Main menu

header

923 29 1de Roxana Istudor şi Daniel Alexandrescu

Celebrul roz al milenialilor este înlocuit de o nouă culoare, pe care Generația Z a îmbrățișat-o ca pe o „marcă” proprie: galben. Puternic popularizată de vedetele care au sesizat trendul, nuanța devine o adevărată declarație de personalitate.

Culoarea „îndrăzneață”, afișată de vedete și în colecțiile 2023

Generație faimoasă pentru individualismul său, dar, în același timp, și pentru un accentuat simț civic, cea a tinerilor, numită și Z, se exprimă prin galben. Faptul că această culoare a fost desemnată prevalentă inclusiv de Pantone în 2021 și că vedete ca Beyonce, Gigi Hadid, Blake Lively, Emma Stone sau Kendall Jenner se afișează în ținute galbene a determinat designerii să urmeze valul vestimentației în această culoare a Soarelui, a iluminării și a strălucirii exterioare. De pildă, colecțiile pentru primăvara 2023 semnate Alexander McQueen sau Moschino includ culoarea numită „îndrăzneață” de revista Business of Fashion. „Milenialii din anii 2010 încercau să se adapteze la o cultură existentă, dar Generația Z este mai dispusă să pună la îndoială cultura dominantă. Dacă privim răspunsul lor la criza climatică, constatăm că există o înțelegere a urgenței și o nevoie a acestor tineri de a se face auziți și de a se exprima fără timiditate”, detaliază Véronique Hyland, directorul de modă al revistei Elle și prima persoană care a pus alături „roz” și „milenial”.

Stimulează entuziasmul și creativitatea

Galbenul Generației Z reprezintă speranța și optimismul, două sentimente după care tinerii tânjesc într-o realitate dură, marcată de tot felul de crize. „Nu este prima dată când aud despre galben. Culoarea stimulează entuziasmul și creativitatea”, detaliază Martin Kesselman, designer de interior și proprietar al magazinului high-end Incolour, din New York. Pentru Peggy Van Allen, designer și președinte al asociației Color Marketing Group, această preferință pentru galben ca declarație reprezintă o oportunitate pentru experții în branding de a-și alinia produsele cu emoțiile clienților: „Tânăra generație este atrasă de galben datorită calităților sale expresive și pline de speranță. Agenții de marketing folosesc culoarea pentru a vorbi cu un consumator care caută să se simtă mai puternic și mai îndrăzneț”.

Galbenul Generației Z a sosit în prim-planul modei în 2017, a reflectat inițial dorința tinerilor de schimbări economice, apoi de eliberare după pandemie, apoi nevoia de acțiune pentru stoparea schimbărilor climatice (Cosmopolitan)

De la accesorii discrete la ţinute complete

923 29 2Galbenul este mai ușor de asortat decât roz, permite contraste mai profunde alături de nuanțe închise de negru și maro, chiar albastru sau verde adânc, iar pe de altă parte, deși tendința este pentru nuanța vibrantă, se poate experimenta cu „derivatele” pastel, mai calme, sau, dimpotrivă, neon. În funcție de felul de a fi și de ceea ce vor să exprime, tinerii care au făcut din galben o culoare-mesaj apelează ori la inserarea unui simplu accesoriu în ansamblul vestimentar (pantofi, ochelari de soare sau o poșetă) ori adoptă o ținută galbenă completă.