Main menu

header

de Elena Şerban

La 16 iulie 1965, preşedintele francez Charles de Gaulle şi cel italian Giuseppe Saragat au inaugurat cel mai mare tunel rutier al acelor vremuri: Tunelul Mont Blanc, ce face legătura între Franţa şi Italia. Cu o lungime de 11,6 km, acesta a fost detronat din poziţia de lider mondial, fiind acum pe poziţia a... opta. În prezent, cele mai lungi zece tuneluri din lume, construite pentru traficul rutier, se află în Norvegia, China, Elveţia, Austria, Italia şi Taiwan. Pentru construcţia lor a fost nevoie de multă muncă, mulţi bani, însă nu foarte mult timp, comparativ cu duratele din România pentru astfel de construcţii.

1. Lærdal, Norvegia
Cel mai lung tunel rutier din lume este localizat în Norvegia şi leagă oraşele Lærdal şi Aurland. Cei 24,51 km ai acestuia au fost construiţi între anii 1995 şi 2000. Pentru ca acele 25 de minute necesare trecerii prin această construcţie subterană să nu fie monotone şi şoferii să nu adoarmă la volan, tavanul este luminat în aşa fel încât pare un răsărit.

2. Zhongnanshan, China
Chinezii şi-au pus în cap să redevină numărul unu în toate domeniile. Şi aproape că au reuşit, cel puţin în ceea ce priveşte Tunelul Zhongnanshan dintre oraşele Xi’an şi Zhashui. Pentru că această construcţie are o lungime de 18.020 m, săpaţi în Muntele Quinling. Construit între martie 2002 şi 20 ianuarie 2007, tunelul a redus de la trei ore la 40 de minute distanţa între cele două oraşe. Interiorul este luminat în culori vii şi are numeroase plante artificiale, al căror rol este acela de a atrage atenţia şoferilor. Costul construcţiei s-a ridicat la 410 milioane de dolari.

3. St. Gotthard, Elveţia
Aproape 17 km (16.918 m) este lungimea tunelului ce face legătura între cantoanele Uri Göschenen şi Ticino. Elveţienii au construit tunelul în zece ani, între 1970 şi 5 septembrie 1980. Graţie acestei construcţii, traficul rutier între Germania şi Italia a fost mult uşurat.

4. Arlberg, Austria
În Austria este localizat al patrulea tunel ca mărime din lume. Acesta leagă oraşele Lange şi St. Anton din Tirol şi are nu mai puţin de 13.972 m. Construit în opt ani, acest tunel a avut rolul de a uşura traficul rutier într-una dintre cele mai sărace zone ale Austriei. Construcţia, care a fost inaugurată la 1 decembrie 1978, a costat aproximativ 423.840.000 de dolari. Circa 1.800 de vehicule pot trece în fiecare oră prin pasaj.

5. Hsuehshan, Taiwan
Dat în folosinţă la 16 iunie 2006, Tunelul Hsuehshan din Taiwan se situează şi el în topul celor mai lungi construcţii de acest tip din lume. Hsuehshan Tunnel are o lungime de aproape 13 km (12.942 m) şi uneşte capitala Taipei cu oraşul Yilan. Mulţumită muncii constructorilor şi ideii arhitecţilor, drumul dintre cele două oraşe a fost scurtat de la mai bine de două ore la mai puţin de o jumătate de oră. Pentru că trece prin Muntele Hsuehshan, a fost nevoie de 15 ani de muncă şi aproape 3 miliarde de dolari pentru construcţia acestui pasaj. Muncitorii au folosit 370.000 de metri cubi de beton şi 2.000 km de cabluri.

6. Fréjus, Italia-Franţa
Italia şi Franţa sunt legate între ele prin mai multe căi rutiere subterane. Una dintre ele este reprezentată de Tunelul Frejus, ce are o lungime de 12.895 m şi care a fost inaugurat la 12 iulie 1980. Pentru a fi dat în folosinţă a fost nevoie de 700 de milioane de dolari şi şase ani de eforturi. În cei peste 21 de ani de utilizare, peste 21 de milioane de vehicule au trecut prin acest tunel. Pentru a nu se produce accidente, a fost impusă o limită de viteză de 70 km/h şi o distanţă minimă între vehicule de 150 m.

7. Majishan, China
Construit de chinezi, Tunelul Majishan a scurtat de la câteva ore la doar 45 de minute distanţa dintre oraşele Baoji şi Tianshui. Lungimea construcţiei, inaugurată în 2009, ajunge la 12.290 m.

8. Mont Blanc, Franţa-Italia
Cei peste 11 km ai Tunelului Mont Blanc au uşurat traficul rutier între Franţa şi Italia prin Munţii Alpi. Construcţia acestui pasaj a fost considerată o adevărată provocare când a fost dat în folosinţă, mai ales că, până atunci, niciun alt tunel nu ajunsese la o asemenea lungime. Adevăraţi inovatori în domeniul acestor construcţii speciale, italienii şi francezii au cules laurii în 1965, după nouă ani de trudă acerbă. Tunelul Mont Blanc are o lungime de 11.611 m, o lăţime de 8,6 m şi o înălţime de 4,6 m. Şoferii care depăşesc limita superioară de 70 km/h sau şofează la o distanţă mai mică de 150 m de vehiculul din faţă trebuie să plătească amenzi cuprinse între 135 şi 750 de euro sau îşi pot pierde permisul de conducere.

9. Gudvangen, Norvegia
Ocupanţi ai locului întâi, norvegienii se mai pot lăuda cu un tunel în topul celor mai lungi zece pasaje din lume. Construit pentru a lega oraşul Gudvangen de localitatea Undredalen, tunelul are o lungime de 11.428 m şi a fost inaugurat la 17 decembrie 1991. Este situat la doar 7 km de cel mai lung tunel din lume, Lærdal - Aurland.

10. Folgefonn, Norvegia
Tot în Norvegia se află şi cel de-al zecelea tunel ca lungime din lume. Cu cei 11.150 m lungime şi o lăţime de 8 m, acesta a fost inaugurat în 2001 în zona gheţarului cu acelaşi nume (Folgefonn). Construcţia a început în mai 1997 şi s-a terminat în mai 2001. Pasajul leagă oraşele Odda şi Gjerde.