Main menu

header

Elvira Godeanu, nepotul şi „Amanta“

A rămas una dintre marile Doamne ale teatrului românesc. Studenta prețuită a lui Nottara avea să uimească din start pe scenă, zămislind, cu har divin, personaje memorabile, în piese din dramaturgia autohtonă și universală („Moartea unui artist”, „Dama cu camelii”, „O scrisoare pierdută”, „Vizita bătrânei doamne”, „Apus de soare”, „Troilus și Cresida” etc.), ba și pe marele ecran (ce rol în „Ciuleandra”!). Legendă a teatrului românesc (13 mai 1904 - 3 septembrie 1991), născută la București (și nu la Târgu-Jiu, unde a copilărit, oraș care, din 1992, i-a dat numele teatrului local), marea Elvira Godeanu a urcat între îngeri cu un mic regret. Acela de a nu fi jucat „Amanta” din comedia bulevardieră de mare succes „Încurcă lume”, scrisă de bucureșteanul Adolf Edmund George de Hertz (1887-1936), cunoscut în dramaturgia autohtonă ca A.D. Hertz și, cum scria regretatul remarcabil teatrolog Mircea Ghițulescu, drept un „maestru al comediilor frivole și al amantelor virgine”! În numele acelui rol nejucat și-a rugat nepotul, valorosul actor Armand Calotă, în top la Naționalul bucureștean, să urce, odată, pe scenă „Încurcă lume”! Visul extraordinarei Actrițe, transformat în proiectul de suflet al lui Armand Calotă și al Fundației „Elvira Godeanu”, a devenit realitate la finele lunii trecute, când, la ArCuB, a avut loc premiera „Amanta”, adaptarea piesei scrise în 1929!

Read more: Elvira Godeanu, nepotul şi „Amanta“

Dependent de... Independent!

De mai bine de un deceniu, fenomenul teatrului independent se dezvoltă galopant în întreaga țară, cu precădere în Capitală. Ca un refugiu al generațiilor de tineri actori licențiați, care, neavând unde să joace și refuzând statutul de șomeri cu diploma facultății de teatru, caută salvarea în teatrele independente. O frumoasă încununare a zbuciumului din puzderia de teatre particulare și a VII-a ediție Undercloud - Festivalul de teatru independent, 1-11 septembrie 2014, la Muzeul Țăranului din București. 11 zile „ca o Stare care pornește din dăruirea, inovația, originalitatea și calitatea unor oameni care simt într-un fel”, cum au definit organizatorii evenimentul. Din păcate, programarea acestui Undercloud n-a ținut seama că, în aceeași perioadă (mai exact 9-12 septembrie), se ține, la Costinești, Gala Tânărului Actor-Hop, ceea ce împiedică oamenii de teatru (în special tineri actori și regizori) să urmărească integral ambele evenimente.

Read more: Dependent de... Independent!

Un buchet „Coquette“ şi pentru străini

În ultimii ani, s-a dezvoltat un veritabil Fenomen de teatru independent, ajuns chiar la o salbă de festivaluri în materie. Mai puțin ca o modă, mai mult ca o necesitate. Ca un ultim refugiu al tinerilor creatori de teatru, actori și regizori, care au terminat facultatea de teatru, însă, nu pot fi angajați la instituțiile de stat din cauza unei legislații caduce.

Read more: Un buchet „Coquette“ şi pentru străini

Ion Caramitru, un fabulos Einstein shakespearian!

Considerată comedie romantică, ultima piesă scrisă de Shakespeare, în 1611, „Furtuna”, s-a dezlănțuit de un veac pe scenele românești, în montări de referință, de la Moni Ghelerter, Liviu Ciulei, Cătălina Buzoianu la Silviu Purcărete, Victor Ioan Frunză, Cristi Juncu (în ultimii cinci ani) și câte alte nume. De data aceasta, la Naționalul bucureștean și-a asumat riscul unei noi „Furtuni” regizorul bulgar Alexander Morfov, unul dintre favoriții mei, după ce a sedus cu „Vizita bătrânei doamne”, montată la TNB, „Exilații” și „Don Juan”, producții ale Naționalului din Sofia, prezentate în turneu pe prima scenă românească. Mai mult, Alexander Morfov, regizor european de top, înfruntă a treia „Furtună”, după cea de la Sofia și, mai ales, spectacolul din St. Petersburg, care i-a adus un prestigios premiu rusesc, „Masca de Aur”.

Read more: Ion Caramitru, un fabulos Einstein shakespearian!

Vara se numără Festivalurile…

Sigur, toamna se numără bobocii, numai că, acum, în plin Cuptor, când multe teatre au început pregătirea noii stagiuni, unii accelerează definitivarea ultimelor amănunte din salba de Festivaluri care bat la ușă. Căci ne așteaptă, ca de obicei, o Toamnă a Festivalurilor, parcă mereu aceleași, abaterea de la rutină fiind o raritate. Vom întâlni aceleași două-trei spectacole plimbate pe la toate Festivalurile, ceea ce, la o analiză mai profundă, trădează o anumită sărăcie în materie și o depersonalizare a Galelor anuale, fiecare cu o nișă clară…

Read more: Vara se numără Festivalurile…

Pod de teatru între Bucureşti şi Chişinău!

Eveniment în Templul Thaliei! În septembrie se va inaugura un minunat „Pod de teatru” București-Chișinău, ctitorit de Naționalele din capitala României și cea a Republicii Moldova. Frumoasa idee, susținută și de Institutul Cultural Român, va prinde viață la 11 septembrie, la București, unde va poposi valoroasa trupă a Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, cu patru spectacole, urmând ca Teatrul Național „I.L. Caragiale” să susțină șase reprezentații, cu trei producții ale minunatei trupe bucureștene. Inițiatorii acestui proiect, directorii celor două Naționale, citadele ale artei dramatice din cele două țări, Ion Caramitru și Petru Hadârcă, ambii actori, regizori și animatori de preț ai vieții teatrale, demni de toată lauda pentru nobila inițiativă, sub patronajul sfânt al limbii române. Naționalul din Chișinău va deschide seria reprezentațiilor la București, la 11 septembrie, când va juca spectacolul „Amorul dănțuie și feste joacă” (baza - „Îmblânzirea scorpiei”), după Shakespeare, în regia valorosului Alexandru Vasilache, care a montat cu real succes și pe scene din România. Apoi, la 12 septembrie, o spumoasă reprezentație, cu „12 scaune”, după vestiții ruși Ilf și Petrov, în regia remarcabilului Petru Hadârcă, elogiat după „Piața Vladimir”, montat, acum trei ani, la „Nottara”, și vibrantele spectacole de teatru la microfon, la Radio România. La 13 septembrie, tânăra și talentata regizoare Liliana Țâcu va oferi un spectacol de teatru-document: „Copiii foametei. Mărturii”, după Alexei Vakulovski (autor moldovean). Gala Naționalului basarabean la București se va încheia la 14 septembrie, cu satira „Hronicul găinarilor”, după romanul lui Aureliu Busuioc, autor contemporan din Republica Moldova (regia: Petru Hadârcă).

Read more: Pod de teatru între Bucureşti şi Chişinău!

Nebunie la Avignon: un spectacol de 18 ore!

…„Avignon, cel mai frumos Festival de teatru din lume”, cum l-a caracterizat Matei Vișniec, dramaturgul de mare succes stabilit la Paris, a ajuns la ediția a 68-a (4-17 iulie 2014). Una marcată de greva artiștilor și a tehnicienilor din teatre, nemulțumiți de noul regim de asigurare. Oricum, Festivalul s-a ținut, nu ca în 2003, când, tot din cauza protestelor, s-a anulat ediția. Marele om de teatru Jean Vilar, care a pus primele cărămizi la Festival, în 1947, cu piesa „Crima din Catedrală” de T.S. Elliot, nu și-ar fi imaginat ca această mișcare teatrală să atingă o asemenea dimensiune, cu sute de reprezentații în cele două Secțiuni. Cea oficială, „In” (anul acesta - 30 de spectacole), și cea pentru trupe independente lansată în 1966, „Off” (cu 800 de spectacole), cu reprezentații în 200 de spații de joc, pornind de la celebrul Palat al Papilor și terminând cu grădinițe, școli, piețe, străzi. Cu participanți din lumea-ntreagă, care vin la Avignon - oraș situat pe stânga Ronului, la 80 de kilometri de Marsillia și la 640 de kilometri de Paris - ca artiști de cuvinte, ai glasului și mișcării, să caute noul, respectând, în principal, tradiția. Mulți ajung la „Off” pe banii lor - din dragoste de teatru, dar și dintr-un ascuns snobism -, căci din vânzarea proprie a biletelor nu-și pot recupera investițiile serioase făcute cu închirierea sălilor și cazarea.

Read more: Nebunie la Avignon: un spectacol de 18 ore!