...Ciudat final de februarie pentru un bolnav de teatru ca mine. O viroză rebelă m-a ținut 12 zile departe de locurile aglomerate. În penultima zi a lunii însă dezlegare la teatru: premiera „Triburi. Codul bunelor bariere”, la „Nottara”! De când mă știu spectator ca la teatru, în Sala Mare a Teatrului de pe Bulevard, spectacolele au început la ora 19:00! Acum, însă, la 18:40, când intram agale în foaier, nimeni. Spectacolul începuse de cinci-zece minute! Gafa mea de documentare, oarecum bună... Despre autorul piesei, englezoaica Nina Raine, m-am documentat interesat înainte de spectacol. Are 44 de ani, este nepoata celebrului romancier rus Boris Pasternak, e regizor și autor dramatic jucat cu succes la Royal Theatre Court din Londra, unde (în 2010) a avut loc premiera mondială a mult premiatei, inteligentei piese „Triburi” (titlul original), una despre, cum au scris britanicii, „un fiu surd care este crescut într-o familie englezo-evreiască măcinată de auzuri disfuncționale”! Apoi, premiere la New York și la Melbourne. Piesa de ecou a fost tradusă și aranjată pentru scenă de tânărul regizor român Vlad Cristache, cu frumoase reușite în palmares. De data aceasta, însă, sorry!
Read more: Nepoata lui Pasternak şi neaşteptatul surplus de înjurături neaoşe!... Ianuarie a fost Luna „Luceafărului” Eminescu, sărbătorit în nemurirea sa, mereu, la data de 15 a lui Gerar! Acum, în Făurar, am comemorat fericiți, în adieri de geniu, Ziua Patriarhului Sculpturii Moderne, Constantin Brâncuși!... Era la 19 februarie 1876, când, în Hobița Gorjului, apărea un trimis al Zeilor să înnobileze lumea cu Sculpturile sale nepereche, devenind pionier al modernismului, reper mondial, fie că este vorba despre „Coloana Infinitului”, „Pasărea Măiastră”, „Sărutul”, „Masa Tăcerii” și alte nume ale Capodoperelor. Acum, în 2019, am comemorat 143 de ani de la nașterea Miracolului Brâncuși, și Teatrul a slujit Evenimentul. La 19 februarie, în Capitală, la „Odeon”, un spectacol aparte, „Sărutul”, realizat cu măiestrie de regizorul și scenograful Horațiu Mihaiu la Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu. Eseu teatral vizualizat, teatru-nonverbal, zbor de răsărituri și proiecții pornind din Hobița, trecând prin Craiova și prin București, prin München și, gara finală, Paris, unde magicianul român avea să uimească Lumea cu sculpturile sale!
Read more: Februarie, Luna lui Brâncuşi!...Un actor de Legendă și o Idee pe măsură! Mai exact, Alexandru Repan și micuțul foaier de la etajul Teatrului Nottara. Acolo, la „CafeNot”, unde spațiul devine neîncăpător mereu când este vorba despre aniversări și comemorări, toate gândite cu sufletul de Maestrul Repan, în locul numit simbolic „Cafeneaua lui Repi”. Unde ne-am întâlnit cu Actori, Dramaturgi și Regizori, de ieri și de astăzi. Ultima seară de Gală, întâia din acest an, în 9 februarie, dedicată unuia dintre marii dramaturgi români, Horia Lovinescu, timp de 23 de ani (1960-1983), director nepereche al Teatrului Nottara. Într-o de neuitat sâmbătă seara, la Teatrul de pe Bulevard, am înțeles că Horia Lovinescu, descendent din familia literatului Budai-Deleanu, a rămas cu noi, dincolo de strălucitele piese „Jocul vieții și al morții în deșertul de cenușă”, „Moartea unui Artist”, „Și eu am fost în Arcadia”, „Citadela sfărâmată”, „Surorile Boga”, „Petru Rareș”, „Ultima cursă”, „Paradisul” și altele. Sub patima totdeauna tânără pentru teatru și slujitorii lui, Maestru Alexandru Repan a dăruit, în Cafeneaua ctitorită de el, arhiplină, o seară de neuitat. Cu o evocare succintă, respectând adevărul istoric și corectând greșelile istoriei, a ilustrului dramaturg și, mai ales, cu un superspectacol-lectură al unei piese complexe, cu destine dure, „Patima fără sfârșit” (piesă jucată, în 1977, în trei teatre: la „Nottara”, Sibiu și Galați)! Culmea este că am văzut premiera absolută a valorosului text dramatic la „Nottara” în 3 martie 1977 (cum să nu-mi amintesc exact data, când, a doua zi, a urmat cumplitul cutremur din 4 martie 1977?!). O piesă tulburătoare, cu un personaj central Andrei Dumșa, nume românesc de origine transilvăneană, trecut prin etapele fierbinți ale afirmării ființei unitare a neamului românesc. Andrei Dumșa, fiul unui revoluționar pașoptist, tatăl altui Andrei Dumșa, mort în Primul Război Mondial, bunicul lui Dumșa dispărut în luptele din 1944 pentru eliberarea Ardealului!
Read more: Un minunat fenomen: „Cafeneaua lui Repi“!…Ultima premieră la Teatrul de Comedie, „Nunta lui Krecinski”, una de zile mari. Cel mai bun text al Trilogiei („Nunta”, „Procesul”, „A murit Tarelkin”) scriitorului rus Alexandr Vasilievici Suhovo-Kobîlin (Moscova, 1817 - Franța, 1903). Un critic tăios al birocrației, corupției, mitei din Rusia imperială. Bogatul și aventurierul aristocrat Suhovo-Kobîlin a început să scrie „Nunta lui Krecinski” într-o închisoare moscovită, condamnat șapte ani pentru o crimă, care se spune și azi, nu i-a aparținut, el fiind achitat numai după plata unei mite uriașe oficialilor instanței!
Read more: Consacratul Mihai Bendeac, debut „en fanfare“!... Când s-a intrat în al cincilea an în care între prima scenă teatrală a României - Naționalul „I.L. Caragiale” București și întâia scenă a Basarabiei - Naționalul „Mihai Eminescu” Chișinău există un schimb anual de spectacole, putem vorbi de pe acum despre o nobilă tradiție. Ideea minunată a directorilor celor două Teatre Naționale, Petru Hadârcă și Ion Caramitru, a unit Prutul sub fascinația Teatrului și a bucurat spectatorii de pe ambele maluri cu producții de ținută estetică. Cum a fost și în prima lună din Noul An, când frumoasa trupă basarabeană, cu neobositul, inspiratul Petru Hadârcă la timonă, a jucat la București, în 26 și 27 ianuarie, încântătoare spectacole cu o superpiesă a fantasticului Caragiale și alta a nemuritorului Cehov. Ambele ovaționate, nu doar aplaudate la scenă deschisă.
Read more: Caragiale, Alexa Visarion şi „Carnavalul“ nostru cel de toate zilele...Noul An a debutat în forță pe scenele bucureștene. Cel puțin cantitativ. Calitativ, ne vom ocupa de unele spectacole în viitorul apropiat. Deocamdată, răsfoiesc, doar, Jurnalul cronicarului de teatru...
Read more: Ianuarie viteză! Cronicar la... 7 spectacole!…Întâia premieră din acest an la Naționalul bucureștean („A fost odată în România”) a însemnat mai mult decât un spectacol de pantomimă. A fost și un superb examen, dat, în aplauze, de patru actori-studenți în fața profesorului lor. Maestrul, aflat în primul rând al Sălii „Pictură”, creatorul acelui superb Fenomen „Passe-Partout Dan Puric”, rază de sublim în spectacologia autohtonă, prin câteva spectacole de referință („Made in Romania”, „Costumele”, „Hic sun Leones”, „Don Quijote” etc.) în care au jucat și actorii premierei din 11 ianuarie: Ileana Olteanu, Violeta Huluba, Eduard Adam și Dragoș Huluba, ultimul semnând și regia plus ilustrația muzicală.
Read more: Şi Politica este o pantomimă…