Main menu

header

mircea_m_ionescu... Mai mult sau mai puţin întâmplător, octombrie este luna cu nu mai puţin de patru Festivaluri în oraşe de pe malul Dunării. La Galaţi, Festivalul Naţional de Comedie (ajuns la ediţia a XXIV-a); la Brăila, Festivalul „Zile şi Nopţi de Teatru European” (fără nicio trupă străină!); la Călăraşi, întâia ediţie a Festivalului Internaţional „Teatru Circ” (ideea noului director, inventivul regizor Radu Dinulescu), iar la Giurgiu, „Festivalul Teatrelor Dunărene”. Primele trei evenimente s-au consumat, Gala de la Giurgiu, în perioada 22-27 octombrie, cu o idee în premieră (nu doar dunăreană): trei zile de teatru românesc, o zi a teatrului austriac, alta a teatrului bulgar şi una a teatrului sârb.

... Din raţiuni de neînţeles, Festivalurile de la Galaţi (care şi-a respectat profilul: comedii, multe, bune) şi Brăila s-au desfăşurat în aceeaşi perioadă: 7-14 octombrie!? Era atât de greu ca teatrele respective să-şi coreleze programele, încât să nu se suprapună jenant şi păgubitor pentru omul de teatru? Era indispensabil ca unele spectacole („Noi 4”, „Fata din curcubeu”, ambele de Lia Bugnar, şi one-man-show-ul „Ce-ar fi dac’-ar fi”) să fie prezente în ambele oraşe? Sigur, „Curcubeul”, cu excelenta Tania Popa („regina” de la Galaţi!), ca şi „Ce-a fost” cu Ştefan Ruxanda (Compania lui Dan Puric) au însemnat prezenţe de ţinută, însă aceleaşi recitaluri în două festivaluri, în aceeaşi perioadă, trădează o sărăcie de selecţie, căci existau şi alte spectacole demne de Festival. A dovedit-o „Taxi blues” de Ana Maria Bemberger (stabilită în Germania), producţie a Teatrului „George Ciprian” Buzău şi a Teatrului „Maşina de vise” Bucureşti, spectacol strălucit la Galaţi, cu uluitorii Marius Bodochi şi Dan Tudor (care a semnat şi regia), ei împărţind, absolut meritat, Premiul pentru cel mai bun actor. Sau cum s-a întâmplat cu superbul recital Marcel Iureş, la Brăila, în producţia Teatrului Act, spectacolul „Absolut”, după „Ivan Turbincă” al lui lon Creangă. Inspirat, o aceeaşi piesă („Puşlamaua de la etajul 13”) a figurat pe afişe în două variante: cu şapte personaje la Galaţi (spectacolul teatrului gazdă, cu o excelentă tânără în rolul principal, Petronela Buda, doar nominalizată la „Cea mai bună actriţă”, deşi merita un „ex-aequo”!) şi one-woman-show, cu Anca Sigartău, la Brăila (producţia teatrului din Giurgiu).

... În „Anul Caragiale”, Nenea Iancu nu putea lipsi. Expoziţii de portrete şi publicaţii, o conferinţă cu imagini filmate „Un Caragiale pentru toate anotimpurile”, susţinută de cunoscutul critic dramatic Ion Parhon, în Festivalul de la Brăila, şi, fireşte, spectacole. La Brăila au venit Teatrul de Comedie, cu „O scrisoare pierdută”, Teatrul Odeon, cu dramatizarea „C.F.R. - Cometa, Copilul şi Căţelul”, iar pe scena Teatrului „Fani Tardini” din Galaţi a fost prezent „Conu Leonida faţă cu reacţiunea”, în două variante, româno-bulgară, interesantul proiect al teatrului giurgiuvean. La Giurgiu, spre finele lunii, se va trage cortina peste octombrie, luna Festivalurilor pe Dunăre!