Main menu

header

765 10 1de Valeria Roman şi Sorin Dumitrescu

Dansul nu este doar un mijloc prin care ne exprimăm, ci și o bună metodă de a corecta un anumit comportament pentru că implică pe lângă emoție și intelectul. Atunci când în discuție sunt copii cu nevoi speciale, pentru ei a fost creat un program special, denumit ProEtnic. Cu alte cuvinte, pe muzică de folclor stilizată, cei mici învață să-și coordoneze mișcările, echilibrul, dar, cel mai important, le sunt stimulate memoria și atenția. Adelina Pascu Ilie (foto stânga), pedagog de recuperare și autoarea proiectului, ne-a povestit în interviul de mai jos în ce constă pas cu pas metoda sa de lucru, pentru a-i aduce pe cei mici pe calea cea bună și a-i recupera din punct de vedere al gândirii. A obținut rezultate fantastice, așa că recuperarea cognitivă prin dans se află acum la catedra de cercetare a Universității Spiru Haret pentru a fi validată științific și folosită apoi și de alți pedagogi în procesul lor anevoios de a-i ajuta pe copii să-și îmbunătățească procesele psihice.

„Ne dorim să stimulăm imitația”

- Ce înseamnă recuperare cognitivă prin dans și acest proiect al tău denumit ProEtnic?

- Dansul este la noi o formă de divertisment și mai puțin o formă de recuperare. ProEtnic este un program de recuperare psihomotorie prin dans. În mod special ne axăm mai mult pe partea de recuperare cognitivă, întrucât partea motorie este o nișă care se adresează altor specialiști, kinetoterapeuți. Pregătirea pe care o am ca pedagog de recuperare cu master în Psihologie și instructor de dans ca formări ulterioare îmi permite să lucrez direct cu copiii. Exercițiile și programele alese fac ca această metodă să aibă rezultate și să dea roade.

- Cu ce categorie de copii lucrezi?

- Grupul-țintă este format numai din copii. În primă fază pentru că ne dorim să stimulăm imitația, se presupune că adulții chiar dacă sunt cu nevoi speciale au depășit această etapă. Subliniez că ne adresăm copiilor cu anumite dizabilități la care imitația nu se dezvoltă natural. Ea trebuie stimulată, învățată prin programe educaționale speciale, iar acest proiect ProEtnic include și acest palier, adică dezvoltarea imitației, așa cum spuneam. Aceasta face parte din dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea gândirii. Dacă ne referim la dezvoltarea cognitivă, atunci ne ocupăm de stimularea memoriei și atenției. Ținta sunt copiii cu nevoi speciale. Cei cu retard, sindrom Down, cu autism, cu ADHD, copiii cu CES (cerințe educaționale speciale). Acești copii nu reușesc să învețe în ritmul copiilor neurotipici. Atunci, pe lângă programele de terapie pe care le fac acești copii, ei pot participa și la orele de dans în grupe de ma- ximum zece copii. Nu se lucrează cu un singur instructor specializat, ci și cu ajutoare. Aceste ajutoare sunt alte persoane pregătite. Pot fi și însoțitorii beneficiarilor, adică părinții, frații, surorile.

„Se îmbină cu jocul”

765 10 2- Cât durează o astfel de şedinţă de pregătire specială?

- Durează 60 de minute, timp în care lucrăm la partea de atenție, pentru că fereasta de atenție este foarte scurtă pentru foarte mulți dintre ei. De aceea, vrem să dezvoltăm acest reflex prin dans. Mai exact, la un semnal sonor, copiii primesc indicația de a schimba direcția sau de a schimba mișcarea. Ne folosim de anumite jocuri, cum ar fi alergarea în cerc, iar la comanda „stop” toată lumea se oprește, apoi copiii stau într-un picior, lucruri care dezvoltă negreștit atenția.

- Metoda are la bază atât dansul, cât și jocul?

- Așa este. Nu se ajunge la dans până nu reușim să realizăm niște comenzi simple. Orice figură de dans se împarte în segmente care sunt în fapt niște instrucțiuni, comenzi. De exemplu, o figură o descompunem în mai multe etape: ținem brațele în aer, călcăm cu piciorul stâng, apoi cu dreptul. Deja vorbim despre mai multe comenzi. Ca să ajungem să înlănțuim aceste segmente, trebuie să dezvoltăm acest program de imitație prin instrucțiuni simple.

„Muzica de folclor și dansul stilizat îi ajută să-și fixeze mișcările”

- Ce rezultate ai văzut de când ai inițiat acest proiect?

- Lucrez de şapte ani cu copiii cu nevoi speciale. Am observat că dansul poate îmbunătăți funcțiile cognitive, memoria și atenția. Dacă le luăm pe rând, pot să spun că memoria se dezvoltă prin reținerea pașilor unei coregrafii. Este vorba despre o înlănțuire de mișcări care trebuie ținute minte într-o anumită succesiune, antrenând astfel memoria. Atenția se dezvoltă și ea pentru că, dacă un copil nu este atent la toate aceste mișcări, el nu va putea să imite și să le redea ulterior.

- Cum a apărut acest proiect?

- Am dezvoltat acest proiect cu coregrafa Anca Niță, colega mea. Ea este fondatoarea conceptului FETNO, fitness pe muzică de folclor, iar eu m-am folosit de dansul etnic, dansul românesc stilizat pentru proiectul ProEtnic. Am observat că aceste elemente cu un grad de repetitivitate mare, așa cum este în FETNO, ajută copiii cu nevoi speciale să își fixeze mai bine mișcările. Și muzica este antrenantă, ceea ce îi stimulează și îi face mai dinamici, astfel că gradul de participare la oră este mai mare, iar atenția este focusată tocmai datorită ritmului. Am încercat și cu alte stiluri de dans, dar nu a fost atât de ofertant. Dansul românesc stilizat, nu cel tradițional care presupune o tehnică cu o acuratețe foarte mare, este mai ușor pentru cei mici. Vorbim despre figuri stilizate mai accesibile, ce pot fi făcute fără dificultate.

„Dansul este o activitate motrică ce include atât intelectul, cât și emoțiile”

„Ţintesc să obţin coordonare, echilibru, viteză de reacţie şi de execuţie“

- Cum e structurată ora de lucru?

- În prima parte se face o încălzire a grupelor de mușchi și se lucrează pe partea de imitație, esențială cum spuneam. Se realizează astfel o rutină, ceea ce îi ajută să se adapteze, să se orienteze și să cunoască ce figură urmează pentru a o reda cât mai fidel. În primele 15 minute introduc așadar instrucțiile simple, de încălzire și de imitație, iar în partea a doua mă duc spre dezvoltarea motorie. Dansul este o activitate motrică ce include atât intelectul, cât și emoțiile. Țintesc astfel să obțin coordonare, echilibru și viteză de reacție, de execuție.

- Care este cel mai bun rezultat al tău în cei șapte ani de când ai introdus acest proiect?

- Sunt mai mulți copii care au beneficiat de această metodă, care se află în curs de validare științifică prin parteneriatul pe care îl avem cu o universitate recunoscută în România (Spiru Haret, catedra de cercetare). Cu ajutorul autorităților locale, am avut de la începutul anului 2019 un lot de copii cu nevoi speciale din județul Ilfov, orașul Voluntari, care a intrat într-un plan de cercetare și urmează să evaluăm rezultatele. În urma acestor ședințe de dans, care trebuie să menționez că ar trebui desfășurate cu o anumită frecvență, nu pot fi ocazionale (cel puțin de două ori pe săptămână, câte o oră, minimum șase luni), se văd rezultate încă din prima lună. Depinde însă de gradul de afectare. Pentru cei care au doar probleme de atenție, rezultatele se văd clar. Copilul nu este complet recuperat, dar se observă îmbunătățirea atenției și memoriei gradual. Cresc stima de sine și interacțiunea socială. Este o activitate de grup unde copiii se simt integrați și valorizați, capabili de reușite.