de Dana Buzăianu
Lumea modei este o lume fascinantă care lasă, de cele mai multe ori, să se întrevadă doar strălucirea și frumusețea creațiilor vestimentare. Dar, în spatele produsului finit, este creație, muncă, sunt provocări, așteptări și mulțumire când totul iese așa cum trebuie. Despre acest parcurs, despre moda anului care va veni, despre cum e să fii designer în România, am întrebat-o pe Clara Rotescu (foto), cunoscută publicului român prin seriozitatea muncii ei, prin brandul Miau by Clara Rotescu, cu colecții de modă prestigi- oase și sofisticate. Este de înțeles de ce piesele create de ea sunt căutate și purtate și de doamnele din familiile regale, iar revista Vogue este una dintre publicațiile celebre care o laudă pe Clara. Stând de vorbă cu ea, ne ghidează cu fermitate prin labirinturile modei și parcă ne determină ca data viitoare când vom alege haine să ne amintim de sfaturile ei.
„Europa se pregătește pentru industria metaluxului”
- Cum a fost anul 2020 pentru industria modei?
- Pandemia a creat nenumărate probleme sectorului textil. Peste tot pe glob, evenimentele au fost interzise sau foarte restrânse. Cu toate acestea, în 2020, industria luxului a crescut cu 7% și a ajuns la 1.500 de miliarde de dolari. Ca previziuni pentru anul viitor, Europa se pregătește pentru industria metaluxului. Cred că noi trebuie să ieșim la toate târgurile internaționale, pentru că dacă Europa se pregătește pentru acest nou val al metaluxului, al ideii de unicitate, de handmade, de produs de lux în cel mai autentic stil, atunci trebuie să ținem pasul, pentru că suntem o parte importantă a acestor lucruri. Numai în Federația noastră din țară sunt 180 de branduri care au fost grav afectate fără susținere din partea statului. Statul francez, și în ziua de azi, susține financiar branduri precum Hermes, Louis Vuitton, ca produse de imagine ale Franței. Noi, fără această susținere importantă a statului, riscăm să devenim un Bangladesh al Europei. Lupta, în acest moment, pentru brandurile românești este de a supraviețui și până acum ne-a ieșit asta prin forțe proprii.
- Omul obișnuit cum poate să țină pasul cu moda?
- Pentru omul de rând, această pandemie este o confruntare mult mai importantă cu bugetul personal, cu propria supraviețuire. Și este foarte greu. Pe de altă parte, faptul că nu mai mergem la birou, la serviciu, creează un disconfort pentru cei care lucrează de acasă sau o intrare într-o zonă de confort puțin ambiguă, o părăsire a feminității pentru că toată lumea stă într-un halat de casă, într-un trening sau într-o pijama. Privind din securitatea căminului personal, ești tentat să spui: „Lasă, putem supraviețui și așa”. Dar nu putem supraviețui nici vopsindu-ne singure, nici făcând cozonaci singure, nici făcând tâmplărie singuri, nu putem fi atât de buni la orice. Lipsa de patriotism și lipsa unui cult al produsului național, extrem de dezvoltat în Polonia sau în Ungaria, de pildă, ne determină să cumpărăm produse în funcție de preț în detrimentul producătorului român.
„Cine poate, în România, să producă o cămașă la 10-15 eurocenți?”
- Există această părere că produsele românești sunt mai scumpe și că produsele de la Zara, Stradivarius, H&M par mai accesibile...
- Nu trebuie să aprofundăm vreo facultate economică ca să ne dăm seama de un anumit lucru: Zara produce 10.000 de cămăși de același fel. Producătorul român nu își poate permite să cumpere material pentru 10.000 de cămăși pe care să le aibă pe stoc. Zara produce pe tot mapamondul în condițiile cele mai avantajoase, pentru că este unul dintre principalii jucători pe piața de textile. Tu, ca producător român care ai 20-100-200 de angajați maximum, nu îți permiți și nu ai cum la costurile impuse de Uniunea Europeană, salarii, taxe, materiale, să produci la nivelul Zara. Și, în principiu, nici nu vrei să concurezi cu Zara. Zara este o multinațională care primeşte la sfârșitul fiecărui sezon un raport BGS, toate tiparele cu produsele cele mai vândute în urma marilor târguri internaționale, le adaptează liniei sale și vânzărilor pe țări, are o armată de oameni care lucrează pentru ea și produce o cămașă la 10-15 eurocenți. Cine, în România, poate produce la acest preț?
- Cum ți se pare că se îmbracă românii față de alte nații?
- Spre norocul nostru, simțul estetic este extraordinar. Deși bugetele noastre nu sunt cele ale francezilor sau ale americanilor, îi batem la design și simț estetic. Designerii români, de asemenea, sunt extraordinari pe toate piețele pe care merg. Ei cuceresc nu prin tehnologizare, nu prin preț, ci cuceresc prin designul unic și creativitatea lor. În ceea ce privește vestimentația românilor, sunt două categorii: o categorie extrem de rafinată, care face față cu ușurință tuturor standardelor internaționale și o categorie care se îmbracă după Instagram, că acum a devenit o modă să ai senzația că tot ce înseamnă „fashion icon” se ia de pe Instagram. Este adevărat că lumea internetului ne ajută să ne conectăm instantaneu la o lume de trenduri și de direcții stilistice, dar care nu totdeauna ne sunt apropiate structurii noastre corporale și sunt mult mai fanteziste decât necesitățile noastre zilnice. Nu poți merge îmbrăcată la piață ca un fashion icon, decât dacă îți asumi acest personaj. Pe de altă parte, dacă nu se așază hainele bine pe noi, nu este cool. Felul în care hainele ne îmbracă este la fel de important precum este calitatea lor, direcția lor. Hainele reprezintă prima carte de vizită pe care o primește orice om de pe stradă în momentul în care te întâlnește. Hainele nu te ascund, nu îți dau nici valoarea materială investită în ele. Fără atitudinea potrivită care vine din interiorul tău, hainele nu sunt decât niște simple cârpe. Și din această perspectivă sunt câteva direcții foare simple de urmat pentru absolut toată lumea: moda se cumpără, stilul, nu. Decât zece lucruri ieftine, mai bine câteva de foarte bună calitate și clasice. Decât să fii un nimeni la bal într-o rochiță neagră ascunsă printre nenumăratele rochițe negre, mai bine să fii flamboaiantă (n.r. - strălucitoare, scântâietoare).
„Nu este necesar ca de la un sezon la altul să îți arunci tot dulapul și să îți cumperi lucruri noi”
- Noi ce ar trebui să luăm din modă, din ce se poartă la un moment dat?
- Ceea ce ne vine bine. Ceea ce ni se potrivește. Nu este necesar ca de la un sezon la altul să îți arunci tot dulapul și să îți cumperi lucruri noi. Asta este doar o chestie de lipsă de imaginație, de lipsă de stil personal. Stilul bate moda dintotdeauna. De aceea admirăm eleganța femeilor din Roma. Chicul femeilor din Paris. Nu pentru că ele sunt la modă sau pentru că ele sunt îmbrăcate în ultima tendință, ci pentru că au un stil personal de a fi chic. Ceva care le dă unicitatea.
- Sunt anumite piese care trebuie neapărat avute în garderobă?
- De nelipsit ar trebui să fie o cămașă albă impecabilă, un jeans bleumarin clasic, un pulover de cașmir, un trenci. Un palton de foarte bună calitate, ceva care să fie clasic și să se mențină peste timp. Decât acea rochie neagră care este nelipsită din toate comentariile pe această temă, eu sunt pentru un costum impecabil sau pentru o rochie fabuloasă. Un costum cu sacou și pantalon care să îți vină foarte bine te va scoate din toate situațiile, indiferent că mergi la un bussines, la un cocktail. Pantofi care să arate impecabil și o geantă care nu trebuie să se asorteze neapărat cu pantofii, dar care să fie de bună calitate. Pantoful chiar dă plusul unei ținute.
„Femeile nu sunt făcute să fie tot timpul în ținute sport”
- Trebuie să ajungem la un anumit stil vestimentar sau putem să schimbăm, să improvizăm, indiferent de vârstă?
- Absolut. Stilul vine din noi: îl avem sau nu. Dacă nu îl avem, trebuie să ni-l construim încet, dar sigur, ținând cont de ceea ce suntem și unde vrem să ajungem. Tot timpul hainele trebuie să fie potrivite pentru ceea ce faci. Ce vrei să ajungi? Ce vrei să transmiți celor din fața ta? Vrei să transmiți seriozitate, să te ia lumea în serios sau vrei să îți vadă calitățile corporale? Vrei să arăți că ai inventivitate, că ești original, că ești creativ? Și, pe urmă, locația în care trebuie să ajungi. Într-un fel mergi de Revelion la munte, la Castel, și altfel mergi într-o cabană cu prietenii.
- Ce facem cu tendința asta sport în orice ținută?
- Este o lume care nu mai are timp. De fapt, toată această tendință a intrării hainelor sport în lumea luxului și în lumea ținutelor de seară și pătrunderea pantofilor sport alături de ținutele clasice de cocteil, dezvăluie faptul că lumea este pregătită să plece de dimineață de acasă îmbrăcată pentru 24 de ore. Este o tendință care se menține de aproape zece ani: fustă-bascheți, fustă-teneși. Omul trebuie să plece de acasă de dimineața și trebuie să ajungă și la seviciu, și la întâlnire de business, și la școală să își ia copilul, și la cocteil, și atunci trebuie să arate impecabil în toate aceste perioade ale zilei. Doar accesoriile: un sacou, un trenci, o geantă, un pantof stiletto pe care ți-l iei cu tine, doar foarte mici detalii mai fac diferența în această ținută. Este lumea în care ne învârtim zi de zi, dar transformarea ei într-un trening generalizat îți elimină din feminitate și te face parcă un pic mai neîngrijită. Femeile nu sunt făcute să fie tot timpul în ținute sport, cred eu. Exercițiul unei rochii de seară sau a unui costum drăguț îți dă o altă ținută corporală și o altă atitudine.
„Aproape toate brandurile îşi creează produsele din materiale reciclabile”
- La bărbați este mai simplă moda?
- Da și nu. Cred că au mult mai puține posibilități stilistice. Deși au mult mai multe variante în ziua de astăzi și ei trebuie să le abordeze diferit în funcție de ceea ce fac zilnic. Observăm însă un paletar mult mai mare în ultimul timp și la ei, atât coloristic, cât și calitativ. Pe vremuri, până în 1995, vedeai vreun crainic la televiziune sau vreun moderator tv îmbrăcat în jeanși? Niciodată. Toată lumea era într-un costum înțepenit, exact ca orice lucrător la o bancă comercială. Lucrurile au devenit mult mai relaxate.
- Există o modă și în cazul materialelor folosite?
- Da. Anul viitor va fi foarte mult despre sustenabilitate. Este o poveste pe care o spun și o reciclează aproape toate brandurile. Colecția Stelei McCartney este realizată 100% din materiale reciclabile. Materialele naturale nu lipsesc de pe niciun podium mare. Ele sunt extrem de rafinate în acest moment datorită tehnologiei. Materiale reciclabile care arată impecabil, mătase care nu este naturală, dar care conține toate elementele naturale. Există o tehnologizare dusă la un alt nivel: bumbac realizat din bambus, piele făcută din ciuperci sau alte produse ecologice.
„Vreau să cuceresc America”
- Brandul Clara Rotescu ce va face anul viitor?
- Brandul Clara Rotescu vrea să cucerească America și să rămână stabil pe piețele pe care se află deja: piața italiană, franceză și meadle est. Sper ca și consumatorii ruşi să facă din nou cumpărături la Milano. Brandul Clara Rotescu se pregătește pentru târgurile internaționale. Am fost deja la Paris cu primăvară-vară 2021. Luna asta, trimit colecția în Italia pentru toamnă-iarnă 2021-2022, și în ianuarie mă pregătesc pentru colecția pe care să o trimit în Statele Unite, la Los Angeles, prima dată.
- În ce ținută crezi că te va găsi pe tine trecerea dintre ani?
- Nu m-am gândit. Dar fiind o colecționară serioasă în materie de vestimentație și un client foarte bun al multor magazine, în general, vestimentațiile mele sunt realizate atunci, cu cinci minute înainte de eveniment. Dar sigur într-o ținută festivă.
„Roşul persistă în topul culorilor festive, alături de alb sau argintiu“
- Care vor fi tendințele modei în 2021?
- Ca de fiecare dată, sezonul primăvară-vară aduce mult optimism mai ales datorită culorilor, printurilor și ideilor mult mai permisive și jucăușe. Topurile tip sutien, găurile care se regăsesc în jeanși, rochii sau ciorapi, printurile florale fanteziste, penele, culorile neon, umerii supradimensionați, seturile de mătase tip pijama, seturile sport și rochiile romantice - toate oferă un spectacol al feminității și o revenire a ei în forță, în varianta romantică. Pentru toamnă-iarnă 2021 vorbim despre tendința denumită „baloon affair”, care se referă exclusiv la mânecile specifice rochiilor de păpuși sau de inspirație Maria Antoinette sau la fustele baloon aduse în scenă de Chanel, Richard Queen, Fendi. Sărbătorile de iarnă nu se dezmint și vin cu „gold standard”, impuse de Tom Ford, Etro sau Oscar de la Renta. Roșul rămâne în topul culorilor festive, alături de alb sau argintiu. În incinta căminului vorbim neapărat despre cardigane în carouri, cu franjuri, asortate cu mocasini îmblăniți. Pentru conservatori, costumul rămâne piesa de rezistență, fie „all black” (negru), fie în varianta cu fustă, sau jucăuș cu tartan sau pătrățele de șah. Blana de oaie prezentă pe toate podiumurile, lâna prelucrată și paltoanele lungi de inspirație Matrix ne spun o poveste nouă a sezonului toamnă-iarnă. Deci moda rămâne la fel de flamboaiantă și crede încă în puterea Sărbătorilor de aproape toate felurile.
„Crăciunul acesta sunt în trend salopetele, în tot felul de variante“
- Mai are rost să ne gândim la ținute vestimentare de Sărbători, dacă nu mai putem merge la petreceri?
- Asta ține doar de noi personal. Ce pot să spun este că și în timpul pandemiei, pe toate podiumurile au tronat și rochii de seară cu mâneci extravagante, cu nişte culori extraordinare, iar pentru primăvara-vara anului următor aproape toate brandurile au colecții cu rochii fluide, lungi. Nu cred că este vreun brand care nu a abordat această parte a liniei vestimentare. Crăciunul acesta sunt la modă salopetele, în tot felul de variante. La cocteil se sugerează foarte mult argintiul și degrade realizate din paiete, iar la varianta de family festivity există o mare paletă de mocasini cu blană, pulovere cu paiete și cu fuste asortate. Toată lumea trebuie să marcheze aceste Sărbători într-un fel festivist indiferent că ești în familie sau cu mai mulți prieteni. Crăciunul cred că e întipărit în ADN-ul nostru ca una dintre cele mai importante sărbători. Nu avem cum să trecem peste ea cu ușurința rutinei zilnice.