Main menu

header

mircea_m_ionescu… Trei zile inedite, la Câmpina, unde, deşi de numai o jumătate de an există un teatru profesionist, a debutat un festival dedicat teatrelor de proiecte! Sigur, orice teatru are proiecte, idei valoroase pe termen scurt şi de perspectivă. În cazul Festivalului Teatrelor de Proiecte este vorba despre acele instituţii ce produc spectacole având angajaţi numai în sectoarele tehnic şi administrativ. Actorii, regizorii şi scenografii sunt aduşi din toată ţara, lucrând şi fiind remuneraţi pe baza contractelor de colaborare pentru fiecare spectacol. Varianta, cu avantaje şi dezavantaje, se află în expansiune şi în România, iar Festivalul de la Câmpina este încă un argument. Dincolo de avalanşa teatrelor independente, există şi teatre de stat cu statut de proiecte, care pot aborda actori şi regizori de elită. Este cazul Teatrului George Ciprian Buzău (cu importantul festival „Gala Vedeteatru”), al celor din Giurgiu (cu Festivalul Teatrelor Dunărene), Caracal şi Călăraşi, ba şi Metropolis montează spectacole cu actori de la marile teatre, ultima premieră, piesa „Gaiţele” pledând şi ea pentru idee. Acum a fost cazul Teatrului Proiect Câmpina, plin de ambiţii sub bagheta cunoscutului actor-regizor Dan Tudor şi a freneticului Adrian Dochia, marii „vinovaţi” ai galei de trei zile, la finele săptămânii trecute.

… Ca la orice ediţie de debut a unui festival contează ideea şi faptul că în oraşul care poartă paşii lui Nicolae Grigorescu şi Geo Bogza s-a adunat multă lume bună din teatrul românesc. Un juriu de elită (Mircea Albulescu, Florina Cercel, George Mihăiţă, Monica Davidescu, Eusebiu Ştefănescu) şi prezenţa unor actori notabili pe scena câmpineană. După ce Ion Caramitru a semnat o uvertură cu „Dor de Eminescu”, Festivalul a fost deschis, practic, cu un text Caragiale (suntem, doar, în „Anul Caragiale”!), „Conu Leonida faţă cu reacţiunea”, în două limbi, bulgară şi română, în două discutate viziuni regizorale (bulgarul Orlin Dyakov - care a primit Premiul de regie pentru spectacolul montat la Tudor Vianu, cu excelenţii actori Ioan Isaiu, Ionela Nedelea şi... Yasena Gospodinova; românul Sorin Misirianţu) în ineditul proiect al teatrelor din Giurgiu şi Ruse. A cules aplauze şi Arcub, cu „Două poveşti de amor” (după schiţele „Ursul” şi „Cerere în căsătorie” de Cehov), în regia lui Mircea Cornişteanu, cu o fascinantă Cerasela Iosifescu - Premiul „Cea mai bună actriţă”. Mihaela Teleoacă a primit „Coroniţa lui Mircea Albulescu”, pentru „Moştenitoarea” de Lucia Verona, în regia lui Dan Tudor, Anca Sigartău a venit cu un spectacol mai vechi („Cum m-am lăsat de gândit” de Hannes Stein), Buzăul cu „Sirena şi Victoria” (cu soţii Ogăşanu şi Diana Lupescu), ca finalul să ofere un spectacol rar, marca Victor Ioan Frunză - Adriana Grand, „Familia Toth” de Istvan Okeny, montat la Centrul cultural pentru UNESCO, aureolat cu Premiile „Cel mai bun spectacol” şi „Cel mai bun actor” (încântătorul George Costin). Marea bucurie generală: există şi un frumos Festival al teatrelor de proiecte!