Main menu

header

Dan Tudor, un travesti de haz nebun, la Botoşani!

…Sunt locuri unde mai rar ajung cronicari și regizori de top, dând impresia că acolo, departe de centru, cel puțin în materie de teatru „nu se întâmplă nimic”, vorba lui Sadoveanu. Și totuși, există și orășele unde se mai întâmplă câte ceva demn de luat în seamă. Unul dintre acestea, recent, sus, în Nord de țară, Botoșaniul! Acolo, la Teatrul „Mihai Eminescu” (director - ziaristul și scriitorul Traian Apetrei), a avut loc o premieră cu mare succes de public. În primul rând, pentru că s-a ales o comedie mereu actuală, „Titanic Vals”, a unui excelent comediograf, Tudor Mușatescu (1903, Câmpulung Muscel - 1970, București), cel care, la 20 de ani, debuta în dramaturgie, la Paris, cu „Focurile de pe comori”.

Read more: Dan Tudor, un travesti de haz nebun, la Botoşani!

La Brăila, Teatrul, Rege în Palatul de Frumos

…Doi ani și jumătate s-a aflat Teatrul „Maria Filotti” în renovări de amploare, urmărite nu doar cu atenție maximă, dar și cu simț artistic deosebit de Lucian Sabados, directorul aflat la al doilea mandat, după primul de real succes, el fiind regizor, însă și muzician de elită, jazzman de succes. Acum, interiorul Teatrului-Citadelă din Brăila este absolut fermecător, vizitându-l, m-am simțit ca într-un Muzeu al Frumosului, în „Sala Panait Istrati” am avut senzația, o clipă, că mă aflu în splendoarea Galeriilor Uffizi, din Florența. În Sala Maură parcă eram într-un Muzeu din Toledo, superb este și Foaierul „Mihail Sebastian”, cu fotografia uriașă a autorului nemuritoarei piese „Steaua fără nume”, atractivă și ultima sală modernă intrată în circuitul teatral, „Avangarde”, cu 75 de locuri, pentru Artele frumoase. În această minune de Teatru din „Orașul cu salcâmi”, dar și al lui Panait Istrati și Fănuș Neagu, și repertoriul este la înălțime, iar Publicul, unul rasat, intră elegant în superbul Templu al Thaliei, cu mândrie și sufletul bătând sincer pentru spectacolele de pe scena brăileană a miracolelor.

Read more: La Brăila, Teatrul, Rege în Palatul de Frumos

Shakespeare, după gratii!

…Furtună de Festivaluri în acest Noiembrie. La Ploiești (31 octombrie - 5 noiembrie); Pitești (6-12 noiembrie, Teatre de studio); București (6-12 noiembrie, Festivalul Dramaturgiei Românești Contemporane); Arad (11-21 noiembrie, Teatru Clasic); Piatra-Neamț (10-18 noiembrie, „Pledez pentru Tineri”); Brașov (10-19 noiembrie, Dramaturgie contemporană). Ideal era ca aceste Gale să nu se fi suprapus!... Dincolo de acest evantai însă, și un Festival cu totul și cu totul aparte, unul UNIC ÎN LUME: „Festivalul pentru Deținuți - Dana Cenușă - Descătușare prin cultură” (22-23 noiembrie)! Ca parte din Festivalul Internațional de Teatru „Fest(in) pe Bulevard” al Teatrului Nottara, organizator al deosebitului Festival de după gratii în colaborare cu Administrația Națională a Penitenciarelor.

Read more: Shakespeare, după gratii!

Festivalul celor „trei generaţii“

…Cel mai tânăr teatru din țară, cel al Dramaturgilor Români, din București, chiar dacă n-a împlinit anul de existență, și-a ținut primul Festival, sfidând neîncrederii! O Gală dedicată, logic, Dramaturgiei Românești Contemporane, una, în fond, internațională. Nu voi face analiza Festivalului de debut, cu lumini și umbre, ci voi privi prin el Dramaturgia autohtonă. Pentru că spectacolele din Festival, 15 la număr, te invită, logic, la comparații și o concluzie (din fericire, pozitivă!). Am împărțit reprezentațiile cu piese românești în „Trei generații”, cum sună și titlul piesei Luciei Demetrius (scrisă în 1956)…

Read more: Festivalul celor „trei generaţii“

Nu mai e nevoie de dramaturgie?!

…Din punct de vedere teatral, vremurile sunt sub regizori! Cel puțin în România. N-am să spun, ca unii, că trăim perioada „tiraniei regizorilor”, dimpotrivă, consider benefic efortul de imaginație în racordarea textelor dramatice, vechi și noi, la neoprezent, ceea ce le mărește valoarea. Totul însă cu măsură!... Altfel, asistăm la un veritabil „Pat al lui Procust”, în care sunt înghesuite, ba chiar maltratate, texte celebre sau contemporane. Este o modă, dacă nu un curent, ca regizori români să rescrie piesele lui Shakespeare, Molière, Cehov, Caragiale și alții, încât uneori nu mai înțelegi esența. Să vezi într-o montare după Shakespeare apărând ca personaje structurale, prinse în trama textului, cazaci ruși (!?!) sau să te trezești cu „Năpasta” lui Nenea Iancu mutată din satul argeșean într-o casă de mode în București, pe scena TNB, nu este nici măcar parodie haioasă...

Read more: Nu mai e nevoie de dramaturgie?!

În biroul directorului român de teatru…

…Într-un Colocviu din „Fest(in) pe Bulevard”, Festivalul Teatrului Nottara, am întrebat, surprins, de ce nu participă niciun dramaturg, mai ales că o temă era „Criza adolescenței”? Cum „telefonul fără fir” a funcționat rapid, în nici 12 ore am primit replica unui confrate: „Ce să caut la colocvii, să aud aceleași parole, parole despre dramaturgia română și să nu se rezolve nimic?! Nu în simpozioane și colocvii se soluționează vechea și trista problemă, ci în birourile directorilor de teatru!”…

Read more: În biroul directorului român de teatru…

Un Hamlet dintr-o altă, fabuloasă Lume!

…După deschiderea celei de a 27-a ediții a FNT (Festivalul Național de Teatru, 20-30 octombrie), cu spectacolul-minune „Hamlet/Collage”, prezentat de Teatrul de Stat al Națiunilor din Moscova, n-am fost singurul care a declarat că o lună nu mai merg la un spectacol „made in Romania”! Impresia a fost uluitoare, s-a plâns de atâta Frumos, emoție și Idee, pe piscurile amețitoare unde a ajuns Teatrul, meditând, în același timp, cât de departe de Marea Artă teatrală contemporană sunt atâția regizori români, dintre care unii nu-și mai încap în piele.

Read more: Un Hamlet dintr-o altă, fabuloasă Lume!