Main menu

header

de Cătălina Tăgârţă

Deşi criza economică a luat sfârşit de mult, potrivit specialiştilor în domeniul financiar, acest lucru nu este resimţit şi în stilul de viaţă al românilor. Din nefericire, aceştia au rămas în continuare cu salariile micşorate sau fără locuri de muncă, iar preţurile tuturor produselor sunt într-un continuu trend ascendent. Marga Radu, Head of permanent placement „Adecco România”, ne-a dat câteva sfaturi preţioase pentru persoanele care nu reuşesc să îşi găsească un job.

„Candidaţii nu trebuie să meargă la interviu ca turişti”
- Marga, de ce trebuie să ţină cont o persoană pentru a avea succes la interviul de angajare?
- Reuşita la viitorul job e dată atât de fostele experienţe ale candidatului, dar şi de modul în care e realizat CV-ul şi de interesul pe care acesta îl arată faţă de compania şi postul pe care vrea să îl ocupe. De aceea, candidaţii nu trebuie să meargă la interviu ca turişti. Ei trebuie să se pregătească înainte, să citească descrierea jobului, competenţele necesare...

- După ce se regăsesc în competenţele şi descrierea jobului, ce trebuie să facă mai departe?
- Dragilor, înainte să plecaţi la interviu, gândiţi-vă: ce aşteptări are angajatorul de la mine? Dacă interviul este bazat pe competenţe, atunci trebuie să am evidenţe clare de la fostul loc de muncă unde făceam acel lucru sau poate vrea să ştiu o limbă străină şi atunci să fiu pregătit să discutăm în acea limbă... Apoi trebuie să ştiu câte ceva despre companie, să strâng cât mai multe informaţii care îmi pot fi de folos.

„Consilierea în carieră este un domeniu nou în România”
- Tu reprezinţi o firmă de plasare personal. Cum îi poţi ajuta pe candidaţii care nu reuşesc să îşi găsească un job? Ştiu că există multe persoane care stau pe bară de ani buni, chiar şi persoane cu experienţă...
- Consilierea în carieră este un domeniu relativ nou în România pentru candidaţi. Firmele de plasare personal lucrează pentru client (deci pentru angajator), iar din dorinţa de a da clienţilor noştri cei mai buni angajaţi identificăm candidaţi competenţi în bazele de date pe care le administrăm...

- În ce constă, mai exact, acest ajutor? Ce se va întâmpla în faţa unui consilier de carieră?
- Consilierea în carieră nu e un lucru punctual, aceasta se face individual. E un fel de „terapie” în cariera de job. Consilierii ştiu ce aşteaptă angajatorii de la candidat, de aceea se discută, punctual, pe CV-ul fiecăruia. Din experienţă vă pot spune că 90% dintre CV-urile candidaţilor din România conţin greşeli de ortografie, altele sunt jumătate în română-jumătate în engleză, altele nu conţin elementele care ar trebui să-l ajute pe candidat să obţină postul pentru care aplică. De aceea atrag mereu atenţia: „CV-ul e cartea voastră de vizită, el cântăreşte 50% pentru obţinerea postului dorit”. Poate unii chiar sunt candidaţi buni, dar fiindcă n-au CV-ul construit bine ei sunt respinşi în etapa de prescreening (adică de preinterviu). Rolul nostru este să identificăm candidaţii cu experienţă relevantă pentru fiecare job, evidenţiind aportul adus de aceştia în atingerea obiectivelor companiei prin exemple recente (situaţie, task, acţiune-rezultat). În recrutare avem două tipuri de abordare: pasivă şi activă, în care candidatul poate aplica direct pentru diverse posturi sau în care doar îşi pune CV-ul pe site-uri, chiar şi pe cele din străinătate, şi va fi contactat de angajatori. De obicei căutarea candidaţilor se face după cuvinte-cheie (exemplu: titlul jobului, studii de specialitate, limbi străine…), iar dacă nu le folosiţi nu veţi fi găsiţi niciodată. Apoi, dacă sunteţi tineri absolvenţi de Universitate, foarte important este să fiţi prezenţi pe toate canalele de recrutare: inclusiv pe Facebook, pe e-Jobs şi în agenţiile de recrutare.

Obiectivul, un plus pentru obţinerea jobului
- Unde pot găsi oamenii agenţiile de recrutare? Cu siguranţă mulţi nu ştiu de existenţa lor, şi cu atât mai mult nu cunosc faptul că serviciile oferite de acestea nu se plătesc...
- Noi (n.r. - Adecco), spre exemplu, avem agenţii în 13 oraşe principale din România, toate situate la stradă. Candidaţii intră în agenţii în căutarea unui loc de muncă, iar consultanţii companiei le oferă suportul necesar pentru a identifica un loc de muncă ţinând cont de experienţa şi de competenţele acestora.
Scopul nostru este să identificăm cei mai buni candidaţi pentru clienţii noştri, aşa că şansele aparţin candidaţilor. Însă ei trebuie să identifice agenţiile care-i pot ajuta în funcţie de nivelul lor de experienţă. Cei începători, dar şi specialiştii, ar fi indicat să meargă către agenţiile de recrutare generaliste, iar cei cu experienţă de senior sau top management, spre exemplu, vor căuta agenţiile dedicate zonei de „executive search”.

- Întorcându-ne puţin la CV, ce ar fi relevant de ştiut pentru fiecare candidat?
- Importante sunt întotdeauna experienţa şi rezultatele aferente pentru fiecare job în parte, respectiv principalele responsabilităţi avute, dar şi performanţa obţinută. În interviurile pe care le avem urmărim atent ca responsabilităţile să fie evidenţiate într-un mod corect şi profesionist. În CV trebuie să se pună accent pe obiectiv, care e un plus pentru obţinerea jobului, dar şi pe competenţe. Întotdeauna în Adecco verificăm referinţele candidaţilor.

„Să fim proactivi pe piaţa profesională”
- Le daţi şi sfaturi cu privire la derularea interviului?
- Întotdeauna transmitem candidaţilor să demonstreze prin evidenţe expertiza lor profesională recentă! De aceea, trebuie să fim proactivi (mai ales pe online) pe piaţa profesională pe durata vieţii, căci competiţia este foarte mare. Eu cred foarte mult că poţi realiza ce îţi doreşti dacă ai un plan bine structurat, urmat de acţiuni concrete. Recomandarea noastră este legată de networkingul profesional, pe care fiecare candidat şi-l poate construi folosind reţelele de socializare, dar şi diferitele evenimente sociale.

„Eu cred foarte mult că poţi realiza ce îţi doreşti dacă ai un plan bine structurat, urmat de acţiuni concrete“

Scoateţi în faţă principalele competenţe

- Te rog să ne spui cum trebuie realizat un CV corect!
- Încercaţi să scăpaţi de formatul Best Jobs, e-Jobs. Mai degrabă încercaţi să vorbiţi despre voi. Şi nu uitaţi să amintiţi de obiectiv, limbi străine şi studii, mai ales dacă sunteţi la început de carieră. Apoi, e bine de ştiut că există interviuri care se fac cronologic - dar dacă aţi depăşit o anumită experienţă (în sensul că sunt de amintit prea multe locuri de muncă şi evenimente la care aţi participat), CV-ul se face bazat pe competenţe. Astfel, se scot în faţă principalele şase-şapte competenţe, (care pot fi de comunicare, relaţionare etc.), apoi se trec joburile anterioare. Când angajatorul caută un senior, spre exemplu, el angajează competenţe, vrea să ştie ce poţi să faci pentru el.