de Elena Şerban
- Celebrul inginer s-a născut la 15 decembrie 1832
Turnul Eiffel din Paris, Statuia Libertăţii din New York şi Podul Eiffel de la Ungheni. Toate aceste construcţii sunt realizate de unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din lume: Alexandre Gustave Eiffel.
Nu a fost atras de şcoală
Gustave Eiffel s-a născut la 15 decembrie 1832, la Dijon, Côte-d’Or, Franţa. Numele familiei sale provine de la provincia Eiffel, unde se afla localitatea de baştină, Marmagen. Cel care a decis să schimbe numele de familie în Eiffel a fost Jean-René Bönickhausen, un străbunic al inginerului, care a trăit în secolul al XVIII-lea. Bönickhausen a luat această decizie după ce s-a mutat la Paris.
Cum ambii părinţi ai lui Gustave se ocupau de afacerea cu cărbuni a familiei, micul Eiffel a fost crescut de bunica maternă. Asta nu a împiedicat însă ca între Gustave şi mama sa să se construiască o puternică relaţie, distrusă doar de decesul acesteia, în 1878. Spre deosebire de marii ingineri, Gustave nu a manifestat din copilărie talent către ştiinţele exacte. Ba, mai mult, nici şcoala nu l-a interesat foarte tare.
Împins de la spate de doi unchi chimişti
În ultimii doi ani de liceu, Eiffel şi-a găsit o preocupare, dar nu în inginerie, ci în istorie şi în literatură. Totuşi, a reuşit să termine liceul şi să îşi ia examenul de Bacalaureat. Cei care l-au influenţat în acest sens au fost doi dintre unchii săi, Jean-Baptiste Mollerat şi Michel Perre, amândoi chimişti. Cei doi şi-au petrecut mult timp în compania tânărului Eiffel, învăţându-l totul despre chimie, religie şi filosofie. Gustave a absolvit apoi colegiul la Collège Sainte Barbe, pentru a se pregăti mai bine pentru admiterea dificilă de la École Polytechnique.
Şi-a înfiinţat propria companie
În ciuda ajutorului primit de la unchii săi, dar şi a faptului că spre sfârşitul liceului începuse să iubească şcoala, Gustave nu a reuşit să intre la École Polytechnique, considerată la acea vreme cea mai importantă universitate tehnică din Franţa. Tânărul Eiffel nu a fost descurajat. A intrat imediat la École Centrale des Arts et Manufactures din Paris.
Eiffel şi-a terminat studiile în 1855. După absolvire a fost angajat la o companie care proiecta poduri pentru trenuri. De altfel, după terminarea facultăţii, s-a stabilit în sud-vestul Franţei, unde a participat la supervizarea unui pod feroviar construit la Bordeaux. Apoi, şi-a înfiinţat propria companie specializată în construcţii metalice. Printre lucrările care poartă semnătura lui Gustave se numără Viaductul Porto peste Râul Douro, în 1876, Viaductul Garabit, în 1884, gara din Pesta, în Ungaria, domul observatorului din Nisa şi ingenioasa structură a Statuii Libertăţii. Activitatea sa a culminat în 1889 cu ridicarea Turnului Eiffel.
De la inutilitate la faimă
Turnul a fost construit între 1887 şi 1889, are 300,51 m înălţime (fără antenă) şi are o greutate de peste 10.000 de tone. Turnul a devenit simbolul Franţei cel mai răspândit la nivel mondial şi este vizitat anual de 5,5 milioane de persoane.
Construcţia urma să servească drept arc de intrare la Expoziţia Universală (1889), un târg mondial ce sărbătorea centenarul Revoluţiei Franceze. Când a fost construit era cea mai înaltă clădire din lume şi era urâtă de parizieni, care considerau că oraşul lor este mai urât din cauza ei.
În funcţie de temperatura aerului, Turnul Eiffel îşi schimbă înălţimea cu câţiva centimetri, datorită contracţiei şi dilatării aliajului de metale. Turnul este înscris ca monument istoric de la 24 iunie 1964 şi face parte din patrimoniul mondial UNESCO din 1991.
Condamnat la închisoare în scandalul Panama
Cu sau fără voia sa, Gustave Eiffel a fost implicat într-unul dintre cele mai mari scandaluri financiare ale secolului al XIX-lea. E vorba despre proiectul ce prevedea construirea ecluzelor Canalului Panama. Partenerul lui Eiffel în afacere era Ferdinand De Lesseps. Considerat încă de la început un proiect riscant, lui Eiffel i-au fost acordate importante avantaje financiare şi garanţii guvernamentale. Datorită acestora, inginerul a făcut profit încă de la debutul afacerii. Poate de aceea, după ce Compania Canalului a fost lichidată pe motiv de faliment, Eiffel a fost trimis în judecată pentru fraudă. Constructorul turnului care îi poartă numele a fost chiar condamnat alături de fiul său şi de Ferdinand De Lesseps la doi ani de închisoare. De asemenea, el a fost obligat să plătescă şi o amendă de 2.000 de franci, chiar dacă nu a existat nicio probă directă care să-l învinuiască pe Eiffel. Supărat, inginerul s-a restras din afaceri, chiar dacă sentinţa a fost anulată.
Renumita construcţie din Paris, proiectată să reziste doar 20 de ani
Retras din viaţa publică în urma scandalului Panama, Eiffel şi-a dedicat ultimii 30 de ani din viaţă cercetării ştiinţifice. A încercat să găsească o utilitate turnului, care fusese iniţial proiectat să rămână în picioare doar 20 de ani. Astfel, el a condus experimente de rezistenţă la vânt, l-a folosit ca post de observaţii meteorologice şi ca antenă de radiotelegrafie. Inginerul a murit la 27 decembrie 1923, la vârsta de 91 de ani.
• Structura Turnului Eiffel a fost construită între 1887 şi 1889, din oţel produs la Reşiţa, iar construcia cunoscută în toată lumea mai are în compoziţie fontă de la furnalul din Govăjdia (Ghelari, Hunedoara)
În 1876, Gustave Eiffel a ajuns în România, unde avea foarte mulţi prieteni. La îndemnul unuia dintre ei, a construit, la Ungheni, un pod peste Prut. În 1882, tot după planurile lui Gustave Eiffel a fost construit, la Iaşi, Grand Hotel Traian, din Piaţa Unirii. El poate fi admirat şi astăzi. Drept recunoştinţă pentru constructorul său, un apartament din acest hotel poartă numele „Eiffel Suite”.
• Catedrala San Pedro de Tacna din Peru, Biserica San Sebastian din Filipine, dar şi Palatul de Fier din Mozambic sunt şi ele construite după planurile genialului inginer francez; alte construcţii atribuite lui Eiffel sunt clădirile gărilor din Toulouse şi Budapesta.
• Şi alte structuri poartă cu sine inventivitatea lui Eiffel, cum ar fi podurile portabile, vândute, la pachet, în întreaga lume.
• Amplasată în Portul Liverty Island din New York, Statuia Libertăţii este un cadou al Franţei făcut Statelor Unite ale Americii cu ocazia sărbătoririi a 100 de ani de la declararea independenei Statelor Unite. Monumentul construit de Eiffel a fost plasat în anul 1886 la intrarea în portul de pe insulă, cu scopul de a transmite călătorilor salutul de bun venit pe pământ american.