De mai bine de un deceniu, fenomenul teatrului independent se dezvoltă galopant în întreaga țară, cu precădere în Capitală. Ca un refugiu al generațiilor de tineri actori licențiați, care, neavând unde să joace și refuzând statutul de șomeri cu diploma facultății de teatru, caută salvarea în teatrele independente. O frumoasă încununare a zbuciumului din puzderia de teatre particulare și a VII-a ediție Undercloud - Festivalul de teatru independent, 1-11 septembrie 2014, la Muzeul Țăranului din București. 11 zile „ca o Stare care pornește din dăruirea, inovația, originalitatea și calitatea unor oameni care simt într-un fel”, cum au definit organizatorii evenimentul. Din păcate, programarea acestui Undercloud n-a ținut seama că, în aceeași perioadă (mai exact 9-12 septembrie), se ține, la Costinești, Gala Tânărului Actor-Hop, ceea ce împiedică oamenii de teatru (în special tineri actori și regizori) să urmărească integral ambele evenimente.
Read more: Dependent de... Independent!În ultimii ani, s-a dezvoltat un veritabil Fenomen de teatru independent, ajuns chiar la o salbă de festivaluri în materie. Mai puțin ca o modă, mai mult ca o necesitate. Ca un ultim refugiu al tinerilor creatori de teatru, actori și regizori, care au terminat facultatea de teatru, însă, nu pot fi angajați la instituțiile de stat din cauza unei legislații caduce.
Read more: Un buchet „Coquette“ şi pentru străiniConsiderată comedie romantică, ultima piesă scrisă de Shakespeare, în 1611, „Furtuna”, s-a dezlănțuit de un veac pe scenele românești, în montări de referință, de la Moni Ghelerter, Liviu Ciulei, Cătălina Buzoianu la Silviu Purcărete, Victor Ioan Frunză, Cristi Juncu (în ultimii cinci ani) și câte alte nume. De data aceasta, la Naționalul bucureștean și-a asumat riscul unei noi „Furtuni” regizorul bulgar Alexander Morfov, unul dintre favoriții mei, după ce a sedus cu „Vizita bătrânei doamne”, montată la TNB, „Exilații” și „Don Juan”, producții ale Naționalului din Sofia, prezentate în turneu pe prima scenă românească. Mai mult, Alexander Morfov, regizor european de top, înfruntă a treia „Furtună”, după cea de la Sofia și, mai ales, spectacolul din St. Petersburg, care i-a adus un prestigios premiu rusesc, „Masca de Aur”.
Read more: Ion Caramitru, un fabulos Einstein shakespearian!Sigur, toamna se numără bobocii, numai că, acum, în plin Cuptor, când multe teatre au început pregătirea noii stagiuni, unii accelerează definitivarea ultimelor amănunte din salba de Festivaluri care bat la ușă. Căci ne așteaptă, ca de obicei, o Toamnă a Festivalurilor, parcă mereu aceleași, abaterea de la rutină fiind o raritate. Vom întâlni aceleași două-trei spectacole plimbate pe la toate Festivalurile, ceea ce, la o analiză mai profundă, trădează o anumită sărăcie în materie și o depersonalizare a Galelor anuale, fiecare cu o nișă clară…
Read more: Vara se numără Festivalurile…Eveniment în Templul Thaliei! În septembrie se va inaugura un minunat „Pod de teatru” București-Chișinău, ctitorit de Naționalele din capitala României și cea a Republicii Moldova. Frumoasa idee, susținută și de Institutul Cultural Român, va prinde viață la 11 septembrie, la București, unde va poposi valoroasa trupă a Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, cu patru spectacole, urmând ca Teatrul Național „I.L. Caragiale” să susțină șase reprezentații, cu trei producții ale minunatei trupe bucureștene. Inițiatorii acestui proiect, directorii celor două Naționale, citadele ale artei dramatice din cele două țări, Ion Caramitru și Petru Hadârcă, ambii actori, regizori și animatori de preț ai vieții teatrale, demni de toată lauda pentru nobila inițiativă, sub patronajul sfânt al limbii române. Naționalul din Chișinău va deschide seria reprezentațiilor la București, la 11 septembrie, când va juca spectacolul „Amorul dănțuie și feste joacă” (baza - „Îmblânzirea scorpiei”), după Shakespeare, în regia valorosului Alexandru Vasilache, care a montat cu real succes și pe scene din România. Apoi, la 12 septembrie, o spumoasă reprezentație, cu „12 scaune”, după vestiții ruși Ilf și Petrov, în regia remarcabilului Petru Hadârcă, elogiat după „Piața Vladimir”, montat, acum trei ani, la „Nottara”, și vibrantele spectacole de teatru la microfon, la Radio România. La 13 septembrie, tânăra și talentata regizoare Liliana Țâcu va oferi un spectacol de teatru-document: „Copiii foametei. Mărturii”, după Alexei Vakulovski (autor moldovean). Gala Naționalului basarabean la București se va încheia la 14 septembrie, cu satira „Hronicul găinarilor”, după romanul lui Aureliu Busuioc, autor contemporan din Republica Moldova (regia: Petru Hadârcă).
Read more: Pod de teatru între Bucureşti şi Chişinău!…„Avignon, cel mai frumos Festival de teatru din lume”, cum l-a caracterizat Matei Vișniec, dramaturgul de mare succes stabilit la Paris, a ajuns la ediția a 68-a (4-17 iulie 2014). Una marcată de greva artiștilor și a tehnicienilor din teatre, nemulțumiți de noul regim de asigurare. Oricum, Festivalul s-a ținut, nu ca în 2003, când, tot din cauza protestelor, s-a anulat ediția. Marele om de teatru Jean Vilar, care a pus primele cărămizi la Festival, în 1947, cu piesa „Crima din Catedrală” de T.S. Elliot, nu și-ar fi imaginat ca această mișcare teatrală să atingă o asemenea dimensiune, cu sute de reprezentații în cele două Secțiuni. Cea oficială, „In” (anul acesta - 30 de spectacole), și cea pentru trupe independente lansată în 1966, „Off” (cu 800 de spectacole), cu reprezentații în 200 de spații de joc, pornind de la celebrul Palat al Papilor și terminând cu grădinițe, școli, piețe, străzi. Cu participanți din lumea-ntreagă, care vin la Avignon - oraș situat pe stânga Ronului, la 80 de kilometri de Marsillia și la 640 de kilometri de Paris - ca artiști de cuvinte, ai glasului și mișcării, să caute noul, respectând, în principal, tradiția. Mulți ajung la „Off” pe banii lor - din dragoste de teatru, dar și dintr-un ascuns snobism -, căci din vânzarea proprie a biletelor nu-și pot recupera investițiile serioase făcute cu închirierea sălilor și cazarea.
Read more: Nebunie la Avignon: un spectacol de 18 ore!Finalul stagiunii a coincis cu un eveniment în lumea teatrală: un spectacol de Gală, în patru seri rare, cu sala arhiplină, înainte de premiera care va avea loc, la Teatrul Bulandra, la 9 și 10 octombrie! Evenimentul de săptămâna trecută a fost oferit de uluitorul regizor Andrei Șerban, care a programat patru repetiții cu public, în Sala „Toma Caragiu”, de la Grădina Icoanei, cu spectacolul „Omul cel bun din Seciuan” de Bertolt Brecht - piesă de referință în dramaturgia universală, pe care Andrei Șerban a mai montat-o, în 1968, la Piatra-Neamț și la New York...
Read more: Patru seri de Gală cu Andrei ŞerbanPe final de stagiune, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova a dat lovitura! Valorosul director de teatru (nu doar de scenă!) Mircea Cornișteanu nu s-a lăsat până nu l-a adus pe marele regizor Robert Wilson să monteze în Bănie, unde, acum doi ani, ne-a fermecat cu „Sonetele” shakespeariene. Să regizeze, nici mai mult, nici mai puțin, „Rinocerii”, fulminanta piesă a lui Eugen Ionescu, autor celebru, refuzat de două ori de Bob Wilson să-i pună în scenă un text din teatrul absurdului. Acum, la 44 de ani de la primul refuz, Craiova a oferit un eveniment teatral. Care, prin generozitatea lui Mircea Cornișteanu, a fost vizionat de mai toată floarea criticii dramatice și a lumii artistice românești.
Read more: „Rinocerii“ americani au şocat Cetatea BănieiNu este vorba despre celebra comedie a lui Marivaux, cu acei doi logodnici care nu s-au cunoscut până în ziua nunții. Mă refer la o piesă românească, „Funcționarul destinului”, de Horia Gârbea, care încheie, cu premiera de la „Nottara”, o stagiune personală de excepție, cu încă o premieră la Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu („Divorț în direct”) și un spectacol-lectură („Dispariție la Senat”) la ICR, în cadrul Clubului Dramaturgilor. Alte semne că există dramaturgie autohtonă actuală, nu și destui regizori și directori de teatre, dispuși să o cunoască și să o promoveze!
Read more: Destinul, ca un joc al dragostei şi al întâmplăriiUnul dintre cele mai frumoase, tulburătoare spectacole ale stagiunii peste care stă să cadă cortina este „Frau Hess și grădinile ei”. O montare de excepție, la Teatrul Evreiesc de Stat, un spectacol cabaret de teatru-dans-muzică, simfonii de lumini și acorduri sublime, cu minunate interpretări. Un spectacol purtând marca inconfundabilă a extraordinarului regizor Alexander Hausvater, mereu în căutare de noi simboluri și metafore, în forarea lui adâncă a condiției umane, indiferent de rasă, de timp, de repetabilă povară. Regizorul, mereu neliniștit, nemulțumit de starea lumii și a teatrului, pune Istoria sub microscopul Artei, în studiul chinului uman, ca o naștere a speranței.
Read more: „Grădinile“ lui Alexander Hausvater...Am avut șansa să particip la Atelierul European de Teatru, Ruse, 16-19 iunie 2014. Eveniment care, discret, a pus în discuție condiția teatrului independent, devenit, astăzi, un fenomen. Dintre cele patru spectacole prezentate în Atelierul European (două bulgărești, două românești), trei au aparținut unor teatre particulare. Abia debutase Atelierul European de la Ruse, când am citit pe internet mărturisirea unei tinere regizoare din România, Carmen Lidia Vidu: „Teatrul independent nu se ia în serios. Găsesc că se montează glumițe de spectacole, bune de văzut la o bere și o țigară”. Ruse a oferit reverul la această amară constatare...
Read more: „Credo“ - mesaj de la Sofia pentru teatrele independente