Main menu

header

de Veronica Zărescu

Relaţia elevilor cu profesorii este un subiect actual şi frecvent dezbătut în mass-media. Ceva s-a întâmplat în ultimul timp, a apărut o prăpastie între dascăli şi ucenici. S-a pierdut ceva pe drum, iar comunicarea între cele două „părţi” are de suferit.

Astăzi, internetul ţine loc de dascăl
Când eram la şcoală aveam o percepţie diferită asupra relaţiei profesor-elev. Simţeam respect şi o uşoară teamă faţă de cel care reuşea să se impună şi să fie autoritar cu noi. Diferenţa dintre atunci şi acum este liberul acces la informaţie. Astăzi, copiii au la dispoziţie toate mijloacele necesare pentru a accesa noutăţi din orice domeniu, la orice oră. Înainte, profesorii erau percepuţi ca nişte guru, erau ascultaţi, deoarece spuneau tot felul de lucruri noi. Acum este suficient ca elevii să acceseze internetul sau să urmărească posturile de televiziune şi pot afla tot ceea ce doresc.

Aşteptările celor din bănci s-au schimbat
Acest acces la informaţie îi ajută pe copii să perceapă diferit lucurile, vor să ştie şi mai multe, vin la şcoală cu un bagaj de cunoştinţe mai bogat şi pun o serie de întrebări care, uneori, îi iau pe nepregătite pe profesori. De fapt, cred că toate acestea reprezintă un element important, care contribuie la adâncirea prăpastiei dintre elevi şi dascăli. Vremea a trecut, învăţătorii au rămas aceiaşi, dar copiii au evoluat. Am o prietenă, profesoară, care la început a fost respinsă de elevi. Nu a renunţat, s-a documentat, a evoluat profesional şi astfel a reuşit să le capteze atenţia şi să se impună în faţa lor prin nivelul ridicat de cunoştinţe dobândit în domeniul său. Le-a provocat creativitatea şi imaginaţia, i-a implicat activ în procesul de învăţare. Nu a venit în faţa lor doar să le recite lecţia ca pe o poezie, ci i-a determinat să gândească, să se exprime şi să participe activ la lecţie, împărţind rolurile. Din elevi plictisiţi şi dezinteresaţi au devenit, pentru puţin timp, profesorii colegilor lor.
Cerinţele elevilor sunt cu totul altele, iar dascălii trebuie să se adapteze continuu schimbărilor dacă doresc să fie respectaţi, apreciaţi şi recunoscuţi ca mentori.