Main menu

header

…Adevărată „Seară americană”, week-end-ul trecut, la Teatrul Mic. Totul a început cu lansarea volumului „Tennessee Williams. Memorii ale unui bătrân crocodil”, carte onorată la vremea respectivă cu Premiul Pulitzer pentru Dramă. Moment cu o uvertură inedită, două dintre sonetele ilustrului dramaturg american fiind auzite, pe bandă, în interpretarea autorului!

După un asemenea distins prolog, evenimentul serii: premiera europeană a ultimei piese scrise de Tennessee Williams, în ’82, cu nouă luni înaintea morţii lui stupide, la New York, sufocat de căpăcelul unui tub de medicamente! Piesa (în original „Casa care nu poate sta în picioare”) a fost excelent tradusă de Ioana Ieronim şi de Rodica Fătulescu, această ultimă scriitură a marelui dramaturg american (la noi i s-au jucat cu succes nebun „Un tramvai numit dorinţă”, „Menajeria de sticlă”, „Dulcea pasăre a tinereţii” etc.) fiind oferită în premieră Europei, pe scena Teatrului Mic, de un strălucit regizor român stabilit de decenii în California, Florin Fătulescu, onorat de un evantai de premii internaţionale. …Piesa - se spune cea mai autobiografică a autorului - oferă, cu tristeţe, dar şi cu umor, povestea a doi bătrâni, rămaşi singuri într-o casă roasă de amintiri şi de termite. Bătrânul caută banii ascunşi de soţie, cu gândul la campania electorală şi la suişul (plătit!) pe treptele politicii, prilej ce conferă textului atâta actualitate. Vizita fiului (interpretat meritoriu de Radu Zetu) însoţit de logodnica sa (jucată cu farmec de Valentina Popa), ca şi „raitele” vecinilor (excelent Avram Birău, în rolul lui Emerson Sykes), dezvoltă tabloul unei societăţi de acum aproape patru decenii roase de nevroze, depresii şi de obsesiile crizei financiare (!). Cadru valabil şi pentru prezentul bolnav, punct ochit din plin de spectacolul lui Florin Fătulescu, fin şlefuitor al detaliilor, însă atent şi la mesajul oferit de întreg. Spectacolul (în nimerita scenografie semnată de Ştefan Caragiu şi de Liliana Cenean, cu muzica originală a Rodicăi Fătulescu) a avut şi peripeţii, căci, cu o lună înainte de „prima cortină”, unul dintre titulari (Sebastian Papaiani) şi-a anunţat abandonul! Tot răul spre bine, pentru că Mircea Andreescu (actor remarcabil, aplaudat şi în filmul „A fost sau n-a fost?” şi transferat pentru acest spectacol de la Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov) reuşeşte un rol de zile mari, în compania… colegei de şcoală, Valeria Seciu! Interpretări memorabile pentru „colegii de ieri”, aflaţi în premieră, după atâtea decenii de glorie, în aceeaşi distribuţie. După acest spectacol (cu siguranţă, se va mai aşeza!), minunata Valeria Seciu ne rămâne în suflet, nu doar ca „Marea doamnă a scenei româneşti de la Mic”, ci şi ca „Doamna noastră din Pascagoula” (ultimul titlu ales la noi!), iar Mircea Andreescu, acelaşi astru, tonificat de harul său divin sub zăpezile curate de sub Postăvaru…