de Dana Georgescu

Naşterile prin cezariană pot influenţa evoluţia speciei

Nașterea prin cezariană, o operație folosită în trecut numai în caz de urgență, a devenit atât de des utilizată astăzi, încât, potrivit unui studiu recent, aceasta are impact asupra evoluţiei umane. Potrivit oamenilor de știință de la Universitatea din Viena, numărul cazurilor în care copiii nu mai pot fi aduşi pe lume în mod natural a crescut, iar în 20% dintre situații copilul nu poate veni pe lume în mod natural. Cercetătorii susțin că în urmă cu un secol un făt mult prea mare sau femeile cu un pelvis îngust nu ar fi supravieţuit unei naşteri, aceasta fiind considerată selecție naturală, însă acum, aceștia îşi transmit genele către urmașii lor, lucru ce conduce la schimbări evoluţionare.

Boala Parkinson îşi poate avea originea în intestine, nu în creier

Flora bacteriană intestinală ar putea juca un rol major în apariția bolii Parkinson, potrivit unui nou studiu efectuat de California Institute of Technology din Statele Unite, ce ar putea contribui semnificativ la dezvoltarea unor strategii de tratament mai eficiente și lipsite de efecte secundare în lupta cu această boală neurodegenerativă. Cercetarea demonstrează că schimbările în structura populației de bacterii intestinale contribuie în mod activ la deteriorarea funcțiilor motorii - semn distinct al acestei boli - și chiar ar putea fi o cauză a acestora.

Editarea ADN-ului ar putea prelungi viaţa

Cercetătorii de la Salk Institute for Biological Studies din Statele Unite au anunțat recent că au descoperit o nouă cale de a edita ADN-ul, astfel putând fi realizată o „reparare” a genelor „stricate” din creier, dar și din inimă și din ficat, astfel încât să vindece bolile incurabile şi să prelungească speranţa de viaţă. Noua tehnică, numită HITI și supranumită „Sfântul Graal” al geneticii, a fost folosită pentru a reda parţial vederea unor şobolani orbiţi de o boală ce îi afectează şi pe oameni. În aceeași perioadă, oamenii de știință chinezi au testat cu succes o tehnică similară de modificare a ADN-ului, numită CRISPR.

Aproape jumătate dintre cazurile de cancer diagnosticate în SUA sunt legate de fumat

Până la 40% dintre cazurile de cancer diagnosticate în SUA sunt legate de fumat, informează raportul Centrului pentru controlul și prevenirea maladiilor (CDC). Fumatul este responsabil pentru cancerul la plămâni, dar și pentru tumori la gură, gât, esofag, stomac, rinichi, pancreas, ficat, splină, col uterin, colon, rect, precum și pentru apariția leucemiei mieloide cronice. În SUA, fumatul este în scădere netă de decenii în rândul adulților, dar rămâne totuși principala cauză evitabilă a cancerului.