Main menu

header

783 13 1de Călin Popa şi Adrian Pătrăuceanu

În context de pandemie și de izolare, experții atrag atenția asupra pericolului pe care îl reprezintă expunerea excesivă a copiilor la ecranele tabletelor și telefoanelor inteligente, care îi predispune pe cei mici la o mulțime de neajunsuri.

Efectele se prelungesc în timp

Opinia publică nu a fost încă pe deplin edificată vizavi de timpul optim în care copiii cu vârste mici pot să stea în fața ecranelor inteligente. Dacă pe acest palier părerile rămân împărțite, există și câteva certitudini referitoare la efectele acestei expuneri. Potrivit experților de la Universitatea Drexel, din California, cu cât crește timpul pe care cei mici îl petrec în lumea virtuală de pe ecranele tehnologiei moderne, cu atât sporește riscul de a dezvolta simptome din spectrul autismului mai târziu. „Literatura de specialitate abundă de informații cu privire la beneficiile comunicării directe dintre părinți și copii, pe de o parte, și riscurile expunerii excesive a acestora la smartphone-uri și tablete, pe de altă parte, care are efecte ce se prelungesc în timp”, explică cercetătorul Karen F. Heffler.

Lumea virtuală, nerecomandată până la 1,5 ani

783 13 2Oricât ar fi de tentant pentru părinți să-și lase copiii captivați și liniștiți în fața tabletelor, experții americani atrag atenția asupra faptului că diferențele cognitive ale micuților care stau în fața lumii virtuale sunt cu atât mai mari cu cât această perioadă este mai îndelungată. Astfel, după evaluarea a 2.152 de bebeluși cu vârsta de până la 2 ani, s-a constatat o creștere cu 4% a simptomelor din spectrul autist în cazul celor care au fost lăsați cu tabletele în față, iar în cazul micuților care petrec timp insuficient cu părinții, un risc crescut cu nouă procente. Conform studiului, este contraindicat ca micuții de până la 1,5 ani să petreacă un timp cât mai redus în fața ecranelor inteligente. „Rezultatele acestei cercetări întăresc capacitatea de înțelegere a importanței timpului pe care copiii îl petrec în fața ecranelor. Se oferă un argument important specialiștilor în pediatrie, de a face demersuri pe lângă părinți, referitoare la scăderea riscului de apariție a simptomelor de autism prin simpla reducere a expunerii la ecranele inteligente”, consideră profesorul de psihiatrie David S. Bennett.

„Studiul nostru depășește o frontieră pe direcția demonstrării legăturii dintre expunerea copiilor la ecrane inteligente și manifestările din spectrul autist de mai târziu“ (Karen F. Heffler, Universitatea Drexel, California)

Deficienţe de autocontrol şi logică

Riscurile pentru dezvoltarea mentală și emoțională a copiilor care stau prea mult în fața ecranelor inteligente trec dincolo de manifestările de spectru autist. Potrivit experților de la Universitatea California, Davis, cu cât mai mică este vârsta acestui exces de spațiu virtual, cu atât mai mare este pericolul ca acești copii să manifeste mai târziu deficiențe de autocontrol, predispoziție spre agresivitate, lipsă de comunicare, deficit de logică. Urmărind un eșantion de copii până la vârsta preșcolară, s-a constatat faptul că aceia dintre ei care petrecuseră prea mult timp în fața ecranelor de la vârste mici au avut rezultate mai slabe la învățătură și au manifestat dificultăți în a-și expune ideile sau de a-și planifica procesul de învățare. De asemenea, s-a observat la copiii afectați un deficit de empatie și emoție, precum și lipsa, în mai mare sau mai mică măsură, a markerilor după care este estimată viitoarea capacitate de a dobândi succesul în viață.