de Cătălina Tăgârţă
Cumpărăturile online au încetat de mult să mai fie la modă, în prezent fiind o modalitate practică, eficientă, la care recurge din ce în ce mai mulţi români care nu au timp să colinde prin magazine. Dacă aţi comandat cel puţin o dată ceva pe internet, atunci cu siguranţă ştiţi că e posibil ca produsul primit acasă să nu fie identic cu cel din fotografia postată pe site. În acest caz, e important să vă ştiţi drepturile de cetăţean european. Iată câteva sfaturi de care puteţi ţine cont, potrivit site-ului http://consumatoreuropean.ro.
Produsele defecte pot beneficia de reparaţii gratuite
Din momentul aderării la Uniunea Europeană, în 2007, consumatorii români au „câştigat” drepturi garantate în toate statele membre UE. Campania Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din România: „E dreptul tău! Acţionează!” este o iniţiativă a Comisiei Europene, care se va desfăşura până în vara anului viitor. Aceasta îi informează pe consumatorii români despre drepturile lor, cum ar fi: dreptul de a returna un produs comandat online în termen de zece zile de la primirea lui. Aşadar, potrivit legii, dacă nu sunteţi mulţumit de un produs aveţi dreptul să-l returnaţi în zece zile lucrătoare şi să vi se returneze banii înapoi, fără a fi nevoiţi să explicaţi de ce v-aţi răzgândit şi fără a fi obligaţi la plata penalităţilor. Singurele costuri care pot cădea în sarcina dumneavoastră sunt cheltuielile directe de returnare a produsului. Mai mult, în cazul în care comerciantul nu vă transmite în scris informaţiile necesare până la data livrării (date despre companie şi datele de contact, caracteristicile produsului, preţ - inclusiv toate taxele şi comisioanele, metode de plată -, precum şi costurile livrării, data aproximativă a livrării), perioada se poate prelungi până la 90 de zile.
Persoanele care fac cumpărături pe internet mai au dreptul (la fel ca în orice alt magazin) la reparaţii gratuite sau înlocuirea unui produs cumpărat recent (dacă acesta nu funcţionează cum ar trebui) ori dreptul de a solicita compensaţie atunci când pachetul de vacanţă achiziţionat nu corespunde cu ceea ce s-a promis în broşură şi cu serviciile plătite.
Nu se pot înapoia ziarele sau produsele audio desigilate
Atenţie însă! Nu vă puteţi răzgândi şi primi banii înapoi în următoarele situaţii: dacă aţi achiziţionat ziare, înregistrări audio, video sau programe informatice şi acestea au fost desigilate; în cazul produselor care se pot degrada rapid (de exemplu anumite alimente) sau al produselor personalizate. De asemenea, nu intră în categoria respectivă pachetele turistice, cumpărăturile făcute pe o platformă de licitaţii online, serviciile financiare pentru care se aplică reguli specifice sau pariurile şi participarea la loterie.
Trimiterea de mesaje tip spam, interzisă în UE
De asemenea, reprezentanţii site-ului consumatoreuropean.ro atrag atenţia asupra faptului că cetăţenii au dreptul de a fi informaţi înainte de a cumpăra un produs. Mai exact, comerciantul este obligat să ofere informaţii complete despre: compania sa şi datele de contact, despre caracteristicile produsului, preţ (inclusiv toate taxele şi comisioanele, metode de plată, precum şi costurile livrării), dar şi dreptul de a denunţa unilateral contractul şi data aproximativă a livrării.
Apoi, ţineţi cont de faptul că un website bine realizat nu reprezintă automat un indiciu că respectiva companie respectă legea. Nu cumpăraţi de pe un site care nu vă oferă în mod clar datele de contact, precum şi informaţii despre identitatea companiei. Trimiterea de spam (mesaje comerciale nesolicitate) către adresa dumneavoastră de e-mail este interzisă în Uniunea Europeană, aşa că puteţi cere comercianţilor să vă scoată de pe listele lor de e-mail. În plus, asiguraţi-vă că magazinul online are o secţiune de politică de confidenţialitate.
Salvaţi şi păstraţi o copie imprimată a comenzii
Iată şi câteva sfaturi utile oferite de specialişti. Înainte de a cumpăra verificaţi dacă sunt costuri suplimentare - cum ar fi situaţia în care plătiţi cu cardul de credit. De asemenea, salvaţi şi păstraţi o copie imprimată a comenzii, a confirmării ei, precum şi a condiţiilor generale de vânzare şi a descrierii produsului. Nu confirmaţi comanda până nu sunteţi sigur de costul total. Nu lăsaţi cardul de credit la îndemâna copiilor, care pot fi păcăliţi foarte uşor să cumpere produse de care nu au nevoie şi comparaţi preţurile cu cele dintr-un magazin normal sau cu cele de pe alte site-uri. Alte sfaturi utile ar fi să nu luaţi nimic de pe site-urile comercianţilor care nu au datele de contact sau ale căror informaţii sunt neclare. Apoi, asiguraţi-vă că magazinul online are afişată politica de confidenţialitate.
Unde puteţi face sesizări
În cazul în care întâmpinaţi probleme la achiziţionarea de pe internet puteţi face sesizări la:
- Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România - telefon: 021.319.32.66, site: www.protectia-consumatorilor.ro;
- Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România - telefon: 021.311.02.43, site: www.apc-romania.ro;
- Centrul European al Consumatorilor din România - telefon: 021.315.71.49, site: www.eccromania.ro;
- Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor - telefon: 0800.080.999 şi site: www.anpc.gov.ro.
• Informaţiile şi sfaturile sunt valabile atât pentru achiziţiile făcute pe internet, cât şi pentru cele comandate la telefon sau prin intermediul programelor tv.
• E bine să reţineţi că atunci când achiziţionaţi un produs de pe internet perioada de livrare nu poate fi mai lungă de 30 de zile.