Main menu

header

De mai bine de un deceniu, fenomenul teatrului independent se dezvoltă galopant în întreaga țară, cu precădere în Capitală. Ca un refugiu al generațiilor de tineri actori licențiați, care, neavând unde să joace și refuzând statutul de șomeri cu diploma facultății de teatru, caută salvarea în teatrele independente. O frumoasă încununare a zbuciumului din puzderia de teatre particulare și a VII-a ediție Undercloud - Festivalul de teatru independent, 1-11 septembrie 2014, la Muzeul Țăranului din București. 11 zile „ca o Stare care pornește din dăruirea, inovația, originalitatea și calitatea unor oameni care simt într-un fel”, cum au definit organizatorii evenimentul. Din păcate, programarea acestui Undercloud n-a ținut seama că, în aceeași perioadă (mai exact 9-12 septembrie), se ține, la Costinești, Gala Tânărului Actor-Hop, ceea ce împiedică oamenii de teatru (în special tineri actori și regizori) să urmărească integral ambele evenimente.

...Ediția actuală a Undercloudului beneficiază, în premieră, de prezența unor trupe străine de teatru independent: „Actors Touring Company”, din Londra, cu „Blind Hamlet”; Compania franceză de dans „Bakhus”, cu spectacolul „A l’ombre de core”, și Compania maghiară „Forte”, venită cu „Așteptându-l pe Godot”. Trei producții străine din 31 de spectacole pe lista Festivalului, dintre care numai 11 cu texte românești. Se remarcă, însă, câteva realizări de excepție: „Suntem ceea ce iubim”, după minunatele versuri ale lui Nichita Stănescu, în direcția de scenă a Laurei Maria Vlădoiu; „Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase”, în regia lui Carmen Lidia Vidu; „La Lilieci”, după Marin Sorescu, variantă scenică gândită de Marian Râlea, și „Poezia Visului”, de Miriam Răducanu, după poezii de Emil Botta.

...Frumusețea acestui Festival de teatru independent, animat de Chris Simion, este că, alături de entuziaști creatori de teatru fără locuri de muncă în teatrele de stat, apar și multe nume consacrate ale scenei românești: Maia Morgenstern, Magda Catone, Oana Pellea, Medeea Marinescu, Ada Simionică, Manuela Hărăbor, Ilinca Manolache, Marcel Iureș, Valentin Teodosiu, Marius Manole, Claudiu Bleonț, Andi Vasluianu, Vlad Zamfirescu și mulți alții, semn cert că Evenimentul are și valoare.  

...„Partea leului” în această Gală a teatrului independent și-au tăiat-o Chris Simion și Lia Bugnar, care au scris și regizat fiecare câte două texte proprii: „Prestăm servicii artistice” și „Studii despre iubire”, respectiv „2 liniuțe” și „Masculin Feminin”. Chris Simion are avantaj cu alte două piese regizate („Cel mai mic sărut din lume” și „Mecanica inimii”, ambele de Marhias Malzieu). Ne-am reîntâlnit la acest Festival cu titluri sonore („Absolut”, după Ivan Turbincă, în regia lui Alexandru Dabija și superinterpretarea lui Marcel Iureș; „Vocea umană”, de Jean Cocteau, în regia Sandei Manu, cu o superbă Oana Pellea), dar vechi de vreo trei-patru ani! La Muzeul Țăranului, în acest început de toamnă, multă lume dependentă de... teatru independent!