Main menu

header

Debutul lui Matei Vişniec!

…Cel mai jucat dramaturg român în lumea-ntreagă, la ora aceasta, prolificul, profundul Matei Vișniec, românul stabilit de peste trei decenii la Paris, a debutat la mijloc de aprilie 2016 cu o piesă… pentru copii! Un debut strălucit, la 60 de ani, la Teatrul de animație Țăndărică (manager general - valorosul Călin Mocanu), ajuns la 70 de ani!

Read more: Debutul lui Matei Vişniec!

Dragă societate, de ce eşti surdă?!

…Acesta este „acordul final”, morala gravă, tulburătoare a ultimei premiere de la Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale” din Chișinău (director - Sandu Grecu, Artist al Poporului). Un spectacol dur, de atitudine și lacrimă, inclus în remarcabilul proiect al teatrului basarabean de a radiografia și diagnostica precis două categorii abandonate de actuala societate: copiii și bătrânii!

Read more: Dragă societate, de ce eşti surdă?!

Vlad Massaci sau rafinamentul psihologiei scenice

…Unul dintre spectacolele de la care am plecat încântat că m-am numărat printre fericiții „martori” la proces se numește „Lut”, premieră din acest an la Naționalul bucureștean. De la tensiunea textului la jocul fascinant al „quintei” de actori, scenografia lui Andu Dumitrescu la remarcabilul demers scenic al regizorului Vlad Massaci, nu există decât sincere buchete de laude.

Read more: Vlad Massaci sau rafinamentul psihologiei scenice

Un „Oblio“ pentru cei mici şi cei mari, la „Ţăndărică“

…Citadelă a teatrului de animație, Teatrul Țăndărică nu se adresează doar copiilor prin spectacolele lui de ținută. Și cei mari au multe de văzut la „Țăndărică”, spectacole ca „Păsările”, „Candid” sau „Play Shakespeare” reprezentând vârfuri de creație pentru maturii exigenți. Meritul creatorilor de povești minunate pentru cei mici este că ele contribuie și la încântarea părinților, care nu doar că își regăsesc copilăria în sala de teatru, însă înțeleg cât de complexe sunt, în vremurile noastre, informația și educația celor mici.

Read more: Un „Oblio“ pentru cei mici şi cei mari, la „Ţăndărică“

Ce splendoare de „Scorpie“ la Teatrul de Comedie!

…Una dintre cele mai jucate comedii ale lui Shakespeare, „Scorpia”, publicată în 1623, a apărut pe toate scenele din lume, ca „Îmblânzirea scorpiei” sau „Femeia îndărătnică”. A fost și balet, operă, musical, film de referință, al lui Franco Zefirelli, în ’67, cu Elizabeth Taylor și Richard Burton. Cu un titlu sau altul, s-a jucat în mai toate teatrele din România, în ultimii ani salutând rolul Oanei Pellea la „Bulandra” (2000), producțiile de la Sibiu, Craiova, Constanța, Târgoviște, Bacău, Galați etc. La începutul lunii trecute, ultima premieră a Teatrului de Comedie, cu acest text, un spumos musical, în regia experimentatului și inspiratului Gelu Colgeac.

Read more: Ce splendoare de „Scorpie“ la Teatrul de Comedie!

Iarina Demian şi fascinaţia dramaturgiei americane

…Actriță de elită, Iarina Demian s-a dovedit în ultimii 15 ani și o redutabilă regizoare. A primat dramaturgia americană contemporană, cu legile ei aparte, de la povestea simplă la limbajul crud, tăios. Piesele americane contemporane sunt atrăgătoare, însă nu-s deloc facile, reclamând regizori profunzi și actori-totali.

Read more: Iarina Demian şi fascinaţia dramaturgiei americane

Un spectacol cumplit la Teatrul Naţional Radiofonic

…Am ascultat, cutremurat, în două seri, la Radio România Cultural, un Spectacol-document în două părți: „Plânsul pământului” și „Pâinea cea de-a pururi”, ultima producție a Teatrului Național Radiofonic. O spovedanie a ororilor pe timp de pace ale comuniștilor sovietici. Pe Volga, în 1921, în Ucraina - 1933 și în Moldova sovietică, între 1944 şi 1946. Un Spectacol uluitor, cu monstruozitățile înfometării ce au omorât mai mulți oameni decât Războiul! O sociologie a foametei, pornind de la „Cartea Foametei”, citită cu lacrimi, a Larisei Turea (în prezent secretar literar la Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău). Au urmat o dramatizare minuțioasă a Magdei Duțu (totodată și producătorul spectacolului) și regia de mare profunzime ideatică și vibrație sentimentală a lui Petru Hadârcă (directorul Naționalului din Chișinău), cu o distribuție de excepție, actori de prim-plan înfiorați și ei de ororile Păcii sovietice: Ion Caramitru, Rodica Mandache, Mircea Rusu, Petru Hadârcă, Amalia Ciolan, Mihai Bica, Orodel Olaru, Annemary Ziegler, Mircea Constantinescu, Marcelo Cobzariu, Julieta Strâmbeanu, Dorin Andone, Alexandru Nedelcu.

Read more: Un spectacol cumplit la Teatrul Naţional Radiofonic