Main menu

header

1010 10 1de Georgiana Mihalcea

Logopedul joacă un rol esențial în identificarea și intervenția timpurie pentru copiii mici care prezintă întârzieri de limbaj. Apariția și evoluția abilităților de comunicare este crucială în primii ani de viață, iar dificultățile de vorbire sau de înțelegere pot influența semnificativ evoluția socială, emoțională și academică a copilului. Andreea Năstase (medalion), psiholog logoped la Institutul de logopedie din București, ne-a spus că, prin evaluări detaliate și programe de terapie personalizate, specialistul sprijină copiii în dezvoltarea limbajului expresiv și receptiv, contribuind la îmbunătățirea capacității de a interacționa eficient cu lumea din jur.

„Până la 24 de luni copilul trebuie să aibă un vocabular de cel puțin 20-50 de cuvinte”

- Care sunt etapele de dezvoltare a limbajului de la sugar la copilul mic?

- Acesta este un proces complex și treptat, care se desfășoară în mai multe etape. De la naștere până la vârsta de 3-4 ani, copiii trec prin diferite faze de dezvoltare a abilităților lingvistice. Prima etapă este perioada prelingvistică (0-12 luni). Nou-născutul (0-3 luni) comunică prin plâns și alte sunete reflexe. Gânguritul apare la 4-6 luni când copilul începe să scoată sunete mai complexe și să experimenteze cu sunete diferite. Primele cuvinte apar la 10-12 luni. A doua este perioada lingvistică timpurie (12-24 de luni), iar extinderea vocabularului se întâmplă în perioada 12-18 luni. Combinarea cuvintelor este specifică vârstei de 18-24 de luni. A treia este etapa frazelor scurte și a vorbirii telegrafice (2-3 ani). Ultima etapă de dezvoltare a limbajului la copilul mic este cea a frazelor complexe și a consolidării gramaticii (3-4 ani). Acest proces variază de la copil la copil, iar unii pot progresa mai rapid sau mai lent în anumite etape. Este important ca părinții și educatoarele să ofere un mediu bogat în stimuli verbali, să vorbească des cu copiii și să le răspundă la întrebări, pentru a încuraja această arie.

- Așa cum spuneați, fiecare copil are propriul său ritm de creștere. Cu toate acestea, de la ce vârstă ar trebui să fim atenți la eventualele tulburări de limbaj?

- În general, se recomandă ca părinții să monitorizeze îndeaproape dezvoltarea limbajului copilului începând cu vârsta de 18 luni până la 2 ani. Ei trebuie să aibă în vedere câteva aspecte. Până la 12 luni copilul ar trebui să gângurească, să reacționeze la sunete și să încerce să imite sunete. Până la 18 luni cel mic ar trebui să spună câteva cuvinte simple, cum ar fi „mama” sau „tata”, să arate spre obiecte de interes și să înțeleagă cerințe simple. Până la 24 de luni copilul trebuie să aibă un vocabular de cel puțin 20-50 de cuvinte și să înceapă să combine cuvintele în propoziții scurte. Până la 3 ani copilul ar trebui să vorbească în propoziții simple de două, trei cuvinte, să pună întrebări și să își îmbogățească rapid vocabularul. Recomandarea mea pentru părinți este să își obser- ve copiii și, dacă nu regăsesc elementele menționate, să ia legătura cu un specialist. Primii ani de viață sunt cruciali în creșterea și evoluția copiilor. Este foarte important ca în cazul existenței unei dificultăți de limbaj să se intervină cât mai rapid.

„Atenție la problemele de pronunție și articulare sau la formarea cuvintelor, cum ar fi omisiunea sau înlocuirea unor sunete”

1010 10 2- Ce semne ar trebui să urmărim după această vârstă?

- După vârsta de 3 ani, este esențial ca părinții să urmărească atent evoluția limbajului copilului, deoarece anumite abilități lingvistice ar trebui să fie deja bine conturate. Până la 5 ani micuțul este capabil să povestească detalii despre evenimente trecute şi să înțeleagă și să folosească propoziții complexe. Dacă el continuă să folosească propoziții scurte sau întâmpină dificultăți semnificative în a înțelege sau a fi înțeles sau dacă nu poate relata coerent evenimente sau evită comunicarea verbală, este necesară intervenția specialistului.

- Când știm că ar trebui să apelăm la un logoped?

- Este important să consultați un logoped atunci când observați întârzieri semnificative în dezvoltarea limbajului. Un alt aspect este legat de dificultățile în a fi înțeles. Atenție și la problemele de pronunție și articulare sau la formarea cuvintelor, cum ar fi omisiunea sau înlocuirea unor sunete. Alarmantă ar fi și lipsa progresului în limbaj. Dacă cel mic nu arată o oarecare evoluție pentru o perioadă extinsă sau dacă începe să piardă abilități de vorbire pe care le avea anterior. Alte elemente semnificative sunt: dificultate în a înțelege instrucțiuni simple sau copilul pare confuz atunci când i se vorbește, apariția de blocaje frecvente, repetarea sunetelor sau cuvintelor sau o vorbire nefluentă, acestea pot fi semne de balbism sau alte tulburări de vorbire. Un alt aspect care nu trebuie ignorat este anxietatea în situații care implică vorbirea, deoarece ar putea fi un semn că întâmpină dificultăți pe care nu le poate gestiona singur. Vestea bună este că, pentru toate aceste dificultăți, specialiștii din domeniul logopediei au soluții. Trebuie doar să căutați ajutor la timp!

- Cum poate sprijini un astfel de specialist copilul?

- Logopedul efectuează mai întâi o evaluare completă a abilităților de vorbire și limbaj pentru a identifica problemele specifice și nivelul de dezvoltare al copilului. Specialistul stabilește diagnosticul, folosind teste standardizate și observații clinice. Terapia logopedică vizează îmbunătățirea abilităților de vorbire ale copiilor, dar și a abilităţilor de înțelegere și de exprimare a limbajului. Specialistul lucrează cu copilul pentru a corecta problemele de pronunție și articulare prin activități targetate. Activitățile sunt axate pe extinderea vocabularului și pe dezvoltarea structurilor gramaticale corecte. Se învață utilizarea și interpretarea limbajului nonverbal, cum ar fi gesturile și expresiile faciale. Acesta îi învață pe părinți cum să sprijine progresul copilului și importanța intervenției timpurii. În plus, evaluează periodic progresul celui mic și ajustează planul de terapie în funcție de nevoile emergente. Oferă feedback continuu părinților, adaptând strategiile pentru a asigura atingerea obiectivelor stabilite.

O ședință de terapie logopedică durează maximum 50 de minute

„Fiecare copil are propriul ritm de dezvoltare, aşa că este important să aveţi răbdare“

- Cum pot părinții să stimuleze dezvoltarea limbajului celor mici?

- Părinții au un rol esențial în dobândirea abilităților de comunicare a celor mici. De aceea, vă sfătuiesc să vorbiți despre ce faceți în timp ce desfășurați activități obișnuite, cum ar fi gătitul sau mersul la cumpărături. Citiți cărți potrivite vârstei copilului în fiecare zi, chiar de la o vârstă fragedă. Alegeți unele cu imagini viu colorate și texte simple. Cântați împreună melodii simple sau recitați poezii, pentru a ajuta la stimularea ritmului și a memoriei lingvistice. Repet: fiecare copil are propriul ritm de dezvoltare, așa că este important să aveți răbdare și să îi acordați timp să răspundă și să se exprime. Asigurați-vă că discuțiile se desfășoară într-un mediu în care copilul se simte în siguranță, fără a-l presa să vorbească mai rapid sau mai corect.