Main menu

header

917 28 1de Georgiana Mihalcea

Cum ar fi să existe o grădiniță, o școală la care copiii se întorc cu drag în fiecare zi, în care învață ușor, de plăcere și nu pentru că trebuie sau pentru că au test a doua zi? Ei bine, abordarea educațională Reggio Emilia este o alternativă inovativă la sistemul clasic de învățământ din țara noastră. Despre principiile acestui sistem am stat de vorbă cu Marina Manea (medalion), fost secretar de stat în Ministerul Educației, care a înființat la începutul anului 2022 grădinița Equilibrium, ce abordează pedagogia Reggio Emilia, pe care o descrie drept visul carierei sale.

„Cuprinde o înțelegere profundă asupra rolului salvator al educației în urma tragicelor evenimente planetare”

- Unde a apărut conceptul Reggio Emilia?

- Născută în regiunea omonimă din nordul Italiei și promovată mai ales prin vocea pedagogului italian Loris Malaguzzi, Reggio Emilia este o abordare educațională care a pornit din inima comunității italiene, ca formă de reviriment social, în urma pagubelor declanșate de cele două Războaie Mondiale. Cu alte cuvinte, întreaga comunitate italiană a acelei regiuni a pus umărul la construcția unei școli, care urma să conducă la progres social și economic.

- Exact ca-n ultimii ani pandemici...

- Pedagogia Reggio Emilia cuprinde o înțelegere profundă asupra rolului salvator al educației în urma tragicelor evenimente planetare. Similar ultimilor ani pandemici, în care educația a suferit un grav proces de alienare față de una dintre importantele sale funcții, cea socială, așa cum o identifică sociologul german, Max Weber.

- Cum ți-a venit ideea de a face acest proiect?

- După 10 ani de management educațional, dintre care ultimul petrecut în topul ierarhiei de conducere, am ajuns la concluzia că inerția sistemului mă depășește. Am hotărât să încerc eficiența cu pași mai mici, pe o bucățică mai ușor de gestionat, unde să am o mai mare libertate de decizie și de alegere: mediul privat. Am deschis prima grădiniță-centru de reciclare creativă din România, inspirată din această abordare educațională, după ce m-am format și am obținut certificarea internațională necesară, grădiniţa Equilibrium.

„Dascălii le oferă oportunitatea de a-și construi propriile experiențe”

917 28 2- Care este plusul pe care îl aduce Reggio Emilia în educația copiilor?

- Abordarea educațională Reggio Emilia implică, în primul rând, crearea de medii de creștere, dezvoltare și educație primitoare, iubitoare și competente, în care copiii trăiesc, învață și se întorc cu entuziasm. Crearea unei școli în care copiii prind drag de cunoaștere, de carte, de descoperire, consider că este dezideratul suprem al educației contemporane. Aici, aceștia își exprimă și își organizează în mod activ potențialul și abilitățile sociale și sunt valorizați drept resursă a propriei cunoașteri, generate de interacțiunea cu ceilalți copii și cu adulții (profesorii).

- Cum sunt stimulați copiii să învețe?

- În grădinița Equilibrium copiii sunt încurajați să își atingă potențialul creativ, efect al gândurilor și al acțiunilor proprii, al modului în care dau sens evenimentelor din viața lor. Pegadogia Reggio Emilia percepe copilul drept protagonist și coparticipant al creșterii și al dezvoltării proprii, al exprimării sale expresive, logice, simbolice în procesul de învățare, care presupune și obstacole, îi asigură dreptul de a fi ascultat și de a trimite mesaje care să îi comunice dorințele și individualitatea, ideile.

- Dascălii relaționează diferit față de sistemul de stat cu cei mici?

- Educatorii Reggio Emilia oferă recunoașterea meritelor copiilor, dar și ajutorul în procesul de dezvoltare, îi angajează într-o multitudine de activități și situații, care să le ofere o paletă de posibilități, de alegeri și oportunitatea de a-și construi propriile experiențe. Accesul la activități de învățare în cooperare cu cei de vârstă apropiată este un alt element specific, teren fertil pentru compararea și negocierea ideilor, rafinarea limbajelor și stabilirea de prietenii, a simțului de apartenență.

„Conectează în mod structural componența cognitivă, relațională, afectivă cu cea a imaginației și fanteziei”

917 28 3- Pe ce pune accentul pedagogia Reggio Emilia?

- În egală măsură, tipic abordării Reggio Emilia este beneficiul unei educații care conectează în mod structural componența cognitivă, relațională, afectivă cu cea a imaginației și fanteziei și care înlesnește apropiata și productiva implicare a familiei și a profesorilor în viața școlii. Punerea accentului pe creativitate, o competentă a viitorului, care nu se poate stârni și dezvolta decât prin oferirea libertății de exprimare a copiilor, prin renunțarea la șabloane în educație, în sensul generic al termenului.

- Cum arată spațiul de lucru la grădinița Equilibrium pe care ați înființat-o în 2020?

- O grădiniță inspirată din abordarea educațională Reggio Emilia nu delimitează mediul obișnuit, cotidian, în care copilul se dezvoltă, ci creează continuitate. Sălile de grupă includ o minisufragerie (cu covor, canapea, lampadar), un miniatelier de arte, în care se regăsesc materiale naturale și reciclabile, bibliotecă, scări din lemn pentru activitățile didactice introductive și multe instrumente tehnologice, de cercetare și observare: mese luminoase, table luminoase, lupe și microscoape electronice, aparate de fotografiat, retroproiectoare, videoproiectoare, laptopuri, reportofoane etc. Copilul are, astfel, la dispoziție variate contexte de învățare și explorare, iar adultul, educatorul, de observație, interpretare, documentare.

„Prezența artei, științei, tehnologiei implică o interrelaționare a acestora spre deschiderea căilor de ales în destinul copiilor”

- Pe lângă artă și reciclare ce alte abilități mai sunt dezvoltate?

- Grădinițele Reggio Emilia sunt, în fond, grădinițe vocaționale, având în vedere faptul că pun accentul pe arte în mod particular și beneficiază de prezența unui coordonator de atelier în activitatea curentă și de colaborare cu cei doi educatori permanenți ai fiecărei grupe. Prezența artei nu exclude interesul pentru științe, tehnologii, dimpotrivă, implică o interrelaționare a acestora spre deschiderea căilor de ales în destinul copiilor.

- Cum se împletește aici libertatea cu disciplina?

- Libertatea de exprimare, de explorare nu înseamnă în aceste medii de învățare absența regulilor, a elementelor de conviețuire, preocuparea față de rigoarea didactică, planificarea pentru un proces optim de integrare școlară a copilului, din contră. Dovadă stă obligativitatea existenței în aceste medii a expertului în pedagogie, în cultura organizațională a grădiniței, coordonator al activității didactice a personalului și formator al consolidării relației între pedagogie și îngrijire, dezvoltare.

„Adaptăm curriculumul românesc pentru educaţie timpurie“

- Grădinița respectă programa națională?

- Equilibrum este prima gradiniță din sistemul național cu personal format în abordarea Reggio Emilia. Instituția oferă servicii de educație timpurie pentru preșcolari și folosește un model inovativ în proiectarea didactică și în procesul de învățare. Unitatea școlară își găsește sursa de inspirație în abordarea educațională Reggio Emilia, dar se pliază pe specificitatea curriculară ce stă la baza educației timpurii din România.