Main menu

header

719 28 1de Gabriela Militaru şi Florica Pintea

Nimic din locul și familia din care a făcut parte Karl Lagerfeld nu anunțau faima pe care viitorul designer german avea să o capete. „Copilăria mea a fost foarte simplă”, spunea la un moment dat, într-un interviu, designerul casei de modă Chanel. Prin asta înțelegând că, în urma misterului pe care l-a lăsat să planeze asupra vieții sale personale și, mai ales, asupra vârstei sale, Karl a fost totuși fiul unor oameni obișnuiți ai Hamburgului în prag de al Doilea Război Mondial. Cu toate acestea, el a simțit de mic nevoia de a ieși din tipare, iar la aniversarea vârstei de 4 ani, el i-a cerut mamei sale să-i cumpere propriul său valet. Și dacă tot a venit vorba despre vârsta designerului, există o controversă în ceea ce privește data sa. Dilema i se datorează chiar lui pentru că, inițial, a susținut că s-a născut în 1938, și nu în 1933, așa cum arătau câteva documente personale făcute publice de tabloide. Mai apoi, a declarat că nu s-a născut „nici în 1933, nici în 1938”, ci în 1935. Și mai amuzant a fost când, în 2008, designerul a anunțat că-și celebrează cea de „a 70-a aniversare”, deși, în realitate era vorba despre cea de a 75-a. Dar toate acestea fac parte din imaginea pe care a ținut să și-o cultive în exterior, imagine care nu avea legătură cu creatorul Karl atunci când acesta se afla la masa de lucru. „Sunt un străin în propria mea poveste. Avem omul care apare în public și apoi avem băiatul sărac care lucrează la schițe și-și face temele. Îmi place genul ăsta de viață dublă”, a declarat el. Se pare, deci, că aceste mici exerciții de imaginație pe care tânărul Karl le avea încă din copilărie nu au făcut decât să-l pregătească pentru adevărata explozie de creativitate de mai târziu.

Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Lily-Rose Depp, Kaia Gerber i-au fost muze

719 28 2Succesul i-a surâs lui Karl Lagerfeld în 1955. Viitorul designer al casei de modă Chanel a participat la un concurs de design vestimentar pe care l-a câștigat. Reușita i-a rezervat nu doar intrarea în lumea modei, dar și prietenia cu un alt mare designer, Yves Saint Laurent. Curând după câștigarea competiției, Karl Lagerfeld a fost angajat drept ucenic la casa de modă Belmain. Au urmat apoi colaborări cu alte case de modă de renume: Jean Patou, Chloé, Charles Jourdan, Krizia și Valentino. În 1967, a fost angajat de Fendi pentru a le împrospăta linia de blănuri. De altfel, designerul a fost toată viața un adept al pielii și al blănurilor, în ciuda repetatelor atacuri venite din partea apărătorilor drepturilor animalelor. „Este ușor să zici să nu mai purtăm blană, dar blana este, de fapt, o industrie. Vânătorii din nord nu au altă slujbă decât să vâneze, nu au altceva de făcut”, a declarat designerul într-un interviu pentru New York Times. De fapt, ideile geniale ale lui Karl Lagerfeld în materie de design al pielii și al blănii de animale au făcut ca acesta să colaboreze cu Fendi pentru tot restul vieții sale. Dar apogeul carierei sale a reprezentat anul 1983, când Karl Lagerfeld a ajuns la casa de modă Chanel, la vremea aceea „un brand aproape mort”, ca urmare a decesului fondatoarei Coco Chanel. Și, numai un an mai târziu, și-a lansat propriul brand care i-a purtat numele până la sfârșitul vieții. Colaborarea lui Karl Lagerfeld cu Chanel s-a încheiat doar odată cu moartea designerului și a însemnat 36 de ani de reinventare a modei la cel mai înalt nivel. Zeci de fotomodele din mai multe generaţii au lucrat alături de Karl. Printre muzele lui s-au numărat Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Ines de la Fressange, Devon Aoki, Cara Delevingne, Lily-Rose Depp și Kaia Gerber.

Reinventat, dar mereu același

719 28 3Dar elnu a reușit doar reinventarea brandului Chanel, ci și reinventarea personală. Aparent acest lucru nu ar trebui să fie atât de greu, însă designerul a dorit să se schimbe rămânând mereu același. Karl este vestit pentru părul său alb imaculat prins invariabil în coadă la spate. În realitate, părul lui nu a fost niciodată complet alb, ci grizonat. În schimb, folosind șampoane speciale, a reușit să aibă părul alb strălucitor, despre care spunea că îi dă impresia „că este foarte curat”. El mai este cunoscut și pentru ochelarii de soare negri, mănușile fără degete sau inelele generoase și gulerele de la cămaşă detașabile. Aspectul acesta sobru a fost în permanență identitatea lui Karl Lagerfeld, așa că ce a schimbat a fost doar greutatea sa corporală. Pentru a putea purta același tip de haine, dar cu câteva numere mai mici, s-a lansat într-o dietă draconică. „Brusc mi-am dorit să port haine făcute de Hedi Slimane”, a declarat Karl în 2001 cu privire la creatorul casei de modă Dior Homme. „Sunt ca animalele în pădure. Nu ating nimic din ceea ce nu am voie să mănânc”, a explicat el despre modalitatea de a slăbi 42 de kilograme în 13 luni. Designerul s-a reținut complet de la zahăr, brânză și pâine în tot acest timp și a fost nevoit să facă sport „15 minute de trei ori pe săptămână”, iar eforturile i-au fost răsplătite. Cât despre băuturi, nu a consumat niciodată alcool, dar nici prea multă apă. Potrivit declarațiilor sale, obișnuia să bea zece cutii de Coca-Cola dietetică în fiecare zi. „Beau Cola din secunda în care mă trezesc până când merg la culcare. Uneori beau chiar și în timpul nopții și asta nu mă împiedică să dorm. Nu beau cafea, nu beau ceai, nu beau nimic altceva”, a explicat el.

Choupette, pisicuţa care i-a furat inima, este moştenitoarea averii de 200 de milioane de dolari

719 28 5Dar tonele de Coca-Cola dietetică nu sunt singura excentricitate a lui Karl Lagerfeld. Printre alte pasiuni extreme se numără și dragostea sa pentru Choupette, pisica Birmaneză în vârstă de 7 ani. Simpaticul patruped este un cadou primit de la modelul Baptiste Giabiconi și este deja faimos pe Instagram unde are peste 100.000 de admiratori. Karl a declarat în repetate rânduri că pisica este, de fapt, muza sa, indicând că, dacă legea ar permite, ar dori să se căsătorească cu Choupette. „Căsătoria între oameni și animale nu se practică încă… Nu m-aș fi gândit niciodată că m-aș putea îndrăgosti în felul acesta de o pisică”, a declarat într-un interviu în 2013. El i-a dedicat pisicii o întreagă colecţie, intitulată „Choupette in Love”, iar o gamă Chanel a fost inspirată de ochii săi albaştri. Pisica este, ea însăși, un model, pozând în braţele modelului francez Laetitia Casta, în faţa Turnului Eiffel. Birmaneza a apărut și în numeroase campanii publicitare, inclusiv pentru Opel sau pentru diferite game de machiaj, câștigând peste 2,5 milioane de dolari din modelling. După moartea lui Karl Lagerfeld, care a fost incinerat vinerea trecută, se pare că Choupette este moștenitoarea întregii averi a designerului, estimată la 200 de milioane de dolari. Imediat după dispariția lui Karl, un mesaj a apărut pe contul pisicii sale, prin care Choupette își exprima regretul față de pierderea suferită. „Vă mulțumesc tuturor pentru condoleanțe. Cu inima sfâșiată, intru într-o perioadă de doliu și de suferință. Mă rog ca vorbele voastre să mă ajute să trăiesc într-o lume fără Tati @KarlLagerfeld și să fiu pe cont propriu”, a scris Ashley Tschudin, cel care administrează pagina pisicii, alături de o poză cu Choupette purtând doliu.

Creațiile purtate de vedete au făcut furori de-a lungul anilor

719 28 4Chiar dacă celebrul Karl Lagerfeld nu mai este, în urma sa a rămas amintirea unora dintre cele mai cunoscute ținute din ultima jumătate de secol. Designerul a fost, prin creațiile sale, nelipsit de pe covorul roșu al festivalurilor de film, dintre care Oscarurile au fost feblețea sa. Rochia Chanel pe care Jennifer Lopez a purtat-o în 2001 pe covorul roșu la decernarea Premiilor Oscar a stârnit un val de controverse. Ținuta din tafta și mătase, purtată fără sutien, i-a scos în evidență sânii artistei și a uimit o întreagă lume cu îndrăzneala sa. O altă piesă care a purtat amprenta lui Karl Lagerfeld și care a uimit publicul avid după creații deosebite a fost rochia purtată de Nicole Kidman în 2004. Foarte mulată și decoltată, rochia de un gri pal a reușit să întoarcă toate privirile și să devină un reper pentru zeci de alte creații ulterioare. Sirenă neagră a părut Penelope Cruz în rochia Chanel pe care a purtat-o la Oscarurile din 2008. De tafta și pene a avut nevoie Karl Lagerfeld pentru a o face pe actriță să arate senzațional. Doi ani mai târziu, Chanel a uimit din nou pe toată lumea prin rochia purtată de Diane Kruger la decernarea Premiilor Academiei Americane de Film. Ținuta ei a constat într-o rochie din mătase plisată ivory și flori de tul negre, toate într-o rochie de o eleganță greu de uitat. În 2017, o altă creație marca Karl Lagerfeld avea să ne capteze atenția. De data aceasta este vorba despre rochia maxi argintie cu volan din pene albe pe care Sofia Boutella a purtat-o pe covorul roșu al Oscarurilor. Dar poate cea mai emblematică ținută Chanel a ultimilor ani a fost costumul sci-fi argintiu cu decolteu generos, purtat de Cara Delevingne la Met Gala în 2017. Dar Karl Lagerfeld este faimos și prin amuzantele creații lansate de brandul său personal, creații care poartă inevitabil amprenta pisicii Choupette, muza designe- rului, dar chiar și mici logo-uri cu portretul lui Karl Lagerfeld.

Creatorul a încetat din viață la 85 de ani, după o colaborare de 36 de ani cu casa de modă Chanel

Casa de modă Chanel va rămâne pe mâinile unei vechi colaboratoare a lui Karl Lagerfeld, creatoarea Virginie Viard

Karl Lagerfeld este responsabil și pentru logo-ul Chanel (doi de C) care apare pe toate creațiile brandului

Excentricitatea lui Karl Lagerfeld a mers până într-acolo încât a organizat o prezentare de modă pentru Fendi pe Marele Zid Chinezesc și una pentru Chanel într-un supermarket

Choupette are deja 3 milioane de dolari în conturi, adunați din campaniile publicitare. „Choupette este bogată. Are mica sa avere. Dacă păţesc ceva, persoana care se va ocupa de ea nu va avea probleme financiare“, declara designerul într-o emisiune tv

O iubire platonică şi după moarte

719 28 7Potrivit informațiilor apărute la scurt timp după anunțul morții lui Karl Lagerfeld, la 19 februarie 2019, designerul a declarat că nu dorește să fie înmormântat, ci incinerat. Cenuşa va fi depusă alături de cea a mamei sale şi cea a celui care a fost marea sa iubire, Jacques de Bascher, decedat din cauza SIDA în 1989. Despre această legătură, Karl a declarat mereu că nu a fost nimic sexual între el și de Bascher deși au fost împreună timp de 18 ani. „L-am iubit infinit de mult pe acest băiat, dar nu am avut niciun contact fizic cu el. Cu siguranță am fost însă sedus de șarmul lui fizic”, spunea la un moment dat Karl. De Bascher a fost, el însuși, incinerat după moarte, iar designerul german i-a păstrat cenușa într-o urnă.