Main menu

header

cotnari wide

696 18 1de Carmen Ciripoiu şi Sorin Dumitrescu

Verificați telefonul mobil din cinci în cinci minute? Deveniți brusc nervoși și anxioși atunci când observați că ați rămas fără baterie? Vă e teamă dacă ați uitat acasă mobilul sau când creditul se termină? Specialiștii dau un verdict îngrijorător: suferiți de nomofobie. Potrivit studiilor, această fobie afectează mai mult de 60% dintre purtătorii de telefoane mobile, iar procentul este în creștere.

Fac adevărate atacuri de panică

În ultima perioadă, telefoanele mobile au modificat total comportamentul oamenilor, dar și mai grav este faptul că aceștia au început să lase realitatea și să comunice cât mai mult posibil pe rețelele de socializare. Cu alte cuvinte, fără telefonul mobil, se simt pierduți. Sigur că trăim într-o societate în care aveți nevoie să fiți conectați tot timpul, dar e normal ca fără telefonul mobil în mână să vă simțiți singuri? Oamenii de știință spun că este vorba de fapt despre o dependență care, în cazuri extreme, ajunge să vă deconecteze aproape total de lumea din afara touch screen-ului. Iar efectele nomofobiei, frica de a nu rămâne fără telefon mobil, au ajuns în ultimii ani să fie din ce în ce mai grave atât din punct de vedere fizic, cât mai ales psihologic. Cum vă dați seama că suferiți de nomofobie? Primul lucru pe care îl faceți atunci când vă treziți dimineața și, desigur, ultimul lucru înainte de a adormi este să vă uitați în telefon. Dar asta nu e tot. Dacă se întâmplă noaptea să vă treziți, nu ratați niciun moment să deschideți din nou telefonul mobil, să vedeți ce se mai întâmplă în mediul virtual. Persoanele dependente, spun specialiștii, ajung să își piardă interesul pentru activități care nu au legătură cu telefonia mobilă. Și mai periculos este faptul că atunci când purtați o discuție, chiar și cu cineva de care aveți mare nevoie, întrerupeți conversația atunci când constatați că ați primit un mesaj. De asemenea, suferinzii de namofobie folosesc mobilul pentru a evita orice interacțiune socială sau intră pe telefon atunci când sunt puși în fața unor situații dificile. Totodată, preferă să stea pe telefonul mobil atunci când sunt la școală sau la serviciu și, nu în ultimul rând, fac adevărate atacuri de panică când își uită telefonul.

Folosirea în exces duce la degenerarea sistemelor muscular și scheletic

696 18 2Oamenii de știință menționează că utilizarea în exces a telefoanelor mobile poate duce la grave probleme, printre care și uzura la nivelul mușchilor și articulațiilor, dar și degenerarea sistemului muscular și a celui scheletic, cauzat de postura inadecvată a corpului. Totodată, dependenții de nomofobie e posibil să se confrunte cu probleme psihice, iar tiparele de somn să fie distorsionate. Cel mai des, se confruntă cu anxietate și cu depresie adolescenții, care au obiceiul de a interacționa continuu cu prietenii pe telefon, aceștia trecând prin stări confuze atunci când nu primesc răspuns la mesajele trimise. Poate apărea așa-numitul gât de smartphone, din cauza poziției incorecte pe care o aveți când scrieți mesaje, dar și puternice dureri de gât și de spate. Specialiștii vorbesc și de gheara de tastare, adică momentul când degetele practic anchilozează și apar dureri la încheietura mâinii, lucru provocat de scrierea continuă. Vă puteți confrunta și cu cotul de smartphone, când veți simți dureri, arsuri, furnicături sau amorțeli la nivelul cotului. Studii recente au demonstrat faptul că durata medie de atenție a unui adolescent care folosește în exces telefonul mobil este mai mică de… opt secunde. Nu în ultimul rând, orice suferind de namofobie va avea probleme cu vederea, întrucât atât citirea textelor scrise cu font mic, cât și rularea pe ecran poate provoca tensiune oculară, vedere înceţoşată, ameţeală şi senzaţia de ochi uscaţi. În ceea ce privește lumina albastră, aceasta poate deteriora retina.

Crește automat nivelul de dopamină

Un studiu important realizat în anul 2008 în Marea Britanie a arătat faptul că nivelul de stres indus de un caz mediu de nomofobie e comparabil cu emoţiile din ziua nunţii sau cu vizitele la medicul dentist. Care este motivul pentru care telefoanele mobile dau o asemenea dependență? Specialiștii susțin că atunci când o persoană primește un mesaj de la cineva, crește automat nivelul de dopamină, lucru care o face pe aceasta să rămână ancorată în discuție. „Dopamina funcţionează ca neurotransmiţător în creier. Creierul are mai multe sisteme distincte care funcţionează pe bază de dopamină, iar unul dintre acestea joacă un rol major în comportamentul bazat pe recompense. Astfel se explică dependenţa mare pe care o dau mai ales reţelele sociale, în care primiţi «recompense» precum «Like» («Îmi place») pe Facebook, sau alte forme similare pe alte reţele şi care vă fac să reveniţi mereu în aplicaţia respectivă de pe telefonul mobil, ca să vedeţi cine vă validează pozele, filmuleţele sau opiniile pe care le postaţi acolo...”, afirmă doctor David Greenfield, psiholog, fondator al Centrului pentru Adicţii date de Internet şi Tehnologie.

Un sfert dintre accidentele de maşină raportate în ultima vreme au drept cauză folosirea telefonului mobil în timpul condusului!

Puneţi limite în utilizare!

Chiar dacă pare greu, există și metode pentru a renunța la răul creat de telefonul mobil. Pentru început, v-ar fi util să dezactivați aplicațiile pe care nu le folosiți sau le utilizați foarte rar. De asemenea, oamenii de știință spun că v-ar fi de mare ajutor dacă ați renunța la social media. O fi imposibil să nu mai luați știrile de pe Facebook și să stați liniștiți fără Whatsapp? Măcar o săptămână, merită să încercați! Cu siguranță, nu vă va afecta statutul social și nici imaginea… Foarte important ar fi să vă limitați accesul la telefonul mobil. Așadar, începeți să nu-l mai folosiți la masă, la toaletă, la restaurant, în club, în parc, în dormitor, când stați cu familia sau când vă plimbați animalul de companie. Totodată, feriți-vă cât puteți de mult să intrați în grupuri, pentru că asta înseamnă să primiți sute de mesaje zilnic, iar acest lucru vă va ține departe de ceea ce trebuie să faceți cu adevărat. Evitați să vă certați online, pentru că acest lucru vă va aduce doar stres… Și aveți și așa destul… Folosiţi aplicaţii, trackere şi limitatoare pentru utilizarea telefonului și cereți ajutor de la specialiști atunci când aveți nevoie să scăpați de această dependență. În primul rând trebuie să recunoașteți că aveți o problemă, apoi să spuneți acest lucru și de față cu ceilalți, așa că un psiholog vă poate fi de mare folos. Căutați să găsiți cu totul altă preocupare decât telefonul mobil, încercând să vizionați un film, să citiți o carte, să mergeți la concerte, să faceți un curs. Dar cel mai important dintre toate acestea este să reînvățați să stabiliți contacte cu oamenii și să redescoperiți cât de frumos e să vă strângeți mâna, să vă țineți în brațe… Specialiștii spun că atunci când veți restabili o legătură cu persoanele apropiate sau chiar şi străine fie şi în proporţie de 60%, sunteți pe drumul cel bun.