Main menu

header

mircea_m_ionescu… Când cortina stă să cadă peste stagiune, e o ploaie de festivaluri. Nu doar în România. Peste drum de Giurgiu, la Ruse, a avut loc un interesant şi nou festival (12-14 iunie), sub genericul „Atelierul european de teatru”, cu patru reprezentaţii alese, un fructuos Colocviu internaţional şi o deosebită lansare de carte („Nu mor pescăruşii când vor porcii mistreţi”, cinci piese româneşti traduse în bulgară!). Ceea ce anunţă, de pe acum, că frumosul Ruse candidează pentru 2019 la onorantul titlu de Capitală culturală europeană (la noi a izbutit Sibiul!).

… Trei zile pline, cu trupe din Ruse şi Sofia, din Bucureşti şi Giurgiu, teatrul din Heildelberg ratând participarea pe ultimii metri. Gazdele de la Teatrul Dramatic Sava Ognianov au deschis Festivalul cu „Stăpâna”, o interesantă dramatizare a excelentului regizor Orlin Dyakov, după Cehov (schiţele „Stăpâna”, „Vânătorul”, „Principesa”), un minunat spectacol cu adevărat cehovian, cu trei interpreţi de calibru (Ivan Samokovliev, Kosio Stanev, Krum Berkov) şi o suavă Petia Venelikova. Valorosul teatru Sofia a adus pe scenă una dintre vestitele piese ale lui Schiller, „Intrigă şi iubire”, tulburătoare în viziunea modernă a tânărului regizor Staiko Murdjev, şocant prin forţă şi poezie, o dragoste sub teroare, într-un superb desen scenic, cu un regal de lumini, câteva interpretări admirabile (Irina Konstandinov, Kalin Vracianski, Ioana Temelkova) şi performanţa întregii trupe provocată la un efort fizic uriaş. Teatrul bucureştean Odeon a încântat şi publicul bulgar cu superbul „Pyramus &Thisbe 4 you”, după Shakespeare, în montarea de zile mari a lui Alexandru Dabija şi jocul debordant al tuturor, aureolaţi de Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Ionel Mihăilescu, Pavel Bartoş, Mircea Constantinescu şi alţii.

… Cât despre al patrulea spectacol din Festival, el reprezintă o premieră istorică: pentru întâia oară s-a prezentat o producţie realizată de un teatru din România şi altul din Bulgaria. Ideea directorului Teatrului Tudor Vianu Giurgiu s-a materializat cu o floare rară pentru „Anul Caragiale”: „Conu Leonida faţă cu reacţiunea” jucată în aceeaşi seară, pe aceeaşi scenă, în două limbi (română şi bulgară), în două variante total deosebite. Cea a teatrului giurgiuvean, semnată cu mână sigură de regizorul bulgar Orlin Dyakov în cheia satirică, jucată cu fervoare de încântătorii Ioan Isaiu (Leonida) şi Ionela Nedelea (Eftimiţa), Safta fiind interpretată de actriţa bulgară Yasena Gospodiniva, care a vorbit… româneşte. Varianta bulgară, în cheie inedită, tragică, a inventivului regizor român Sorin Misirianţu, cu un Krum Berkov de mare profunzime în Leonida, dinamicele Yasena Gospodinova (Eftimiţa) şi Ionala Nedelea, ultima o notabilă Safta care a vorbit excelent în bulgară. Un spectacol urmărit la Ruse şi de 12 cunoscuţi cronicari în materie veniţi de la Bucureşti, un „coupe” ce a deschis colaborarea româno-bulgară, punct de rezistenţă în Proiectul European propus de Teatrul Sava Ognianov şi oficialităţile din frumosul Ruse!