...În ploaia de Festivaluri de teatru din România, unul este cu totul și cu totul aparte. Este unic în lume!... Timp de două zile (anul acesta, în perioada 21-22 noiembrie), pe scena profesionistă de la „Nottara” (director Marinela Țepuș, neobosită și mereu plină de idei), în cadrul unei Gale celebre a teatrului românesc, „Fest(in) pe Bulevard”, se desfășoară Festivalul Multiart! Pe numele său complet „Festivalul Multiart pentru deținuți - Dana Cenușă - Descătușarea prin cultură”! Organizat de Administrația Națională a Penitenciarelor din România, în colaborare cu Teatrul Nottara și Primăria Capitalei... În acest Noiembrie, „Multiart” a ajuns la ediția a X-a și vor fi prezente în Concurs trupe de teatru din... 6 (șase) Penitenciare: Bacău, Bistrița, București - Jilava, București - Rahova, Craiova și Mioveni! Deținuți iubitori de teatru care vor fi pregătiți de regizori profesioniști și vor apărea în fața unui Juriu competent pentru laurii celui mai bun spectacol, celei mai bune regii, al celor mai buni actor și actriță în rol principal și în rol secundar! Îndrăgostiții de teatru de dincolo de gratii vor juca în piese serioase de Shakespeare, Cehov, Caragiale, semn că există o terapie prin teatru, și chiar o salvare prin arta dramatică! Iar acest Festival Multiart, pregătit timp de un an, este singura evadare din pușcării permisă, fie și pe durata unui spectacol!
Read more: Festivalul evadărilor permise!...În popor, lunii noiembrie i se mai spune „Brumar”. În lumea teatrului, cea de a XI-a lună a anului e musai să fie numită „Festival”! Căci, în prima parte a lui Noiembrie-Brumar, nu mai puțin de 5 (cinci) Festivaluri de teatru, al șaselea (Teatru clasic) urmând să înceapă azi, 15 noiembrie, la Arad! Nu voi spune că sunt multe, doar că e imposibil ca ziariștii de specialitate să le vadă pe toate cap-coadă și să le prezinte publicului din țara-ntreagă, celor care nu și-au pierdut, încă, dragostea de Thalia! Să le luăm pe rând, în ordinea începerii lor...
Read more: Un cronicar dramatic aleargă printre Festivaluri...Încă un Proiect de ecou al Teatrului Nottara (director - Marinela Țepuș): „100 de ani împreună. CENTENARUL MARII UNIRI”! Eveniment ce a adus pe scena de la „Nottara”, în ultimele patru luni, patru teatre din Basarabia: Centrul de Cultură și Artă „Ginta Latină” Chișinău, Teatrul Național „Satiricus „I.L. Caragiale” Chișinău, Teatrul Muzical-Dramatic „Bogdan Petriceicu Hasdeu” Cahul și Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Bălți. Am urmărit și am lăudat în scris spectacole ale trei dintre trupele amintite. Numai pe la Cahul nu mi-a fost drumul, în orășelul de la 175 de kilometri de Chișinău, urbe cu vreo 50.000 de locuitori. Acolo, în Capitala de Sud a Basarabiei, în 1987 s-a înființat un teatru profesionist, ce și-a pus pe frontispiciu numele lui Bogdan Petriceicu Hasdeu; scriitorul care, în 1857, a fost câteva luni judecător în Cahul și a cărui comedie „Trei crai de la Răsărit” a fost adaptată în „Muntele și valea” - piesa ce a inaugurat noul teatru cahluian, la 17 octombrie 1987!
Read more: Micuţul teatru din Cahul, ovaţionat în centrul Bucureştiului!...În orașul lui Alecsandri și Bacovia, timp de trei zile, unul dintre cele mai frumoase Evenimente culturale ale anului: Simpozionul Național de Estetică (Ediția a XXIII-a), Bacău, 17-19 octombrie. Organizată de Centrul de Cultură „George Apostu” Bacău, Gala de pe Bistrița a reprezentat, cred, cel mai serios și mai profund moment realizat în primul an dedicat Centenarului Marii Uniri. La Centrul „George Apostu” (una dintre operele creatorului de frumos Gheorghe Geo Popa, alături de Simpozionul Național de Estetică, revista de cultură „Vitraliu” și Grădina cu statui!), la Teatrul „Bacovia” și în două Universități („George Bacovia” și „Vasile Alecsandri”), în fața unui evantai rar de academicieni, profesori universitari, scriitori și artiști plastici din România și din Basarabia, s-a născut un Regal de cultură, din care nu putea lipsi teatrul, logic, din moment ce fondatorul Gheorghe Geo Popa este un fost actor de mare succes.
Read more: Spectacolul cărţii şi teatralitatea Poeziei!...Nu-i vorba despre Oravița, orașul în care, în 1817, s-a înființat întâiul Teatru din România. Acolo, marele poet a stat în cușca sufleurului doar două zile (1 și 2 septembrie 1868), la reprezentațiile Trupei Mihai Pascaly din care făcea parte. Mihai Eminescu a fost angajat, însă, în 1864, la teatrul din orașul natal, Botoșani, un fascinant Muzeu al Culturii. În Botoșani s-au născut George Enescu, Nicolae Iorga și pictorul Ștefan Luchian (în fosta comună Ștefănești, aflată la 2 kilometri). Firesc ca, în Botoșani, Teatrul să cunoască o frumoasă Istorie de nu mai puțin de 180 de ani! Despre ea s-a vorbit mult, cu sufletul plin, în 11 octombrie, toamna aceasta, când s-au sărbătorit 60 de ani de la ctitorirea Teatrului „Mihai Eminescu”, eveniment prins în Zilele Teatrului „Mihai Eminescu”, ediția a III-a. Un tulburător mo- ment, admirabil organizat de neobositul și inventivul director al teatrului, Traian Apetrei, cu trecerea în revistă a unei fascinante pleiade de actori, regizori, scenografi, de-ai locului și din toată țara, veniți la Botoșani să facă frumoasă carieră.
Read more: Oraşul-Muzeu al culturii în care Eminescu a fost sufleur!...Toamnă de aur în Teatrul moldav! La 9 octombrie, pe mal însorit de Bistriță, s-au celebrat 70 de ani de la inaugurarea Teatrului Bacovia din Bacău!...
Read more: La „Bacovia“, Istoria, ovaţionată pe scenă!...Noua stagiune a început șocant la Naționalul bucureștean, cu o capodoperă a lui Shakespeare, „Romeo și Julieta”, montată pe prima scenă a țării cu 122 de ani în urmă! Spectacol rar și cel al lui Vlad Mugur, din 1967, cu regretata Silvia Popovici în rolul Julietei și fermecătorul Ion Caramitru, junele Romeo. Acum, la început de toamnă 2018, când am intrat în Sala Mică, transformată într-un veritabil câmp de bătălie, delimitat pe fundal de o uriașă ușă, m-am ferit să nu lovesc scaunele, lucrurile răsturnate până în buza primului rând al spectatorilor. Clar, fusese o luptă violentă, ce avea să se reia și sub ochii publicului, cu o încăierare în toată regula, cu vorbe rare scăpate sub lama cuțitelor, a loviturilor cu pumnii, genunchii și capul, un caft ca în docurile Marsiliei sau Hamburgului, de ce nu, și Brăilei, cu valuri de sânge, urma să lovească și o bâtă de baseball, într-o violență nesfârșită, bărbați și femei fumau și beau la greu, se drogau, făceau sex oriunde, bărbați cu bărbați, femei cu femei, ignorând moartea ce plutea peste toți, sub acorduri muzicale violente și ele...
Read more: Şi de-ar veni sfârşitul lumii, Iubirea nu va muri!