- A avea o surioară este un moment foarte important în viaţă şi trebuie tratat ca atare
Faptul că o să mai vină pe lume un copil îl îngrijorează teribil pe cel mic. Îşi vede părinţii ocupaţi cu pregătirile şi se teme că ei nu vor mai avea timp şi pentru el. Obişnuit să fie centrul atenţiei, el îşi vede „poziţia” ameninţată. Tocmai de aceea nu este de ajuns ca mami şi tati să fie pregătiţi pentru bebeluş. Şi copilul trebuie să fie gata să-l accepte. Important este să discutaţi cu el despre sarcină, să îi arătaţi că-l iubiţi la fel de mult în continuare şi să-l implicaţi în îngrijirea nou-născutului. Va trebui să-i explicaţi despre sarcină în termenii pe care îi înţelege.
Dacă aveţi un copil de 3 sau 4 anişori, s-ar putea ca el să nu înţeleagă foarte bine noţiunea de timp, deci degeaba îi spuneţi că frăţiorul sau surioara va veni peste nouă luni. Mai bine raportaţi-vă la o perioadă pe care cel mic o cunoaşte, cum ar fi un anotimp şi spuneţi-i că bebe va veni la primăvară, când va fi iar soare şi cald, sau la iarnă, când o să ningă. Dacă pare interesat de viitorul frăţior, îi puteţi încuraja interesul printr-o mulţime de activităţi.
Gândiţi-vă împreună la un nume, arătaţi-i poze de când era el însuşi bebeluş, luaţi-l în vizită la prietenii care au bebeluşi sau luaţi-l la ecograf ca să-şi poată vedea încă de pe acum frăţiorul. Chiar dacă îl aşteaptă cu nerăbdare, momentul naşterii îl va speria. Mami şi tati îl vor lăsa singur pentru câteva zile, ba, mai mult, s-ar putea să afle că mami este la spital, ceea ce pentru el înseamnă că este bolnavă. Va trebui să-l pregătiţi şi pentru acest moment. Explicaţi-i ce se va întâmpla, cine va sta cu el şi asiguraţi-l că nu îl veţi abandona şi că vă veţi întoarce la el imediat ce puteţi.
Un model pentru bebeluş
Chiar dacă fiecare sarcină o să dureze mult mai mult, lăsaţi copilul să aibă grijă de bebe dacă asta îşi doreşte. Are ocazia astfel să interacţioneze cu frăţiorul şi să-şi creeze o relaţie cu el. Totuşi, cei mai mulţi copii nu prea se arată interesaţi de noul frăţior. Îşi satisfac curiozitatea în primele zile, apoi îl uită complet. Nu vă îngrijoraţi, e normal. Aşa cum uită repede jucăriile de care a fost îndrăgostit timp de câteva zile, la fel se întâmplă şi cu bebeluşul. Nu-l forţaţi să se apropie de el mai mult decât simte nevoia.
De la trenuleţul de lemn la roboţei
În toată varietatea de jucării aflate în prezent pe piaţă, unele mai atractive decât altele, zgomotoase sau nu, radiocomandate sau electrice, scumpe sau ieftine, jucăriile de lemn îşi păstrează locul de secole. Jucăriile de lemn costă, de cele mai multe ori, ceva mai mult decât jucăriile similare din plastic. Cu toate acestea, mulţi părinţi consideră că jucăriile de lemn rămân cea mai bună variantă pentru copiii lor. Nu numai pentru că sunt făcute din materiale naturale ce nu conţin un nivel ridicat de substanţe toxice aşa cum pot conţine jucăriile de plastic, dar şi pentru multe alte beneficii pe care acestea le oferă. Sunt vesele, colorate, durabile, atrăgătoare, incitante, stimulează imaginaţia, creativitatea şi încurajează învăţarea. Oricât de „demodat” sună, nimeni şi niciodată nu va putea înlocui plăcerea jocului cu o jucărie de lemn sau cu un joc cu piese de lemn cu aceeaşi jucărie sau joc din plastic ori chiar virtual.
Puzzle pentru dezvoltarea gândirii
Puzzle-urile sunt jucării ce ajută la dezvoltarea capacităţii de a rezolva probleme, de a înţelege logica lucrurilor, de a identifica vizual formele, culorile şi mărimile. Completarea unui puzzle, pe lângă bucuria unei mari realizări, ajută la construirea sentimentului de încredere în sine, a unei păreri bune despre propria persoană. Cuburile şi formele de lemn ajută la construcţiile în spaţiu şi astfel fac posibilă reprezentarea concretă a lumii reale. Dezvoltă capacitatea de observare, de gândire logică şi în spaţiu, de rezolvare a problemelor, coordonarea ochi-mână, capacitatea de măsurare şi numărare, vederea în spaţiu şi relaţiile dintre obiecte. Seturile de joacă (căsuţe de păpuşi cu mobilier, seturi de bucătărie etc.) îi provoacă pe micuţi să-şi folosească imaginaţia şi creativitatea, să exploreze lumea şi să se raporteze la ea, le dezvoltă capacitatea de comunicare cu ceilalţi.