Main menu

header

Acum o săptămână, în Braşov, l-a văzut pe… Radu Beligan!

…Am ajuns sub Tâmpa pentru un foarte interesant Târg de Carte și Muzică „Libris”, 21-24 martie 2019! Eveniment de top, dar cum să nu dau o fugă la Teatrul „Sică Alexandrescu”, să văd, după ani, un spectacol pe scena brașoveană, nu în turneu la București. Se juca „Trei femei înalte”, celebra piesă a americanului Edward Albee, laureat, în 1994, cu Premiul Pulitzer. Premiera brașoveană fusese în noiembrie 2012! Dar, acum, „Sold out”! Nu mai erau bilete de două săptămâni!... L-am sunat pe Dan Cogălniceanu, directorul teatrului brașovean, care, generos, peste un ceas, mi-a adus, la Târgul de Carte, invitația pentru spectacolul de teatru! Nu piesa mă interesa, o știam, o mai văzusem, în 1997, la Teatrul de Comedie, și în 2012, la „Unteatru”. Miza era alta: nu mai urmărisem pe scena brașoveană Legenda aflată în distribuția serii, din 1981, când o aplaudam în „Matca” lui Marin Sorescu, și în 2014, în „Angajare de clovn”, scrierea lui Matei Vișniec.

Read more: Acum o săptămână, în Braşov, l-a văzut pe… Radu Beligan!

„Sonata“ lui Tolstoi, între Paris şi Târgovişte, neuitând America!

...N-a existat, cred, creator de Frumos, în literatură sau pictură, care să nu fi fost implicat într-un scandal, pentru că și-a permis să prezinte nemachiată o epocă plină de moravuri, năravuri, frivolități și ipocrizie. Gustave Flaubert a ajuns în instanță pentru „Madame Bovary”, văzut ca „ultraj adus moralei publice”. Edouard Manet, vestitul pictor impresionist, s-a pomenit în scandal pentru tabloul „Dejun pe iarbă”, în care Nudul feminin a revoltat burghezia putredă. N-a scăpat de scandal niciun patriarh al literaturii universale, romancierul rus Lev Tolstoi (1928-1910), care a refuzat, în 1901, Premiul Nobel! Necazul i l-a adus nuvela „Sonata Kreutzer”, publicată în 1889, chiar dacă povestea ar fi fost, zic unii, inspirată de relațiile neortodoxe ale soției scriitorului de viță nobilă, Sofia Andreevna, cu un muzician rus cunoscut, la vremea aceea. Tolstoi ar fi trimis fragmente din nuvelă și în America, însă i s-ar fi răspuns că este „un pervers sexual moralist”!

Read more: „Sonata“ lui Tolstoi, între Paris şi Târgovişte, neuitând America!

„Iubeşte-mă, America!“

…Spectacolul a început în lacrimi, în Babilonul numit New York. La telefon, o tânără frumoasă, înecată de plâns, abia reușește să-i spună mamei sale din România că a rămas în America!... Este o Actriță care traversase Oceanul, în 1998, în turneul de ecou al „Danaidelor” lui Purcărete! Refuzând întoarcerea acasă, ea nu mai este una dintre cele 50 de fiice ale regelui Danaos care, pentru că și-au ucis soții, în ziua nunții, au fost condamnate să umple cu apă un vas uriaș fără fund! Ea, Stela în piesă, a devenit un oarecare dintre milioanele de emigranți condamnați să țină în viață Visul American!... Armată cu o axiomă înțeleaptă, „numai cine e tare, fizic și psihic, rezistă în America!”, Stela se descoperă mai puternică decât credea, în lacrimile ei apar și iluzii, răsărituri de noi drumuri. Traversează rapid utopii și dezamăgiri, dar nu renunță, își alimentează mereu grăuntele de speranţă și de iubire cu imagini și cântece de acasă, revedem Coloana Infinitului din ținutul natal al Actriței, auzim vorbe înțelepte din tărâmul mirific al Gorjului, și vechi obiceiuri românești, cu florile purtătoare de speranțe, ca în final să aplaudăm Triumful unui român care a iubit America, a crezut sincer în ea, dar n-a uitat de România, strângând din dinți să urce Golgota Danaidei moderne, de aceea îi și cere Americii să o iubească și ea!...

Read more: „Iubeşte-mă, America!“

Nepoata lui Pasternak şi neaşteptatul surplus de înjurături neaoşe!

...Ciudat final de februarie pentru un bolnav de teatru ca mine. O viroză rebelă m-a ținut 12 zile departe de locurile aglomerate. În penultima zi a lunii însă dezlegare la teatru: premiera „Triburi. Codul bunelor bariere”, la „Nottara”! De când mă știu spectator ca la teatru, în Sala Mare a Teatrului de pe Bulevard, spectacolele au început la ora 19:00! Acum, însă, la 18:40, când intram agale în foaier, nimeni. Spectacolul începuse de cinci-zece minute! Gafa mea de documentare, oarecum bună... Despre autorul piesei, englezoaica Nina Raine, m-am documentat interesat înainte de spectacol. Are 44 de ani, este nepoata celebrului romancier rus Boris Pasternak, e regizor și autor dramatic jucat cu succes la Royal Theatre Court din Londra, unde (în 2010) a avut loc premiera mondială a mult premiatei, inteligentei piese „Triburi” (titlul original), una despre, cum au scris britanicii, „un fiu surd care este crescut într-o familie englezo-evreiască măcinată de auzuri disfuncționale”! Apoi, premiere la New York și la Melbourne. Piesa de ecou a fost tradusă și aranjată pentru scenă de tânărul regizor român Vlad Cristache, cu frumoase reușite în palmares. De data aceasta, însă, sorry!

Read more: Nepoata lui Pasternak şi neaşteptatul surplus de înjurături neaoşe!

Februarie, Luna lui Brâncuşi!

... Ianuarie a fost Luna „Luceafărului” Eminescu, sărbătorit în nemurirea sa, mereu, la data de 15 a lui Gerar! Acum, în Făurar, am comemorat fericiți, în adieri de geniu, Ziua Patriarhului Sculpturii Moderne, Constantin Brâncuși!... Era la 19 februarie 1876, când, în Hobița Gorjului, apărea un trimis al Zeilor să înnobileze lumea cu Sculpturile sale nepereche, devenind pionier al modernismului, reper mondial, fie că este vorba despre „Coloana Infinitului”, „Pasărea Măiastră”, „Sărutul”, „Masa Tăcerii” și alte nume ale Capodoperelor. Acum, în 2019, am comemorat 143 de ani de la nașterea Miracolului Brâncuși, și Teatrul a slujit Evenimentul. La 19 februarie, în Capitală, la „Odeon”, un spectacol aparte, „Sărutul”, realizat cu măiestrie de regizorul și scenograful Horațiu Mihaiu la Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu. Eseu teatral vizualizat, teatru-nonverbal, zbor de răsărituri și proiecții pornind din Hobița, trecând prin Craiova și prin București, prin München și, gara finală, Paris, unde magicianul român avea să uimească Lumea cu sculpturile sale!

Read more: Februarie, Luna lui Brâncuşi!

Un minunat fenomen: „Cafeneaua lui Repi“!

...Un actor de Legendă și o Idee pe măsură! Mai exact, Alexandru Repan și micuțul foaier de la etajul Teatrului Nottara. Acolo, la „CafeNot”, unde spațiul devine neîncăpător mereu când este vorba despre aniversări și comemorări, toate gândite cu sufletul de Maestrul Repan, în locul numit simbolic „Cafeneaua lui Repi”. Unde ne-am întâlnit cu Actori, Dramaturgi și Regizori, de ieri și de astăzi. Ultima seară de Gală, întâia din acest an, în 9 februarie, dedicată unuia dintre marii dramaturgi români, Horia Lovinescu, timp de 23 de ani (1960-1983), director nepereche al Teatrului Nottara. Într-o de neuitat sâmbătă seara, la Teatrul de pe Bulevard, am înțeles că Horia Lovinescu, descendent din familia literatului Budai-Deleanu, a rămas cu noi, dincolo de strălucitele piese „Jocul vieții și al morții în deșertul de cenușă”, „Moartea unui Artist”, „Și eu am fost în Arcadia”, „Citadela sfărâmată”, „Surorile Boga”, „Petru Rareș”, „Ultima cursă”, „Paradisul” și altele. Sub patima totdeauna tânără pentru teatru și slujitorii lui, Maestru Alexandru Repan a dăruit, în Cafeneaua ctitorită de el, arhiplină, o seară de neuitat. Cu o evocare succintă, respectând adevărul istoric și corectând greșelile istoriei, a ilustrului dramaturg și, mai ales, cu un superspectacol-lectură al unei piese complexe, cu destine dure, „Patima fără sfârșit” (piesă jucată, în 1977, în trei teatre: la „Nottara”, Sibiu și Galați)! Culmea este că am văzut premiera absolută a valorosului text dramatic la „Nottara” în 3 martie 1977 (cum să nu-mi amintesc exact data, când, a doua zi, a urmat cumplitul cutremur din 4 martie 1977?!). O piesă tulburătoare, cu un personaj central Andrei Dumșa, nume românesc de origine transilvăneană, trecut prin etapele fierbinți ale afirmării ființei unitare a neamului românesc. Andrei Dumșa, fiul unui revoluționar pașoptist, tatăl altui Andrei Dumșa, mort în Primul Război Mondial, bunicul lui Dumșa dispărut în luptele din 1944 pentru eliberarea Ardealului!

Read more: Un minunat fenomen: „Cafeneaua lui Repi“!

Consacratul Mihai Bendeac, debut „en fanfare“!

…Ultima premieră la Teatrul de Comedie, „Nunta lui Krecinski”, una de zile mari. Cel mai bun text al Trilogiei („Nunta”, „Procesul”, „A murit Tarelkin”) scriitorului rus Alexandr Vasilievici Suhovo-Kobîlin (Moscova, 1817 - Franța, 1903). Un critic tăios al birocrației, corupției, mitei din Rusia imperială. Bogatul și aventurierul aristocrat Suhovo-Kobîlin a început să scrie „Nunta lui Krecinski” într-o închisoare moscovită, condamnat șapte ani pentru o crimă, care se spune și azi, nu i-a aparținut, el fiind achitat numai după plata unei mite uriașe oficialilor instanței!

Read more: Consacratul Mihai Bendeac, debut „en fanfare“!

Caragiale, Alexa Visarion şi „Carnavalul“ nostru cel de toate zilele

... Când s-a intrat în al cincilea an în care între prima scenă teatrală a României - Naționalul „I.L. Caragiale” București și întâia scenă a Basarabiei - Naționalul „Mihai Eminescu” Chișinău există un schimb anual de spectacole, putem vorbi de pe acum despre o nobilă tradiție. Ideea minunată a directorilor celor două Teatre Naționale, Petru Hadârcă și Ion Caramitru, a unit Prutul sub fascinația Teatrului și a bucurat spectatorii de pe ambele maluri cu producții de ținută estetică. Cum a fost și în prima lună din Noul An, când frumoasa trupă basarabeană, cu neobositul, inspiratul Petru Hadârcă la timonă, a jucat la București, în 26 și 27 ianuarie, încântătoare spectacole cu o superpiesă a fantasticului Caragiale și alta a nemuritorului Cehov. Ambele ovaționate, nu doar aplaudate la scenă deschisă.

Read more: Caragiale, Alexa Visarion şi „Carnavalul“ nostru cel de toate zilele

Ianuarie viteză! Cronicar la... 7 spectacole!

...Noul An a debutat în forță pe scenele bucureștene. Cel puțin cantitativ. Calitativ, ne vom ocupa de unele spectacole în viitorul apropiat. Deocamdată, răsfoiesc, doar, Jurnalul cronicarului de teatru...

Read more: Ianuarie viteză! Cronicar la... 7 spectacole!

Şi Politica este o pantomimă…

…Întâia premieră din acest an la Naționalul bucureștean („A fost odată în România”) a însemnat mai mult decât un spectacol de pantomimă. A fost și un superb examen, dat, în aplauze, de patru actori-studenți în fața profesorului lor. Maestrul, aflat în primul rând al Sălii „Pictură”, creatorul acelui superb Fenomen „Passe-Partout Dan Puric”, rază de sublim în spectacologia autohtonă, prin câteva spectacole de referință („Made in Romania”, „Costumele”, „Hic sun Leones”, „Don Quijote” etc.) în care au jucat și actorii premierei din 11 ianuarie: Ileana Olteanu, Violeta Huluba, Eduard Adam și Dragoș Huluba, ultimul semnând și regia plus ilustrația muzicală.

Read more: Şi Politica este o pantomimă…

Ce gânduri ai cu Dramaturgia Românească, 2019?

...În fiecare sfârșit de an, fac bilanțuri. Cu gândul spre viitor. Așa și la finele lui 2018. În calitate de frenetic cronicar dramatic, am tras linie: 73 de spectacole vizionate, mers la 6 Festivaluri de teatru, membru în două Jurii.

Read more: Ce gânduri ai cu Dramaturgia Românească, 2019?