Main menu

header

Finalul stagiunii a coincis cu un eveniment în lumea teatrală: un spectacol de Gală, în patru seri rare, cu sala arhiplină, înainte de premiera care va avea loc, la Teatrul Bulandra, la 9 și 10 octombrie! Evenimentul de săptămâna trecută a fost oferit de uluitorul regizor Andrei Șerban, care a programat patru repetiții cu public, în Sala „Toma Caragiu”, de la Grădina Icoanei, cu spectacolul „Omul cel bun din Seciuan” de Bertolt Brecht - piesă de referință în dramaturgia universală, pe care Andrei Șerban a mai montat-o, în 1968, la Piatra-Neamț și la New York...

Am avut șansa să urmăresc spectacolul din ultima seară, considerat cel mai nimerit, pentru că totul a căpătat forma clară, în care se va căuta, se va crea. „Uvertura” ultimei seri magice de la „Bulandra” a însemnat un inedit spectacol oferit de Andrei Șerban, care, așezat pe marginea scenei, a oferit câteva detalii de mare interes. În primul rând, o mărturisire șocantă: în spectacol sunt foarte puțini actori de la „Bulandra” și destui tineri de la teatre independente, pentru simplul motiv că mulți dintre angajații teatrului, care au șansa să producă un spectacol sub bagheta miraculoasă a lui Andrei Șerban, au refuzat să joace!?! Unii considerând textul vechi, prăfuit, alții motivând că au alte proiecte... Culmea este că traducerea și adaptarea piesei făcute de Andrei Șerban și Daniela Dima au urmărit (și au reușit cu brio!) un text viu, vorbit pentru ziua de astăzi, cu expresii pertinente pentru ce se trăiește, acum, în România. O reprezentație teatrală pentru un public larg, care „să aibă impactul, excitarea și surpriza unui meci de box sau de fotbal”. Am mai aflat că minunata Rodica Mandache a intrat în rol în ultimele opt zile, pentru că s-a îmbolnăvit actrița distribuită inițial (Dana Dogaru), de unde, poate, și momentul de mare haz, când Doamna Iang a intrat grăbită în scenă, prezentându-se Vang, dar Andrei Șerban, aflat în sală, a intervenit cu umor: „Rodica, repetă intrarea și spuneți numele adevărat, Iang, nu Vang”...

...Spectacolul acesta, dintr-un cadru abia schițat de valoroasa scenografă Iuliana Vâlsan, în care s-au văzut și culisele, unde actorii își schimbau cu repeziciune costumele (cei mai mulți interpretează două, ba chiar și trei roluri) este unul modern. Cu songuri proprii (compuse și interpretate de Raul Kușak, prezent în scenă), cu mișcare, mult umor, o creație, parcă, fără pereche a marelui Andrei Șerban. Cu o distribuție din care, acum, îi aplaud pe Vlad Ivanov - formidabil în tripla ipostază (Vang, She Fu, Femeia); Ana Ularu - încântătoare și în teatru (Shen Fe, Vărul), unde revine în forță după... „Lolita”, de acum 11 ani, cu Ștefan Iordache, și uluitoarea serie de filme (inclusiv la Hollywood); cei trei zei (de fapt, Zeițe, amintind de Regele Lear montat de Andrei Șerban cu... femei!), fascinantele Rodica Mandache, Manuela Ciucur, Mirela Gorea; excelentul Alexandru Potoceanu (Sun). Și alți 11 remarcabili actori. Despre toți, după cealaltă premieră, oficială, din octombrie!