în vorbire. Uneori, oamenii devin atât de obsedaţi să dobândească rapid abilitatea de a vorbi fluent, încât nu reuşesc niciodată să treacă de nivelul de începător”, este de părere Benny Lewis.